Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
7 Nezaměstnanost.
Advertisements

Čistá mzda a částka k výplatě
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
MZDA.
Povolání, zaměstnání, práce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Personální práce ( kap. 14)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_231.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.05 Ročník2. ročník.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_MZDA_S.P.
STRUKTURA MZDY.
Dr. Ondroušek Lubomír, 1.místopředseda SAČM a specialista na problematiku DS pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku.
EVIDENCE PRACOVÍKŮ.
ODMĚŇOVÁNÍ PRACOVNÍKŮ
P OBÍDKOVÉ SLOŽKY, PŘÍPLATKY. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1268Ročník:3. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Mzdy Téma: Pobídkové složky,
Vývoj nezaměstnanosti, segmentace pracovního trhu
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
FINANČNÍ GRAMOTNOST HRUBÁ A ČISTÁ MZDA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
VY_32_INOVACE_LID_20 Odměňování zaměstnanců. Obsah Odměňování pracovníků Mzda Mzdová soustava Formy a složky mzdy Druhy základní mzdy Pobídkové složky.
Nezaměstnanost. nezaměstnanost vzniká, pokud na trhu práce převyšuje nabídka zaměstnanců poptávku firem.
Odměňování za práci Ing. L. Hřibová, Únor Mzda Odměna za vykonanou práci Peněžité plnění poskytované zaměstnavatelem za vykonanou práci Výrobní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ODMĚŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ (základní pojmy) VY_32_INOVACE_11_1_5 ODMĚŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ (základní pojmy) Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Nerovné odměňování žen a mužů – příčiny a současná situace v ČR Mgr. Veronika Šprincová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Daň z příjmů Zaměstnanci. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUM VY_32_INOVACE_E21.05 Ročník 2.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Personální a mzdová agenda ve vybraném podniku
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Digitální učební materiál
VY_62_INOVACE_ , silniční daň Ing. Blanka Kožíšková
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pracovní právo STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Personální a mzdová agenda ve vybraném podniku
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ing. Veronika Dostálková MBA
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu VY_62_INOVACE_01.01.08 Rozdíly ve výši mzdy Autor Mgr. Marie Grusová Tematická oblast Finanční gramotnost pro gymnázium Ročník Pro 6. ročník víceletého gymnázia Datum tvorby Září – říjen 2012 Anotace Materiál je určen pro výuku volitelného předmětu Finanční gramotnost pro 6. ročník víceletého gymnázia Metodický pokyn Výukový materiál obsahuje základní informace a pojmy úzce související s finanční gramotností, dále navazující grafy, obrázky a výpočty.

ANOTACE V tomto materiálu se pokusíme zodpovědět otázku, proč existují rozdíly ve mzdách, dále se podíváme na vývoj průměrné mzdy v ČR, na průměrnou mzdu podle odvětví národního hospodářství a rozdíly ve mzdách podle pohlaví.

8. ROZDÍLY VE VÝŠI MEZD Existují a proč?

Důvody rozdílů ve výši mezd (může zaměstnanec do určité míry ovlivnit) Výše a kvalita vzdělání a délka praxe = většinou platí, že čím vyšší jsou zmíněné faktory, tím je i vyšší mzda. Doba zaměstnání u daného zaměstnavatele = opět platí výše uvedené, tj. většinou se zvyšuje mzda, čím déle u daného podniku pracujeme. Kladné pracovní hodnocení od zaměstnavatele = zvyšuje možnost růstu mzdy (osobní ohodnocení, výše prémií, odměn apod.)

Velký rozdíl však určuje také konkrétní stav na trhu práce (pracovník jen stěží může ovlivnit) Ve společnosti jsou dlouhodobě odvětví, která umožňují zaměstnancům vyšší mzdy oproti průměru – např. bankovnictví, pojišťovnictví, informační technologie. Otázka trhu – tj. nabídky a poptávky po určitých profesích. Čím je poptávka vyšší, tím je i nabízená mzda vyšší a naopak. Otázka daného regionu – např. v Praze převažují vyšší než průměrné mzdy oproti ostatním regionům. Pohlaví zaměstnance = celosvětově negativní jev v odměňování – ženy mívají většinou na stejné pracovní pozici nižší mzdu než muži (cca v rozmezí 15 – 30 % ve vyspělých ekonomikách). Zkusíte odpovědět proč?

Průměrná mzda a její vývoj Skládá se ze základní mzdy a platu, příplatků a doplatků ke mzdě, odměny, náhrady mezd a platů, odměny a další složky zúčtované pracovníkovi k výplatě (tedy se jedná o hrubou mzdu). Medián hrubé mzdy = je o trochu lepším ukazatelem; je to hrubá mzda pracovníka, jehož pozice je uprostřed sledované skupiny zaměstnanců. Vyjadřuje tak skutečný přehled o mzdové úrovni.

Použité zdroje: Vlastní.