ZÁKLADY KOMUNIKACE JUDr. Dana Hrabcová, Ph.D..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Advertisements

Sociální dialog ZÁKLADY KOMUNIKACE © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
MAM Milan Pučálka. Styl řídící práce Forma vztahu manažera k spolupracovníkům bývá označována jako styl řídící práce: Ten se liší v závislosti na: – Okamžité.
Pracovní právo. Pohovor
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Příloha č. 1 – specifikace předmětu plnění Řízení lidských zdrojů Procesy a nástroje VZ 2015.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Úřad práce České republiky
Josef Středula, předseda ČMKOS
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Psychologie v obchodní činnosti firmy
Řízení kolektivu. Řízení kolektivu Aby podřízení pracovali dobře, musí být splněny tyto podmínky: schopnosti podřízených pracovní podmínky motivace.
Název vzdělávacího materiálu
Společenská odpovědnost ve školství
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Sociální dialog - vyjednávání
Základní informace o poskytovateli
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Název vzdělávacího materiálu
Městský úřad Žďár nad Sázavou
Terapeutické komunity
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání
Občanská výchova a svět práce - 9. ročník Milan Šimek
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková.
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
zpracovaný v rámci projektu
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Další subjekty působící v oblasti zaměstnanosti
NNO a dobrovolnictví „Pomáháme těm co pomáhají… “ Jiří Tošner
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Život bez střeva , Praha.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Podpora rovnosti osob LGBTI v Evropské unii
Transkript prezentace:

ZÁKLADY KOMUNIKACE JUDr. Dana Hrabcová, Ph.D.

Interpersonální komunikace a její využití TRVALÝ PROCES - NELZE NEKOMUNIKOVAT! ****************************************** Soukromá (osobní) komunikační rovina Interpersonální vztahy rodinné, partnerské, sousedské, společenské a další... Profesní komunikační rovina Kontakt a jednání s občany a klienty – úřady a instituce Přednášky, prezentace, pohovory, zkoušky Interpersonální vztahy v pracovních v týmech Řízení pracovních týmů - vedoucí zaměstnanci Kontraktační a související obchodní jednání Sociální dialog - kolektivní vyjednávání

Komunikace a principy dobré správy Při komunikaci s občany (klienty) je třeba dodržovat: Principy dobré správy - obecně Evropský kodex řádné správní praxe Kodex etiky zaměstnanců ve veřejné správě Desatero Veřejného ochránce práv Zásady rovného zacházení a zákazu diskriminace

Kodex etiky zaměstnanců ve veřejné správě PREAMBULE: Základními hodnotami, které má každý zaměstnanec veřejné správy ctít a vytvářet tak základ pro vybudování a udržení důvěry veřejnosti, jsou zákonnost při rozhodování a rovný přístup ke všem fyzickým i právnickým osobám. Zaměstnanec veřejné správy má zájem na efektivním výkonu veřejné správy, a proto si dalším vzděláváním prohlubuje svoji odbornost. Účelem Kodexu je podporovat žádoucí standardy chování zaměstnanců ve veřejné správě a informovat veřejnost o chování, jež je oprávněna od zaměstnanců ve veřejné správě očekávat. Článek 2 Obecné zásady Výkon veřejné správy je službou veřejnosti, zaměstnanec ji vykonává na vysoké odborné úrovni, kterou si studiem průběžně prohlubuje, s nejvyšší mírou slušnosti, porozumění a ochoty a bez jakýchkoli předsudků.

Principy dobré správy pro úřady a úředníky Desatero Veřejného ochránce práv - ombudsmana Preambule: Principy dobré správy vymezují takový postup správního úřadu, který je v souladu se zákonem a zároveň mu nelze vytknout nepřiměřenost, diskriminační chování, svévolnost, účelovost, vyhýbavost, neefektivnost a jiné nežádoucí znaky. Dodržováním uvedených principů úřad usiluje o právní jistotu osob a předchází situacím, kdy jeho postup sice nelze označit přímo za nezákonný, přesto je evidentně nevhodný a ve svém důsledku může mít podobně tíživý dopad na práva osob jako porušení zákona. Základní doporučení pro jednání a komunikaci s klienty

Rovné zacházení a zákaz diskriminace Zákon č. 198/2009 Sb., …...antidiskriminační zákon Rovné zacházení a zákaz diskriminačního jednání diferenciace – oprávněnost – přiměřenost důvodnost k vyrovnání nevýhod Definice + katalog diskriminačních důvodů: Jednání, včetně opomenutí, kdy se s jednou osobou zachází méně příznivě, než se zachází, zacházelo, nebo by se zacházelo, s jinou osobou ve srovnatelné situaci, a to z důvodů: rasy, etnického původu, národnosti, pohlaví, sexuální orientace, věku, zdravotního postižení, náboženského vyznání, víry či svět.názoru Pracovněprávní vztahy - ust. § 16 zákoníku práce Diskriminační spory - dělené důkazní břemeno – ust. § 133a OSŘ

