Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období 2011-2015 Petr Černikovský MŠMT, 21.5.2010 1 1
Obsah prezentace 1. Dlouhodobý záměr ministerstva: východiska, kontext, pojetí 2. Dlouhodobý záměr vysoké školy: účel, forma, očekávání ministerstva 3. Rozvojové programy: nejvýznamnější změny ve vyhlášení pro rok 2011 4. Projednávání: idea, formát,harmonogram
1. Dlouhodobý záměr ministerstva: východiska, kontext, pojetí
Obecná východiska (1) Významné transformace evropských systémů vysokoškolského vzdělávání v posledních desetiletích – změny v systémech řízení vysokých škol na národní i institucionální úrovni; Na systémové úrovni obecně ústup od modelu státní kontroly vysokých škol směrem k principům vedení (guidance) za účasti různých sociálních aktérů
Obecná východiska (2) Zvýšená potřeba dlouhodobého plánování rozvoje systémů vysokého školství – často vize, priority a cíle formulovány ve speciálních strategických dokumentech Liší se délkou plánovacího období, formou, statusem etc.
Česká republika Dlouhodobý záměr stále poměrně nový nástroj – koncept uveden v život zákonem č. 111/1998 Sb. Zákon ponechává značnou volnost pro zpracování dokumentu Třetí DZ v pořadí (2000-2005, 2006-2010, 2011 - 2015)
Kontext (1) Klíčové „objektivní“ faktory: Masifikace terciárního vzdělávání Demografický vývoj – stagnace počtu „tradičních“ studentů Rychlé a obtížně predikovatelné změny ve světě práce Internacionalizace vysokého školství Při projednávání dlouhodobých záměrů, odraz v rámcové smlouvě
Kontext (2) Příležitosti: Široce sdílený pocit nutnosti změn v systému vysokoškolského a terciárního vzdělávání + debata o cílech a nástrojích reforem Nové nástroje pro nástroje pro změny – zejm. operační programy Zvýšené nároky na koordinaci aktivit – na systémové i institucionální úrovni Při projednávání dlouhodobých záměrů, odraz v rámcové smlouvě
Role ministerstva a vysokých škol Ministerstvo: formulace priorit, cílů a závazků systémového charakteru a jejich aktualizace, formulace obecných doporučení vysokým školám Vysoké školy: identifikace mise, realistický dlouhodobý záměr rozvoje, operacionalizace, aktualizace a implementace dlouhodobých priorit Při projednávání dlouhodobých záměrů, odraz v rámcové smlouvě
Formulace systémových priorit Prioritní oblasti: Kvalita a relevance Otevřenost Efektivita a financování Priority (18) Cíle Při projednávání dlouhodobých záměrů, odraz v rámcové smlouvě
2. Dlouhodobý záměr vysoké školy: poslání, forma, očekávání ministerstva
Poslání Institucionální perspektiva: dlouhodobý záměr jako nástroj řízení vysoké školy Systémová perspektiva: dlouhodobý záměr vysoké školy jako rozhraní mezi institucionálními (vysoká škola) a systémovými prioritami (ministerstvo), resp. jako vyjádření místa vysoké školy ve společnosti (v rovině regionální, národní, evropské či globální)
Rozsah a struktura Rozsah ani struktura dokumentu není ministerstvem předepsána Dokument má být koncipován s ohledem na jeho dvě výše zmíněné hlavní funkce
Očekávání ministerstva Zpracování na základě interních analýz Formulace mise vysoké školy jako celku Realistické nastavení dlouhodobých priorit vztažených k Dlouhodobému záměru ministerstva (více než souhrn konkrétních cílů) Nástin operacionalizace priorit (k tomu lze využít aktualizaci pro rok 2011)
Aktualizace Dlouhodobého záměru 2011 Větší význam aktualizací DZ v následujícím období Reakce na aktuální vývoj v oblasti vysokého školství, koordinace s řešením IPn
Aktualizace Dlouhodobého záměru 2011 Aktualizace priorit (rok 2011 z tohoto pohledu specifický) Operacionalizace priorit a cílů Dokument lze pojmout jako součást Dlouhodobého záměru, pokud budou cíle pro rok 2011 jednoznačně odlišeny od dlouhodobých priorit
3. Rozvojové programy
Kontinuita a změny Ministerstvo zachová rozvojové programy V souladu s logikou Dlouhodobého záměru ministerstva budou prováděny postupné úpravy ve fungování rozvojových programů – částečně se již projevuje ve vyhlášení pro rok 2011: změny témat programů + úpravy obecných mechanismů
Úprava témat rozvojových programů Aktualizace programů v souladu s prioritami Dlouhodobého záměru ministerstva, např: Program na podporu zvyšování kvality činnosti vysokých škol (DP - 1) Program na podporu otevřenosti vysokých škol (DP - 4) Podprogramy na podporu systémů uznávání kurzů CŽV a studia VOŠ (CP – 1a, 5d) Podprogramy na podporu poradenství (CP – 5 b,c)
Nejdůležitější obecné změny Decentralizované programy: v rámci každého programu či podprogramu předloží vysoká škola pouze jeden projekt→ bude integrovat dílčí projekty jednotlivých částí vysoké školy - nevztahuje se na program č. 1c) „podpora odstraňování slabých a/nebo podporu silných stránek vysoké školy“ 10.5.2018
Nejdůležitější obecné změny Decentralizované programy: Finanční prostředky na projekty v podprogramu 1c) max. do výše 20% z přiděleného orientačního limitu; v případě investičních prostředků na rekonstrukce výukových prostor max. 50% z přiděleného orientačního limitu 10.5.2018
4. Projednávání
Termíny Předložení DZ: do 1. 10. 2010 Projednávání DZ a Aktualizace 2011: 11. 10. – 10. 12. 2010 (9 týdnů) – VVŠ od konce října do prosince Jednání Rady programů: 3. – 5. 11. 2010 Projednávání rozvojových projektů: 15. 11. – 10. 12. 2010
Formát projednávání Dlouhodobý záměr vysoké školy a jeho aktualizace na rok 2011 Společné projednávání obou dokumentů Za MŠMT: náměstek ministryně/ředitel odboru vysokých škol + pracovníci skupiny vědy a vysokého školství preference projednávání na vysokých školách
Formát projednávání Rozvojové projekty na rok 2011 Spolu s DZ a aktualizací 2011 – v případě malého množství připomínek Samostatně Za MŠMT: zástupce rady programů + pracovníci odboru vysokých škol preference jednání na MŠMT
Výstupy projednávání Ministerstvo Dlouhodobý záměr ani jeho aktualizace neschvaluje Výstupem projednávání bude standardizovaný zápis – lze chápat jako testování mechanismu kontraktování – ministerstvo do budoucna uvažuje o postupném přechodu ke kontraktovému financování
Děkuji Vám za pozornost!