NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy přísudku Skladba věty.
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Digitální učební materiál
32_04_24 Přísudek Anotace Prezentace: Základní větný člen – přísudek, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace,
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Digitální učební materiál
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Přísudek (Př) - druhy Přísudek, jehož základem je sloveso s plným významem, je přísudek slovesný – Přs. Přísudek může být vyjádřen také jménem (podstatným.
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Opakujeme Slovesa Přísudek.
Větné členy, základní větné členy
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
Přísudek Zpracovala: Mgr
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Větné členy PŘÍSUDEK.
Přísudek.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Věta jednočlenná, věta dvojčlenná, větný ekvivalent 7. třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N13_Přívlastek TEMA: Český.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
S HODA PODMĚTU A PŘÍSUDKU Bc. K. Matějková. P ODMĚT A PŘÍSUDEK podmět podstatné jméno v 1. pádě příklad: maminka, ovoce, stroj přísudek sloveso součástí.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Druhy přísudku Skladba věty.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Základní větné členy – přísudek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_3.2.7.1.N06_Přísudek TEMA: Český jazyk pro 8. ročník ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2976

Anotace V prezentaci se střídají výkladové části s procvičováním. Nejprve se žáci seznamují s charakteristikou přísudku, s typy přísudků a možnostmi jejich vyjádření, následně samostatně vymýšlejí vhodné příklady, hledají varianty jmenné části přísudků a učí se rozlišit, kdy je sloveso být sponové, kdy pomocné a kdy plnovýznamové. Pracují samostatně do sešitů a střídají se v práci přímo na interaktivní tabuli. Následuje společná kontrola řešení.

PŘÍSUDEK základní větný člen vypovídá, co dělá, dělal nebo bude dělat podmět, co se s ním děje, jakou má vlastnost nejčastěji se vyjadřuje slovesem shoduje se podmětem v osobě a čísle, popř. v rodě

slovesný jednoduchý určitý tvar slovesa Lekníny rostou ve stojaté vodě. Minule jsi běžel rychleji. Budeme sázet brambory. Vysázela bych tu také kapustu. slovesný složený způsobové (moci, smět, muset, mít, chtít, mít) nebo fázové (začít, začínat, přestat, přestávat) sloveso + infinitiv Pes musí poslouchat pána. Smím prosit? Chci mít vlastní pokojíček. Začneme shánět peníze. jmenný se sponou sponové sloveso (být, bývat, stát, stávat se) + jméno (podstatné nebo přídavné) Eva je krásná. Matka bývala baletkou. jmenný beze spony jen jméno Mladí ležáci, staří žebráci. vyjádřený citoslovcem jen citoslovce Žabka hop do tůňky.

slovesný jednoduchý určitý tvar slovesa slovesný složený způsobové (moci, smět, muset, mít, chtít, mít) nebo fázové (začít, začínat, přestat, přestávat) sloveso + infinitiv jmenný se sponou sponové sloveso (být, bývat, stát, stávat se) + jméno (podstatné nebo přídavné) jmenný beze spony jen jméno vyjádřený citoslovcem jen citoslovce

cv.: Nahraď přídavné jméno v přísudku podstatným jménem. Lukáš je nešikovný ................. Můj bratr je hloupý a tlustý...................................Na matematiku je Roman geniální.................. Někteří lidé jsou sobečtí...................... Nebyla vždy hubená............. V jeho očích byla Pavla stále krásná. ................. Ten kluk je zbabělý ...................

Rozhodni, ve které větě je sloveso BÝT sponou, kde je součástí slovesného přísudku ve funkci pomocného slovesa a kde je plnovýznamovým slovesem: SPONA POMOCNÉ SLOVESO PLNOVÝZNAMOVÉ SLOVESO Dcera bude letos maturovat. Dcera byla roztomilé dítě. V Římě dcera dosud nebyla. Vstupenky nejsou. Vstupenky jsou drahé. Budu si kupovat vstupenky v předprodeji. Orel je dravec. V této kleci již orli nejsou. Orel je krásný pták. Orel by zaútočil i na malé dítě. Dítě bylo pravidelně očkováno. To dítě je očkované. Přes protesty rodičů očkování nadále bude. Český národ byl, je a bude! Český národ byl, je a bude silný!

SPONA POMOCNÉ SLOVESO PLNOVÝZNAMOVÉ SLOVESO Dcera bude letos maturovat. Dcera byla roztomilé dítě. V Římě dcera dosud nebyla. Vstupenky nejsou. Vstupenky jsou drahé. Budu si kupovat vstupenky v předprodeji. Orel je dravec. V této kleci již orli nejsou. Orel je krásný pták. Orel by zaútočil i na malé dítě. Dítě bylo pravidelně očkováno. To dítě je očkované. Přes protesty rodičů očkování nadále bude. Český národ byl, je a bude! Český národ byl, je a bude silný!

ZDROJE: STYBLÍK, Vlastimil. Český jazyk pro 8. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2000, 188 s. ISBN 80-723-5126-5. GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Učte se s námi skladbě češtiny: cvičebnice pro základní a střední školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 236 s. ISBN 80-042-4567-6