Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Advertisements

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_08.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_116 Téma hodiny: Jan Otčenášek Doporučeno pro: 9. ročník.
Aritmetický průměr Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika Datum.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_12_INOVACE_ , Romeo, Julie a tma
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Yvona Záhorovská
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Ampérovo pravidlo, Magnetické pole solenoidu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Odborné vyučování pro 3. ročník oboru Technik puškař a Puškař ROČNÍK:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01_C_13 Tematická oblast: Humanitní předměty 4. ročník Téma: Jan Otčenášek Autor: Mgr. Tereza Federselová Datum vytvoření: září 2013

Anotace: Materiál je určen pro žáky 4 Anotace: Materiál je určen pro žáky 4. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text zpracovává život a dílo českého spisovatele Jana Otčenáška. Prezentace je v závěru doplněna o text s otázkami pro zopakování probrané látky. Metodický pokyn: Vyučující s pomocí multimediální techniky použije materiál k výkladu a samostatné práci žáků.

Jan Otčenášek

Jan Otčenášek - život * 1924 spisovatel a scénárista za války nasazen na práce v Německu na konci války se účastnil ilegálního hnutí od roku 1952 působil v sekretariátu Svazu československých spisovatelů později se stal tajemníkem Svazu československých spisovatelů v 60. letech se rozhodl pro povolání spisovatel + 1979

Jan Otčenášek - dílo Občan Brych politický román o únorovém převratu 1948 hlavní hrdina, intelektuál Brych, váhá zda přijmout či odmítnout poúnorovou situaci → zpochybnění oficiálním pravdy pod tlakem doby je román ukončen přitakáním životu u nás

Jan Otčenášek - dílo Romeo, Julie a tma

Jan Otčenášek - dílo Romeo, Julie a tma baladická milostná novela děj zasazen do doby okupace Československa, období heydrichiády příběh lásky mezi studentem Pavlem a židovkou Ester Při procházce parkem potká Pavel Ester, která se nedostavila ke transportu do Terezína. Pavel dívku ukryje. Po atentátu na Heydricha vstupují v platnost různá nařízení, mezi nimi i kruté tresty pro ty, kteří přechovávají nepřátele říše. Přestože milenci plánují svou budoucnost, Ester nakonec utíká, aby ochránila Pavla a jeho rodinu před nebezpečím. těžištěm díla je kontrast mezi láskou mladých lidí a teroru za heydrichiády

Jan Otčenášek - dílo Kulhavý Orfeus Když v ráji pršelo román, který ukazuje snahu mládeže aktivně se podílet na odbojové činnosti vlastní zážitky autora z doby totálního nasazení Když v ráji pršelo román o mladé dvojici, která žije v primitivních podmínkách na Šumavě

Otázky Zařaďte autora do kontextu české literatury. Zařaďte dílo Romeo, Julie a tma do kontextu autorovy tvorby. Uveďte hlavní motiv díla Romeo, Julie a tma. Vysvětlete titul Romeo, Julie a tma. Uveďte díla světové literatury se stejným námětem. Určete literární žánr díla Romeo, Julie a tma a charakterizujte jej. Jaká forma autorské řeči je použita v ukázce?

Romeo, Julie a tma - ukázka „Nespouštěj zatemnění, chci vidět oblohu. Připadám si tu v noci jako v kobce.Nenávidím tmu.” „Já také!” Vyhověl jí a vrátil se na pohovku, zapálil si cigaretu a rudé světélko zatěkalo nad nimi jako bóje na rozhoupané hladině. Levičkou ji objal kolem ramenou, pokoušeje se odvést myšlenky k všedním věcem. Nenáviděl celou bytostí ty marné, zbytečné, skličující úvahy o smrti. Proč o tom začíná? Není dost na tom, že je jí dnes napěchováno celé město? Ale ona nic neví. „Co budeš dělat, až bude po válce? Myslím – kromě toho, že budeš mou ženou?” Ucítil, jak se k němu vděčně přimkla. „Tvou ženou? Pavle...” „Nu? Co je na tom? To je samozřejmé.” „Samozřejmé...” opakovala si pro sebe. „Ty nevěříš?” „Věřím. Tobě věřím. Jinak nikomu. Já už nikoho jiného nemám, víš? Ale připadá mi to tak divné. Kdy to bude? A co by sis se mnou počal? Budeš mě mít ještě rád, až bude po všem? Možná, kdyby toho všeho nebylo, že bychom se ani nepoznali, ani se neměli tak rádi. Co myslíš? Třeba bychom se minuli jen tak na ulici, ty bys šel s jinou ženou a ani by ses neohlédl...” „To není pravda,” ohradil se zprudka.

Řešení Zařaďte autora do kontextu české literatury. próza 2. pol. 20. století autor oficiální literatury další oficiální autoři – Jan Drda, Julius Fučík

Řešení Zařaďte dílo Romeo, Julie a tma do kontextu autorovy tvorby. dílo časově zařazené do období německé okupace díla s námětem okupace – Kulhavý Orfeus díla s „budovatelskou“ tématikou – Občan Brych díla s milostným námětem – Když v ráji pršelo

Řešení Uveďte hlavní námět díla. Vysvětlete titul Romeo, Julie a tma. námět tragické lásky dvou mladých lidí, kterým nepřejí okolnosti Vysvětlete titul Romeo, Julie a tma. Romeo, Julie odkaz na William Shakespeara a jeho tragédii Romeo a Julie Romeo a Julie = Pavel a Ester tma symbolika období války, prostředí v Protektorátu Čechy a Morava, období stanného práva

Řešení Uveďte díla světové literatury se stejným námětem. W. Shakespeare: Romeo a Julie R. Rolland: Petr a Lucie Určete literární žánr díla Romeo, Julie a tma a charakterizujte jej. novela próza kratšího rozsahu, stojící mezi povídkou a románem má sevřený děj a zajímavý příběh, který vede k překvapivému závěru

Řešení Jaká forma autorské řeči je použita v ukázce? er-forma – vypravování ve 3. osobě Vyhověl jí a vrátil se na pohovku, zapálil si cigaretu a rudé světélko zatěkalo nad nimi jako bóje na rozhoupané hladině.

Použité zdroje Literatura Prokop, V. Čítanka k Přehledu české literatury 20. století. 1. vyd. Karlovy Vary: O.K.-Soft, 2008. Prokop, V. Přehled české literatury 20. století. 1. vyd. Karlovy Vary: O.K.-Soft, 2008. Sochrová, M. Český jazyk a literatura. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2009. ISBN 978-80-253-0468-6.

Použité zdroje Obrázky http://www.penkavcivrch.cz/cjl/pictures/autori/otcenasek.jpg http://img.fdb.cz/galerie/9/9376d1e44ac33666e7acd7ea90e.jpg http://files.knihyprovsechny.webnode.cz/system_preview_detail_200000015- 319f232991/romeo%20julie%20a%20tma.jpg http://www.terry-posters.com/images/product/image/20704/4351-oww.jpg