Goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku Procvičování Předmět: MATEMATIKA Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Dagmar Válková Goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku Procvičování Anotace: Prezentace obsahuje řešené příklady k probranému učivu goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku. Je určena k procvičení učiva , k upevnění dosažených vědomostí. Může sloužit jak k přímé výuce, tak i k samostudiu. Klíčová slova: Goniometrické funkce, sinus, kosinus, tangens, kotangens, pravoúhlý trojúhelník, přepona, protilehlá odvěsna, přilehlá odvěsna. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Válková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Sada: 1 Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_MKD2_29
Goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku Procvičování
1. Jaký úhel svírá žebřík dlouhý 4,88 m se zemí, je-li opřen o okraj zdi ve výšce 4 m? Zaokrouhlete na celé stupně. Žebřík svírá se zemí úhel 55°.
2. Základní tábor horolezců je od paty hory vzdálen 1,5 km 2. Základní tábor horolezců je od paty hory vzdálen 1,5 km. Vrchol hory vidí z tábora pod úhlem 28°. Jaký je výškový rozdíl mezi vrcholem hory a jejich táborem? Mezi vrcholem hory a táborem je výškový rozdíl 798 m.
3. Vítr způsobuje, že lano dlouhé 20 m, na kterém je upoután horkovzdušný balón, svírá se zemí úhel 60°. V jaké výšce nad povrchem země je balón? Balón je ve výšce 17,32 m.
4. Letadlo stoupá pod úhlem 7°20´ 4. Letadlo stoupá pod úhlem 7°20´. Jak vysoko vystoupá za 6 minut, je-li rychlost letadla 450 km/h? Letadlo za 6 minut vystoupá 5,74 km.
5. Pod jakým úhlem vidí pozorovatel vrchol věže vysoké 96 m, jestliže je od věže vzdálen 200 m? Pozorovatel vidí vrchol věže pod úhlem 25°38´.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje 1. Hudcová, M., Kubičíková, L. Sbírka úloh z matematiky pro dvouleté a tříleté obory SOU a SOŠ. 3. vydání. Prometheus, 2009. 390 s. ISBN 978-80-7196-344-8 2. Trejbal, J. Matematika pro 9. ročník základní školy. 1. díl. 2. vydání. Praha: SPN, 1999. 88 s. ISBN 80-7235-056-0 3. [online]. [cit. 2013-02-26]. Dostupné z: http://office.microsoft.com Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Válková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.