Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 1. Co slyšíš? Autor: Mgr. Zuzana Vimrová
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 2. Co o tématu znám VLNĚNÍ Vlnění je děj, při kterém se prostředím šíří kmitavý pohyb. Vlnění může být: Podélné Příčné U vlnění můžeme určit: Frekvenci vlnění Vlnovou délku Rychlost šíření vlnění
3. Jaké si řekneme nové termíny Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 3. Jaké si řekneme nové termíny ZVUK Zvuk je vlnění podélné, s frekvencí od 16 Hz do 20 kHz. Toto vlnění nejčastěji vyvolá kmitající se těleso. Dělení zvuku: Tóny – zvuky vyvolané periodickými kmity Hluk – zvuky vyvolané neperiodickými kmity.
ZPŮSOBY ROZKMITÁNÍ TĚLES Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 4. Co si řekneme nového ZPŮSOBY ROZKMITÁNÍ TĚLES ÚDERY PROUDĚNÍM VZDUCHU MEZI BLÍZKÝMI PRUŽNÝMI TĚLESY SMÝKANÍ PRUDKOU ZMĚNOU TLAKU STÁLE SE MĚNNÍCÍ SILOU DRNKÁNÍ RYCHLÝM POHYBEM PROUDĚNÍM VZDUCHU KOLEM OSTRÉ HRANY TĚLESA TRVALOU DEFORMACÍ
Přiřaď těleso ke způsobu rozkmitání, který používá. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 5. Procvičení a příklady Přiřaď těleso ke způsobu rozkmitání, který používá. Údery Drnkání Smýkání Trvalá deformace Rychlý pohyb tělesem Proudění vzduchu mezi blízkými pružnými tělesy Prouděním vzduchu kolem ostré hrany tělesa Prudkou změnou tlaku Stále se měnící síla Flétna Větrák Kytara Muchlání papíru Letící hmyz Housle Blesk Klarinet buben
6. Něco navíc TÓN U tónu rozlišujeme: výšku barvu Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 6. Něco navíc TÓN U tónu rozlišujeme: výšku barvu Výška je určena frekvencí. S větší frekvencí stoupá i výška tónu. Barva je určena časovým průběhem. Přestože dva nástroje hrají tón stejné výšky, rozeznáme je. To způsobuje barva tónu.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 7. CLIL Sound The perception of sound in any organism is limited to a certain range of frequencies. For humans, hearing is normally limited to frequencies between about 20 Hz and 20,000 Hz (20 kHz), although these limits are not definite. The upper limit generally decreases with age.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 8. Zpětná vazba - test V jakých hudebních nástrojích se tvoří zvuk drnkáním? V jakých hudebních nástrojích se tvoří zvuk tóny úderem paliček? Jaké části nástrojů se rozkmitávají? Na základě poslechu urči výšku tónu a jednotlivé tóny seřaď od nejhlubšího po nejvyšší.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 9. Použité zdroje http://office.microsoft.com/cs-cz/images/?CTT=6&ver=14&app=powerpnt.exe