Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý"— Transkript prezentace:

1 Základy Ekonomie pro adiktology část 1 - 3 Prof. Martin Dlouhý

2 Co je Ekonomie? Ekonomie je společenská věda, která studuje ekonomické chování lidí (Holman). Ekonomie se zabývá zkoumáním alokace vzácných zdrojů mezi různá alternativní užití tak, aby byly uspokojeny lidské potřeby (Hořejší, Soukupová, Macáková, Soukup)

3 Ekonomické zákony a poučky
Ekonom tvrdí: při stoupající ceně automobilů budou lidé automobily kupovat méně. Zákony v ekonomii se liší od zákonů ve fyzice, neboť studujeme živé lidi. Spíše než o zákony jde o určité tendence.

4 Dvě části Ekonomie Mikroekonomie – studuje individuální chování spotřebitelů, firem Makroekonomie – studuje agregátní chování (celé odvětví, národní hospodářství, HDP, Nezaměstnanost, inflace)

5 Člověk ekonomický Předpoklad racionality při rozhodování (může dělat i chyby, ale učí se) Sleduje svůj zájem (sobeckost) Maximalizace užitku Rodina versus společnost směnných vztahů

6 Organizace ekonomického života Trh versus plán
Trh, Svobodná volba lidí, konkurence. Centrálně plánovaná ekonomika, regulace, rozhodují „úředníci“. Smíšená ekonomika

7 Trh Trh je způsobem organizace ekonomiky. V plánovaném hospodářství ceny a množství vyráběného zboží určuje státní plánovací agentura, nikoliv trh. Trh je místo, kde se potkávají prodávající a nakupující. Například burza, tržiště, inzertní noviny, internet. Ve vzájemné interakci mezi prodávajícími a nakupujícími se určuje rovnovážná cena a rovnovážné množství daného zboží.

8 Model Dokonalá konkurence
Na trhu je velké množství prodávajících a kupujících, z nichž nikdo nemůže ovlivnit cenu. Kupující jsou dokonale informováni o všech prodávajících a jejich cenách. Statek je homogenní (je jedno od kterého prodávajícího kupující statek koupí). Příchod na trh nebo odchod z trhu nejsou omezeny.

9 Poptávka Anglicky „demand“, proto při značení obvykle používáme D nebo Qd. Funkce, která ukazuje závislost poptávaného množství na ceně. Qd = a0 + a1P, kde P je cena. Vyšší tržní cena snižuje poptávané množství, neboť vyšší cena odrazuje kupující. Proto platí a1 < 0. Příklad: Qd = 200 – 5P.

10 Nabídka Anglicky „supply“, proto při značení obvykle používáme S nebo Qs. Funkce, která ukazuje závislost nabízeného množství zboží na ceně. Qs = b0 + b1P, kde P je cena. Vyšší cena zvyšuje nabídku (za vyšší cenu je více prodávajících ochotno nabízet zboží a ve větším množství). Proto platí b1 > Například Qs = P.

11 Tržní rovnováha Rovnováha vzniká interakcí mezi prodávajícími a kupujícími. Dojde ke stanovení rovnovážné ceny (P), při které se nabízené množství rovná poptávanému množství (Q).

12 Tržní rovnováha - příklad
Zadání: určete rovnovážnou cenu, když poptávková funkce je dána Qd = – 5P a nabídková funkce je dána Qs = – P. Řešení: tržní rovnováha nastává, když Qd = Qs, z čehož vyplývá – 5P = – P 210 = 7P 30 = P Po dosazení Q = 200 – 5P = 200 – 5 x 30 = 50. Rovnovážná cena P = 30 a rovnovážné množství Q = 50.

13 K zamyšlení Jsou ve zdravotnictví či sociálních službách splněny předpoklady dokonalé konkurence? Vzniká ve zdravotnictví cena jako výsledek interakce mezi prodávajícími a kupujícími? ity

14 Chování spotřebitele, individuální poptávka
Cílem je vysvětlit optimální rozdělení omezených prostředků spotřebitele mezi různé statky tak, aby dosáhl maximálního uspokojení (maximálního celkového užitku).

15 UŽitek Celkový užitek – uspokojení spotřebitele z celého množství statku. Mezní užitek – užitek z jedné dodatečné jednotky statku. Zákon klesajícího mezního užitku: s rostoucí spotřebou mezní užitek statku klesá.

16 Přebytek spotřebitele
Rozdíl mezi částkou, kterou je spotřebitel ochoten maximálně zaplatit, a částkou, kterou skutečně zaplatí. Smlouvání na arabském trhu – pokus o odčerpání přebytku spotřebitele. Obětovaná příležitost – koupí jednoho statku přicházím o možnost koupit si něco jiného.

17 Optimální rozdělení Důchodu spotřebitele mezi různé statky
Statek Statek A Statek B Statek C Cena 1 Kč 2 Kč 3 Kč Množství statku 1 2 3 4 5 6 7 Mezní užitek 10 16 14 12 8 15 9 Spotřebitel má důchod 15 Kč.

18 Optimální rozdělení Důchodu spotřebitele: podmínky rovnováhy
MU(1)/P(1) = MU(2)/P(2) = … = MU(n)/P(n) Optimální spotřebitelská alokace: Mezní užitky z 1 Kč všech zboží jsou stejné.

19 poptávka Poptávka (FUNKCE) je závislost poptávaného množství statku (ČÍSLO) na jeho ceně. Tržní poptávka je součet individuálních poptávek. Změna ceny má dva efekty: - důchodový efekt (mohu kupovat méně); - substituční efekt (kupuji jiné věci).

20 Cenová elasticita Cenová elasticita (pružnost) poptávky vyjadřuje jak se změní poptávané množství (v procentech) při jednoprocentní změně ceny. Z hlediska zdravotnictví je například důležitá cenová elasticita u tabákových výrobků. Jak se změní poptávka po cigaretách při 10%-tním zdražení? Elastická poptávka, když elasticity je větší než 1. Neelastická poptávka, když elasticita je menší než 1. ity

21 Cenová elasticita - příklad
Použijeme poptávkovou funkci: Q = 200 – 2P. Rovnovážná cena a množství P = 40, Q = 120. Co se stane při zvýšení ceny cigaret o 10 %? Q = 200 – 2P = 200 – 2 x 44 = 112 (Q= = – 8) Elasticita = (–8/120) / (4/40)= – 0,067/0,1 = – 0,667 Poptávané množství při jednoprocentním zvýšení ceny klesne o 0,667 %. (menší než 1, poptávka není elastická). Zvýšení ceny o 10 % sníží poptávané množství o 6,7 %. ity


Stáhnout ppt "Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý"

Podobné prezentace


Reklamy Google