Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2."— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2 Finanční gramotnost AUTOR:Müllerová TEMATICKÁ OBLAST:Matematika NÁZEV DUMu:Inflace POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:08 KÓD DUMu:DM_FIN_MAT_08 DATUM TVORBY:13.7.2013 ANOTACE (ROČNÍK):Prezentace je určena pro 4.ročník gymnázií(oktáva). Je zaměřena na pojem Inflace. Obsahuje jednak základy ekonomiky, inflace, deflace, měnová krize a jednak poukazuje na klasické znehodnocování peněz, které lidé ukládají doma.

2 Inflace

3 Slovo, které denně slyšíme v televizi, čteme v tisku, … Co tedy vyjadřuje? V ekonomice znamená znehodnocování peněz (peníze ztrácejí reálnou hodnotu). V matematice se inflace vyjadřuje v procentech a vyjadřuje o kolik % ztratili peníze svoji reálnou hodnotu za určité období. Například pojem meziroční 5% inflace znamená, že zboží, které stálo 100 Kč, bude stát už 105 Kč. Poznámka: Míra inflace se vypočítává ze spotřebitelských cen (potraviny, oblečení, pohonné hmoty, atd.) = „spotřebitelský koš“, ale ne např. z pozemků, nemovitostí, atd. Další poznámka?! I když inflace vlastně „zdražuje“, jde o jev příznivý, pokud nepřekročí určitá procenta. Pokud by se inflace vyšplhala moc vysoko, nastává měnová krize. Peníze ztrácejí hodnotu a jsou nahrazeny penězi jinými. Opakem inflace je tzv. deflace, kdy zboží „zlevňuje“.

4 Příklad 1 Jakou reálnou hodnotu budou mít babiččiny peníze (200 000 Kč) za rok, pokud je má uložené pod polštářem? Předpokládaná meziroční inflace je 4 %. 4 % z 200 000 = 8 000 při meziroční inflaci 4 % bude 200 000 Kč odpovídat částce 208 000 Kč. Babiččiny peníze pod polštářem budou mít po roce reálnou hodnotu 192 308 Kč. Ztratilo se tedy téměř 8 000 Kč. Použili jsme obyčejnou trojčlenku…

5 Příklad 2 Kolik korun se „ztratí“ z babiččiných peněz uložených pod polštářem za pět let, je-li během těchto pěti let meziroční inflace stále stejná (4 %)? Babiččiny peníze pod polštářem budou mít po pěti letech reálnou hodnotu 164 385,14 Kč a nemohli bychom si za ně koupit zboží, které by stálo 200 000 Kč Peníze „ztratili“ vlivem inflace téměř 35 000 Kč U předcházejícího příkladu jsme potřebovali vědět, kolika korunám bude částka 200 000 Kč odpovídat po roce. Nyní se zeptáme, kolika korunám bude částka 200 000 Kč odpovídat po 5ti letech. po 1. roce: po 2. roce: po 3. roce: po 4. roce: po 5. roce:

6 Zdroje: Vlastní(z absolvovaných školení) matematika pro gymnázia – posloupnosti a řady (prometheus) osobní finanční poradce


Stáhnout ppt "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google