Reforma terciárního vzdělávání Tisková konference MŠMT 4. 12. 2008
Proč reforma? Potřeba strategie Mezinárodní kontext chyběla v uplynulých 10 letech vysokoškolské vzdělání již není výsadou elity nasměrování systému TV do roku 2015 Bílá kniha TV - ucelená koncepce reformy VŠ Mezinárodní kontext
Proč reforma? Modernizace s ohledem na budoucí potřeby společenská koheze udržitelný hospodářský rozvoj konkurenceschopnost ČR v globální konkurenci
Bílá kniha terciárního vzdělávání Koncepční dokument, základ pro navazující kroky zákon o terciárním vzdělávání zákon o finanční pomoci studentům model financování
Proč je nutná reforma TV? Systém TV : je podfinancován, zdroje pro financování z veřejných zdrojů jsou omezené, soukromé zdroje minimální je málo diverzifikován, expanze může ohrozit kvalitu. Je třeba přejít od kvantity ke kvalitě je spravován metodami, které neodpovídají nové roli TV ve společnosti a v ekonomice - slabá role managementu v institucích TV je málo efektivní, aktéři mají tendenci maximalizovat vstupy bez odpovědnosti za výstupy, v systému chybí konkurence
Shrnutí dosavadních kroků Příprava nulté až třetí verze; předložení vládě (XII/08) Setkání a veřejné diskuse v roce 2008 - informace na www.msmt.cz studentské diskusní fórum k BKTV (20.5. na VŠE za účasti ministra O.Lišky) veřejné setkání k BKTV se zástupci UK a filozofických fakult ČR (24.6. za účasti ministra O.Lišky) setkání ministra O. Lišky a náměstka V. Růžičky s představiteli UK (9.9.) seminář Rady vysokých škol k BKTV (18.9.) kulatý stůl s představiteli vnějších aktérů (22.9.) seminář k vypořádání připomínek k BKTV v Poslanecké sněmovně ČR (3.11.) setkání ministra O. Lišky, náměstka V. Růžičky a D.Václavíka (tým BK) s představiteli humanitních oborů (14.11.) Veřejná diskuse k Bílé knize byla ve zprávě Ministerstva vnitra vyhodnocující zapojování veřejnosti do přípravy vládních dokumentů označena ze jeden z příkladů dobré praxe
Hlavní znaky reformy TV I Posílení autonomie - vnitřní struktura je věcí vysokých škol, delegování pravomocí na jednotlivé součásti vysokých škol Rámcová víceletá smlouva mezi MŠMT a VVŠ pro finanční zabezpečení činnosti VVŠ (zvýšení pravomoci i odpovědnosti) Posílení pravomocí správní rady – schvaluje statut, rozpočet, rámcovou smlouvu s MŠMT, podílí se (spolu se zastupitelským orgánem VVŠ) na volbě kandidáta na rektora Zřízení Rady TV – nezávislý poradní orgán pro jmenování členů správních rad a vyjadřování se k dalším důležitým otázkám vysokého školství Místo registrace vnitřních předpisů VŠ na MŠMT pouze registrace statutu, studijního a zkušebního řádu
Hlavní znaky reformy TV II Formují se typické výzkumné univerzity (fakulty) - centra špičkového výzkumu s důrazem na výchovu doktorandů, základní i aplikovaný výzkum, tvorba inovačního potenciálu Existuje segment poskytující profesně orientované vzdělání - vazba na trh práce, spolupráce se zaměstnavateli Jednotný systém akreditací pro všechny instituce terciárního vzdělávání, tj. vysokoškolského i profesního vzdělávání Akreditovány jsou tzv. „oblasti vzdělávání“, kde vzdělávací instituce uskutečňují příslušný typ studijních programů - bez nutnosti reakreditace) Existuje vnitřní systém hodnocení a řízení kvality
Hlavní znaky reformy TV III habilitační řízení a jmenování profesorů - posun od „titulu“ k obsazení příslušných funkčních míst (kariérní řád) zdůraznění tzv. „LLL“, tj. celoživotního vzdělávání studijní grant, půjčky na vzdělání, odložené školné - zákon o finanční pomoci studentům (věcný záměr do konce 2010) individuální projekt národní OP VK - Reforma terciárního vzdělávání
Harmonogram reformy Prosinec 2008 - schválení BK vládou ČR Duben 2009 - návrh věcného záměru zákona k diskusi (ČKR a RVŠ) Červen 2009 - předložení věcného záměru do vlády Listopad 2009 - návrh paragrafovaného znění zákona