ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: ČESKÝ JAZYK ROČNÍK: 7. ROČNÍK TÉMA: SOUVĚTÍ AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ: 28. 1. 2012 VY_32_INOVACE_11_KM
Anotace: Cílová skupina: Prezentace vytvořena pro žáky 7. ročníku Téma: Souvětí Cíl: Prezentace podává žákům přehled nového učiva o souvětí Pomůcky: školní sešit, pracovní listy, psací potřeby Klíčová slova: souvětí, věta hlavní a vedlejší, souvětí souřadné a podřadné, spojky a spojovací výrazy Pilotáž: Prezentace pilotována v 7. ročníků. Žáci ocenili ucelený přehled nového učiva o souvětí. Žáci si mohou procvičovat probírané učivo vytvářením vlastních souvětí v rámci činnostního učení. Je nutné se zaměřit na správné doplňování interpunkce.
SOUVĚTÍ VĚTA HLAVNÍ VĚTA VEDLEJŠÍ SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ SOUVĚTÍ PODŘADNÉ SPOJKY SPOJOVACÍ VÝRAZY SOUVĚTÍ
SOUVĚTÍ= SPOJENÍ VĚT V CELEK VĚTA HLAVNÍ - VH VĚTA VEDLEJŠÍ - VV ZŮSTÁVÁ V SOUVĚTÍ SAMOSTATNÁ JAK VÝZNAMOVĚ, TAK SVOU FORMOU JE UVOZENA SPOJKAMI SOUŘADÍCÍMI a, i, ale, však, avšak, nebo, a nebo, proto, a proto, tudíž, vždyť, neboť ZTRÁCÍ V SOUVĚTÍ SAMOSTATNOST STÁVÁ SE ZÁVISLOU NA JINÉ VĚTĚ V SOUVĚTÍ VV JSOU PŘIPOJENY: ◘SPOJKAMI PODŘADÍCÍMI ◘VZTAŽNÝMI ZÁJMENY ◘VZTAŽNÝMI PŘÍSLOVCE SOUVĚTÍ= SPOJENÍ VĚT V CELEK
SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ SS SOUVĚTÍ PODŘADNÉ SP spojení dvou a více vět hlavních může (ale nemusí) obsahovat věty vedlejší jednotlivé věty v souvětí oddělujeme čárkou, nejsou-li spojeny spojkami a, i, ani, nebo s významem slučovacím Nejprve spadlo jen několik kapek, potom se spustil liják. Musíš se teple obléci, vždyť je tam zima. Představení se nám nelíbilo, a tak jsme odešli. Nejenže sis nenapsal úkol, ale ani ses nenaučil. skládá se z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších VV závisí na větách řídících spojky podřadící: aby, když, protože, že, kdyby, jestliže, přestože vztažná zájmena: kdo, co, jaký, který, čí, jenž příslovce: kde, kam, kudy, kdy, jak Zůstaneme doma, protože venku prší. Když se začalo stmívat, vydali jsme se na cestu k domovu, aby rodiče o nás neměli strach.
Každý den se stane mnoho dopravních nehod, proto by řidiči měli jezdit opatrněji. SS: 1H, proto 2H Buď půjdeš k doktorovi, nebo půjdeš do školy. SS: 1H, nebo 2H Mám zatím dost času, neboť přítelkyně chodí zásadně pozdě, a tak se budu procházet po nábřeží. SS: 1H, neboť 2H, a tak 3H Monika byla neobyčejně hodné dítě, ale teď stále pofňukávala, protože jí rostl zoubek. SS: 1H, ale 2H, protože 3V SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ
SOUVĚTÍ PODŘADNÉ Setmělo se, když začínalo pršet. SP: 1H, když 2V Kdo je čestný, toho si lidé váží. SP: kdo 1V, 2H Kudy prošel, tudy šířil strach. SP: kudy 1V, 2H Právě on je tím, kdo nás zradil. SP: 1H, kdo 2V Stále si kladu otázku, kde jsem udělala chybu. SP: 1H, kde 2V Dveřmi, které byly zavřené, se dostat nemohl. SP: 1Ha, které 2V, 1Hb Všichni věděli, že se musí naučit cizí jazyk, aby mohli cestovat. SP: 1H, že 2V, aby 3V SOUVĚTÍ PODŘADNÉ
Činnostní učení 1. Vytvořte souvětí podle vzorce a určete SS, SP: Ačkoli 1V, 2H 1H, ale 2H, poněvadž 3V Kdo 1V, 2H, protože 3V Jednak 1H, jednak 2H 2. Doplňte interpunkci a určete VH, VV: Neděle se vydařila protože byla neobyčejně teplá ale v pondělí se zase zatáhlo a tak si vezmu deštník. Nechápal jsem jak někdo může sedět stále u televize když je venku tak krásně. Zítra půjdeme na výstavu kterou pořádají v knihovně a zastavíme se také v muzeu abychom si prohlédli nové exponáty našeho kraje. Činnostní učení
Činnostní učení Vytvořte k následujícím obrázkům souvětí a) souřadné b) podřadné Činnostní učení
Zdroje: Vlastní tvorba www.office.microsoft.com