Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Mikroekonomie Rovnováha spotřebitele. 3 Existují dva teoretické přístupy k řešení rovnováhy spotřebitele: 1.Teorie užitku 2.Teorie indiference V obou.
Advertisements

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
FINANČNÍ GRAMOTNOST CENA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
TYPY ÚLOH LP. Sestavení optimálního plánu výroby m druhů surovin n druhů výrobků A – matice technologie výroby c – cenový vektor x – plán výroby.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Akvizice Získání nového výrobku koupí patentu nebo celé firmy Analýza ABC Rozděluje výrobky do tří skupin, podle toho jak se podílejí na obratu firmy.
Téma č. 2: Rovnovážný výstup hospodářství Petr Musil Základy ekonomie II.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
[Název výrobku] Marketingový plán [Jméno]. Přehled trhu Minulost, současnost a budoucnost trhu –Uveďte přehled změn podílu na trhu, vedoucích pozic, aktérů,
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
POPTáVkA po VÝROBNÍCH Faktorech
Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Peníze
Podpora v nezaměstnanosti
Trh peněz a finančních aktiv
Rakouská škola TNH 1 (DET-6)
Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Teorie chování spotřebitele
Dokonale konkurenční odvětví
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Analýza chování spotřebitele
Základní formy prodeje
Model důchod-výdaje.
Model agregátní poptávky a nabídky
Teorie rozdělování a její kontexty
Snížení nákladů na vytápění budov
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Rozhodování spotřebitele
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tržní rovnováha a efektivnost
Cena (druhy, změny) Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu.
Základní pojmy, principy a zákony
Základní pojmy, principy a zákony
Makroekonomie E 7 - otázky.
INFLACE.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Měření makroekonomických agregátů
Digitální učební materiál
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
2. Tržní poptávka a elasticita
Základy firemních financí
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Hranice výrobních možností
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Regulace cen, daně a efektivita TNH (S-4)
Seminář o stavebním spoření
Trh kapitálu (model mezičasové volby)
Název projektu: ICT ve výuce
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
INVESTICE.
Transkript prezentace:

Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka Cíle: Vysvětlit optimální rozdělení omezených prostředků spotřebitele mezi různé statky tak, aby dosáhl maximálního uspokojení (maximálního celkového užitku).

UŽitek Celkový užitek – uspokojení spotřebitele z celého množství statku. Mezní užitek – užitek z jedné dodatečné jednotky statku. Zákon klesajícího mezního užitku – s rostoucí spotřebou mezní užitek statku klesá.

Přebytek spotřebitele Rozdíl mezi částkou, kterou je spotřebitel ochoten maximálně zaplatit, a částkou, kterou skutečně zaplatí. Smlouvání na arabském trhu – pokus o odčerpání přebytku spotřebitele. Obětovaná příležitost – koupí jednoho statku přicházím o možnost koupit si něco jiného.

Optimální rozdělení Důchodu spotřebitele mezi různé statky Statek Statek A Statek B Statek C Cena 1 Kč 2 Kč 3 Kč Množství statku 1 2 3 4 5 6 7 Mezní užitek 10 8 16 14 12 15 9 Spotřebitel má důchod 20 Kč.

Optimální rozdělení Důchodu spotřebitele – podmínka rovnováhy MU(1)/P(1) = MU(2)/P(2) = … = MU(n)/P(n) Optimální spotřebitelská alokace: Mezní užitky z 1 Kč všech zboží jsou stejné.

poptávka Poptávka (FUNKCE) je závislost poptávaného množství statku (ČÍSLO) na jeho ceně. Tržní poptávka je součet individuálních poptávek. Změna ceny má dva efekty: - důchodový efekt (mohu kupovat méně); - substituční efekt (kupuji jiné věci).

Cenová elasticita Cenová elasticita (pružnost) poptávky vyjadřuje jak se změní poptávané množství (v procentech) při jednoprocentní změně ceny. Z hlediska zdravotnictví je například důležitá cenová elasticita u tabákových výrobků. Jak se změní poptávka po cigaretách, pokud dojde k 10%-tnímu zdražení? ity

Cenová elasticita - příklad Použijeme poptávkovou funkci: Q = 200 – 2P. Rovnovážná cena a množství P = 40, Q = 120. Co se stane při zvýšení ceny cigaret o 10 %? Q = 200 – 2P = 200 – 2 x 44 = 112 (Q= 120-112 = – 8) Elasticita = (–8/120) / (4/40)= – 0,067/0,1 = – 0,667 Poptávané množství při jednoprocentním zvýšení ceny klesne o 0,667 %. (menší než 1, poptávka není elastická). Zvýšení ceny o 10 % sníží poptávané množství o 6,7 %. ity