Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Inflace www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Inflace www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro."— Transkript prezentace:

1 Inflace www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Název DUMInflace Označení DUMVY_62_INOVACE_01_1_04 AutorIng. Jana Starobová Datum19. 7. 2013 Vzdělávací oblastFinanční gramotnost Vzdělávací oborFinanční gramotnost Tematický okruhPeníze Ročník4. ročník gymnázia

2 Inflace projevuje se růstem cenové hladiny cenová hladina vyjadřuje průměr cen více statků a služeb a pro její zjištění se využívají tzv. cenové indexy k měření inflace se nejčastěji používá index spotřebitelských cen (CPI - Consumer price index) a k jeho výpočtu se používá vybraný koš statků a služeb zjištěný na základě průzkumu (obsahuje cca 800 statků a služeb) míra inflace = (CPI t-1 – CPI t ) / CPI t × 100 [%], t=rok deflace je pokles cenové hladiny

3 Druhy inflace 1.podle výše: mírná – nárůst cenové hladiny do 10 % pádivá – nárůst cenové hladiny do 100 % hyperinflace – nárůst cenové hladiny více než 100 % 2. podle příčiny: poptávková – vyvolá ji růst poptávky nabídková – příčina je na straně nabídky, důvodem je např. růst nákladů

4 Příčiny poptávkové inflace: růst nominálních mezd, platů nízké úrokové sazby (roste spotřeba) snížení daní atd. Příčiny nabídkové inflace: nedokonalá konkurence růst cen surovin a energií růst mezd, platů (je to pro firmu náklad) atd.

5 Důsledky inflace Inflace je projevem nerovnováhy ekonomiky a svými důsledky postihuje všechny její části. 1.Přerozdělovací efekt 2.Sociální dopady 3.Vliv na rovnováhu ekonomiky

6 1. Přerozdělovací efekt klesá reálná kupní síla u příjemců fixních důchodů, např. u starobních důchodů, úroku ap. klesá reálná mzda, plat znehodnocují se vklady a úvěry, věřitelé „ztrácejí“ a dlužníci „získávají“, dochází k redistribuci bohatství od věřitelů k dlužníkům roste cena nemovitostí

7 2. Sociální dopady sociálně slabé skupiny obyvatel jsou nejvíce postiženy, hrozí chudoba sociální neklid, demonstrace hrozba politického převratu nárůst kriminality (černá ekonomika)

8 3. Vliv na rovnováhu ekonomiky mění se struktura spotřeby ve prospěch nezbytných statků útlum podnikání, dotkne se to zejména drobných podnikatelů při pádivé inflaci nastává recese mírná inflace stimuluje zaměstnanost a výrobu vliv na měnový kurz a zahraniční obchod

9 Reakce na inflaci 1.obyvatelé chtějí zvýšit mzdy, platy (valorizace = navyšování příjmů, obvykle státem, v důsledku růstu inflace, např. starobní důchody, sociální dávky atd.) v důsledku tlaku na zvyšování mezd se může roztočit inflační spirála obyvatelé při pádivé inflaci investují např. do nemovitostí, zlata ap.

10 2. banky zvyšují úrokové sazby u vkladů a úvěrů doporučení: ukládat si peníze do těch finančních produktů, které dosáhnou většího výnosu, než je míra inflace 3. podniky zdražují své výrobky a služby opět hrozí nebezpečí roztočení inflační spirály

11 Úkol č. 1 – Jak poznáte, že spoření na spořícím účtu u banky je pro vás výhodné? č. 2 – Dovedete si představit, jak probíhá směna v období hyperinflace? č. 3 – Jak byste vysvětlili to, že vysoká inflace má v konečném důsledku negativní dopad na naši planetu?

12 Řešení č. 1 – Pokud je výnos z vkladu vyšší než míra inflace (za dané období). č. 2 – Je to stav, kdy peníze nemají žádnou hodnotu, a proto lidé preferují naturální směnu (zboží za zboží). č. 3 – Sociálně slabé skupiny obyvatel si stěží opatřují věci nezbytné pro život (preferují krátkodobé cíle) a nemají sílu ani prostředky, aby řešily například ekologii.

13 Zdroje Klínský, P., Munch, O., Chromá, D. Ekonomika. Ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Třetí upravené vydání. Praha: EDUCO, s.r.o., 2012. ISBN 978-80-87204-65-8


Stáhnout ppt "Inflace www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro."

Podobné prezentace


Reklamy Google