Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza motivačního a stimulačního systému ve vybraném podniku a návrh na jeho inovaci Autor bakalářské práce: Martina Mádlová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Lenka Dvořáková Oponent bakalářské práce: Ing. Josef Kotoun
Motivace a důvody k řešení daného problému Aktuální a zároveň často opomíjené téma Důležitý prostředek pro dosažení lepších zisků a výkonů Dostupnost potřebných zdrojů a informací
Cíl bakalářské práce Cílem bakalářské práce je analýza motivačního a stimulačního systému ve vybraném podniku na základě dotazníkového šetření a rozhovoru a navrhnout jeho případnou inovaci.
Představení společnosti Česká pošta, s.p. Hlavní sídlo: Praha 1, Politických vězňů 909/4, 225 99 Sídlo pobočky: Soběslav, tř. Dr. Edvarda Beneše 286/5, 392 01 Další pobočky: Tábor, Choustník, Košice, Borkovice, Tučapy, Hlavatce, Malšice a Želeč Česká pošta je největším poskytovatelem poštovních služeb na území České republiky. Poskytuje tuzemské i zahraniční poštovní a peněžní služby, poradenství v oblasti pojištění a bankovních služeb.
Výzkumné problémy Jsou zaměstnanci firmy dostatečně motivováni svými nadřízenými a vyhovují jim podmínky na pracovišti? Je pro zaměstnance systém hodnocení dostatečně motivační a mají o něm dostatek informací? Uvítali by zaměstnanci v zaměstnání nějaké další odměny a benefity za odvedenou práci?
Použité metody Dotazníkové šetření Rozhovor s vedoucí České pošty Soběslav p. Janou Bílou
Dosažené výsledky výzkumný problém č.1 70 % zaměstnanců se cítí příjemně ve své práci 67 % hodnotí pozitivně přístup svých nadřízených 49 % dotazovaných si myslí, že mohou před nadřízenými vyjádřit svůj názor 87 % rozumí pokynům od nadřízených 92 % zaměstnanců považuje pochvalu od nadřízeného za důležitou Časté důvody nespokojenosti: nevyhovující uniformy, plánování směn a dovolených, tlak ze strany plnění plánů aliančních partnerů
Dosažené výsledky výzkumný problém č.2 40 % pracovníků je dostatečně seznámeno se systémem hodnocení v podniku 57 % dotazovaných shledává výši platů dostatečně motivující 73 % zaměstnanců je spokojených se systémem hodnocení v podniku Větší pozornost by si zasloužila informovanost zaměstnanců o systému hodnocení a přínosem by bylo i zvýšení platů
Dosažené výsledky výzkumný problém č.3 73 % zaměstnanců je spokojených s poskytovanými benefity 72 % pracovníků by uvítala ještě další motivační prvky Nejčastěji byl zmiňován, jako chybějící motivační prvek, 13. a 14. plat
Návrhy opatření Minutová pochvala a minutová kritika Zvýšení informovanosti o firemních benefitech prostřednictvím měsíčního firemního zpravodaje Anonymní schránka Menší tlak na nabízení produktů a vyšší informovanost či školení v této oblasti
Závěrečné shrnutí Byly zodpovězeny výzkumné problémy Byla navržena opatření k řešení problémů Cíl práce byl splněn
Dotazy vedoucí bakalářské práce Myslíte si, že 104 vrácených dotazníků představuje dostatečný vzorek respondentů pro Vaše dotazníkové šetření? Prosím, zdůvodněte svou odpověď. Myslíte si, že Vám u všech odpovědí respondenti odpověděli pravdivě? Zhodnoťte konkrétně otázku: „Jste spokojen/a s přístupem Vašich nadřízených?“
Dotazy oponenta bakalářské práce V bakalářské práci navrhujete řešení problému s tlakem na nabízení produktů partnerů České pošty, s. p. ve zmírnění nároků a snížení počtu nutně prodaných produktů každý měsíc. Nemyslíte si, že pokud by byly tyto nároky zmírněny, opatření by mělo opačný efekt a zaměstnanci by neměli snahu tyto produkty nabízet? Případně jaké jiné řešení byste navrhovala?
Dotazy komise
Děkuji za pozornost