Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_1801_INFLACE Téma: Pojem _ INFLACE Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3496 Datum vytvoření: 14. 2. 2013 Datum ověření: 12. 4. 2013
Anotace Prezentace je určena pro žáky 6. – 9. ročníku., vzdělávací oblast finanční gramotnost, tematický okruh Inflace. Cílem prezentace je, co znamená slovo inflace, co dělá s cenou zboží a peněžními vklady.
Inflace Příklad: Jedna z největších inflací v historii se odehrála v Německu po 1. světové válce v roce 1923. Ceny rostly tak rychle, že mzda se musela vyplácet každé 2 hodiny, pro sirky se chodilo s košíkem peněz. To, co stálo 1 marku před rokem 1914, stálo v roce 1923 již 8 miliard marek.
Inflace Znamená všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny. Jestliže se dočteme v novinách, že míra inflace za předchozí rok činila 2,5 %, znamená to, že všechny ceny v průměru vzrostly o 2,5 %. Jinak řečeno, to, co v loňském roce stálo 100 Kč, stojí v letošním roce 102,50 Kč.
Inflace Při zjišťování inflace se porovnávají ceny základních potravin, automobilů, benzinu, bytů, dopravy, nájemného. Pokud se cena těchto výrobků a služeb celkově zvýší např. o 3%, můžeme říci, že míra inflace je 3%.
Inflace Klesá hodnota peněz. Jestliže roste míra inflace, pak za stejné množství peněz získáme méně zboží a služeb.
Inflace Příklad: Stál-li loni rohlík 2Kč a letos díky inflaci stojí 3Kč pak za 100Kč jsme si původně koupili 50 rohlíků, ale nyní pouze 33 rohlíků a to je značný rozdíl, když vezmeme k úvahu, že plat se nezměnil.
Inflace Za svůj příjem si mohou koupit méně zboží a služeb. Inflace postihuje především občany se stálými příjmy a občany závislými na státu. Jsou to hlavně důchodci, státní zaměstnanci, ženy na mateřské dovolené. Jinak řečeno klesá jim životní úroveň. Proč???? Za svůj příjem si mohou koupit méně zboží a služeb.
Inflace Inflace znehodnocuje vklady a úvěry – například je‑li míra inflace 9 % a úroková sazba z vkladů 5 %, pak hodnota vkladu reálně poklesne. Právě tak inflace postihuje věřitele, kteří poskytli úvěr s pevnou úrokovou sazbou. Na druhé straně ovšem „nahrává“ dlužníkům, kteří tak reálně vracejí menší částky. Banky proto při zvyšující se inflaci zvyšují úrokové sazby. V případě úvěrů je to proto, aby jejich poskytování nebylo ztrátové. Zvyšují se i úrokové sazby vkladů, aby se hodnota úspor nesnižovala a obyvatelé úspory nevybírali.
Citace: STRECKOVÁ, Yvonne – MALÝ, Ivan a kol Citace: STRECKOVÁ, Yvonne – MALÝ, Ivan a kol. Veřejná ekonomie pro školu i praxi. Praha : Computer Press, 1998. ISBN 80-7226-112-6. Petr Klínský, Danuše Chromá, Svatava Tesařová, Michal Janák – Finanční gramotnost obsah a příklady z praxe škol. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008. ISBN 978‑80‑87063‑13‑2