Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Věty vedlejší příslovečné úvod
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
Několikanásobné větné členy
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Několikanásobné větné členy
Několikanásobné větné členy
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Neohebné slovní druhy Český jazyk - 7. ročník.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Spojky.
Spojky.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_739_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
holé, rozvité, několikanásobné
Interpunkce v souvětí podřadném
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Předložky a spojky Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Tvarosloví 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_20_Tvarosloví - souhrnné opakování Autor.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ NEOHEBNÉ 1. PODSTATNÁ JMÉNA 2. PŘÍDAVNÁ JMÉNA
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Příprava na závěrečnou prověrku
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Autor: Mgr. Lenka Zlámalová Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ JAZYK
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Autor: Mgr. Leon Maršík Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_Čj5
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY VY_12_INOVACE_Rů_I_23
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police n. M.,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Spojky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Tvarosloví 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_17_Spojky Autor Chňoupková Martina

Mgr. Martina Chňoupková SPOJKY Mgr. Martina Chňoupková

Opakování na začátek: Před finálov__m zápasem Na Letnou b__l takov__ nával, že vojsko musilo v__táhnout a uzavřít ulice. Všechny zápas__ b__l__ odřeknuty, aby každý mohl v__dět Klapzubovu jedenáctku. Přijela na Letnou v autobuse. Starý Klapzuba seděl u šoféra a koukal po lidech. Odvedl své kluky do šatny, počkal u nich, až se převlékl__, a pak povídal: „Tak co, kluci, nandáme jim to?“ „Nandáme!“ řekl__ kluci a šl__ na hřiště. E. Bass, Klapzubova jedenáctka Doplňte i,í/y,ý. V první větě určete slovní druhy. Ve druhé větě vyhledejte přídavné jméno ve jmenném tvaru. U podstatného jména lidech určete mluvnické kategorie. Jak zní 1. pád tohoto podst. jména? V jakém rodě je sloveso povídal? ý 7 1 5 3 1 8 1 5 5 8 5 1 y ý y y y y i i i i odřeknuty 6.p, č.mn.,r. muž. člověk činném

SPOJKY Prohlédněte si uvedená souvětí a pokuste se říci, co spojky spojují. Maminka a tatínek řekli, že půjdou do kina a koupí nám něco dobrého. Mluvili a mluvili, ale nic nevyřešili. Spojují větné členy, HV+VV, VV+VV, HV+HV Z toho vyplývá definice: Spojky jsou slova neohebná, která spojují: Větné členy: se starostou, ředitelem a ministrem Věty: seděl u šoféra a koukal po lidech

Druhy spojek: SOUŘADICÍ PODŘADICÍ spojují souřadné členy v několikanásobném větném členu nebo souřadně spojené věty hlavní či vedlejší např.: a, i, ani, nebo, ale, avšak, neboť, či, však, ba, totiž, vždyť,… PODŘADICÍ připojují větu vedlejší k větě, na níž závisí např.: aby, jakmile, když, protože, jelikož, jestliže, ačkoli, ač, že, třebaže, -li, …

Vyhledejte spojky a určete jejich druh: Těším se na zimní a povánoční slevy. Slíbil, ale nesplnil. Jakmile začal, všichni odešli. Protože zakopl, upadl. Nepřijel, neboť neměl čas. Promluvil, aby mě naštval. Umyješ nádobí nebo vyluxuješ? Zvítězí, anebo padne? Venku prší, proto tam nepůjdeme. Obával se, že to neumí. Budu rád, jestliže mi pomůžeš. Znám Prahu dobře, vždyť tam bydlím. a – souřadicí ale – souřadicí jakmile – podřadicí protože – podřadicí neboť – souřadicí aby – podřadicí nebo – souřadicí anebo – souřadicí proto – souřadicí že – podřadicí jestliže – podřadicí vždyť - souřadicí

Přečtěte si věty v řádku a doplněním vhodné spojky z nich utvořte souvětí. Kamil si zašel na oběd. Měl hlad. Všichni rodiče by si přáli. Jejich děti něco dokázaly. Koupíme si novou kuchyň. Koupíme si auto. Na jedné straně stojí Petra. Na druhé straně stojí Pavel. Honza má strach. Dostane pětku z dějepisu. Mám ráda pizzu. Nesnáším koprovou omáčku. a ale aby že protože nebo

Z následujících slov vyberte pouze spojky a zakroužkujte je. avšak, milé, jak, když, pro, léto, druhý, nad, aby, krásně, ona, s, i, my, tam, proto, tudy, tvůj, nýbrž, který, jelikož, proč, kdo, ačkoli, totiž,někdo

Vymyslete souvětí s následujícími spojkami a napište je. ale když proto až neboť aby že jestli buď – nebo třebaže Čekali jsme na něj, ale nepřišel. Když budeš hodný, koupím ti hračku. Je krásně, proto půjdeme ven. Až budeš hotov, zavolej. Požár se rychle šířil, neboť bylo sucho. Řekl mu, aby zůstal doma. Zdá se, že už nedorazí. Jestli se ti ten film nelíbí, nemusíš se dívat. Buď mi to řekneš, nebo se s tebou rozejdu. Třebaže jsem tě dlouho neviděl, často se mi o tobě zdálo.

Procvičení: Učebnice strana 44 – 48.

Použitá literatura: BASS, Eduard. Klapzubova jedenáctka GREPL, Miroslav. Příruční mluvnice češtiny. [kolektiv autorů] ; Praha : Lidové noviny, 1996. STYBLÍK, V. a kol. Český jazyk pro 7. ročník ZŠ, SPN