Podmínky úspěšné komunikace (vyjednávání), vznik a příčiny sporů Pro úspěšný a trvale udržitelný výsledek je třeba dodržení: Právního rámce - právní normy daného právního řádu Ekonomického rámce - průnikový bod zájmů = soc. ekonomické optimum Osobního rámce : *Rovnováha moci = moc (síla, pozice) + rovnováha = konsenz *Osobní předpoklady vyjednávání + připravenost ke kompromisu znalosti + dovednosti techniky a taktiky při vyjednávání = konsenz Vznik a příčiny sporů: Pro dohodu není prostor - neexistuje průnikový bod zájmů Nemožnost personální - tito partneři se nedohodnou na ničem Ujednání jsou právně neplatná - plnění je nevymahatelné Ujednání jsou nerealizovatelná - změna podmínek, není, kdo by plnil

Druhy jednání, výsledky, řešení PODLE ZPŮSOBU Tvrdé X jemné = výsledek X vztah Řešení: - změna způsobu jednání PODLE TYPU Distribuční - rozdělovací zájmy relativně protichůdné x prostor pro vyjednávání malý Řešení: poznávání prioritních zájmů, zvětšení rozdělovaného objektu Manipulativní - partneři používají svoji moc Řešení: dostat moc do rovnováhy - metody legálního nátlaku Kooperativní - spolupráce partnerů – předpoklad - společné zájmy

Teorie řízeného konfliktu – gradace, řešení NAPROSTÁ NEGACE - ignorování negace jako strach z ohrožení dominantního postavení - nechci tě vidět, nechci s tebou mluvit, neuznávám tě jako partnera OTEVŘENÝ BOJ O MOC - válka, rvačka, stávka snaha o zatlačení partnera do ofenzívy vyjednávání z pozice moci - neexistuje rovnováha sil ROVNOVÁHA a STABILIZACE SIL A MOCI - studená válka hrozba stávkou, výhrůžky, obě strany se snaží získat nadvládu, mocenskou převahu VYJEDNÁVÁNÍ O KONFLIKTU - otevřené měření sil v DIALOGU partneři jednají, tlumí eskalaci konfliktu (spirála) - co máme společného, výhody spolupráce DIALOG O PROBLÉMU – otevřené vyjednávání ve věci tvůrčí a věcný dialog s protistranou, snaha se dohodnout - prostor pro konsenz!!!

Fáze vyjednávání, metody jednání Každé jednání (vyjednávání) probíhá ve třech fázích: Příprava jednání = ujasnit cíle + zájmy + motivace + informace Vyjednávání = manévrování, postupné sbližování pozic Závěry jednání = konsenz – dohoda, KS, prestiž - kontrola plnění Příprava pozic pro další jednání = budete i nadále spolu? Používat přiměřeně osvědčené metody jednání Asertivita – asertivita není agresivita – tvrdě za cíli, jemně v jednání Empatie – vcítění – odhalí víc než slova (viz dále) Feedback - zpětná vazba – odhalí skutečné cíle a změnu postojů (viz dále) Taktika postupu: Názory vycházejí z postojů = změna postoje = změna názoru

Aktivní naslouchání, empatie, zpětná vazba Chcete–li být dobrými partnery, buďte pozornými posluchači! Chcete-li být zajímaví, zajímejte se! Chcete- li být dobrým společníkem, ptejte se na věci, na které partner rád odpovídá - přimějte ho, aby vyprávěl o sobě, o tom, co se mu podařilo – všichni chceme být úspěšní a oblíbení! Aktivní naslouchání pomáhá vytvořit atmosféru důvěry Vytvoříte pozitivní vztah k partnerovi (vzájemný) Získáte víc informací a zjistíte skutečné cile Aktivní naslouchání je naslouchání duší - EMPATIE (vcítění), Využívat techniky verbální a neverbální komunikace POZOR! Nutný soulad úst, očí a celkového postoje FEEDBACK - zpětná vazba – pozitivní i negativní zjištění Když se dozvím, že mě okolí vidí jako vola, JE TO POZITIVNÍ ZJIŠTĚNÍ = MOHU TO ZMĚNIT

Neverbální a verbální komunikace Stále platí, že „Šaty dělají člověka“ Komunikační význam hlavy - výrazová pozitivita Komunikační význam těla – postoj - gesta Veřejná, osobní a intimní zóna – obrana Podání ruky jako projev typu osobnosti a postoje Gesta – míra - soulad s verbální komunikací Prostorová neverbální dominance, oční kontakt, soulad Konfrontační tón, emoce při komunikaci Neverbální (souhlasné) projevy jako taktika Čas a jeho využití ve vyjednávání, přerušení jednání Hlasitost řeči – rychlost – srozumitelnost Parazitní výrazy a pazvuky Míra porozumění a informační šumy

Zásady úspěšné prezentace Struktura prezentace Časový rozvrh Kontakt s posluchači Argumentace, logická vazba částí Vhodný verbální projev + parazitní výrazy a zvuky Neverbální faktory Shrnutí + závěry Prostor pro reakci a doplnění