ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_598_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Několikanásobné větné členy
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.10 Anotace: Prezentace je zaměřena na grafické znázorňování souvětí. Vysvětluje rozdíly mezi větou hlavní a vedlejší a uvádí postup.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:Mgr. Petra Pláničková Název: VY_32_INOVACE_377_STAVBA VĚTY Téma: VĚTA JEDNODUCHÁ,
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Spojky.
Spojky.
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Druhy vět vedlejších VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.05. Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí – poznává funkcí vět vedlejších. Žák řeší drobné.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Interpunkce v souvětí podřadném
Druhy vedlejších vět Podmětné Přísudkové Předmětné Přívlastkové
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Předložky a spojky Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_18 poměr příčinný
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Souvětí souřadné.
Spojky.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: ČESKÝ JAZYK ROČNÍK: 7. ROČNÍK TÉMA: SOUVĚTÍ AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ: 28. 1. 2012 VY_32_INOVACE_11_KM

Anotace: Cílová skupina: Prezentace vytvořena pro žáky 7. ročníku Téma: Souvětí Cíl: Prezentace podává žákům přehled nového učiva o souvětí Pomůcky: školní sešit, pracovní listy, psací potřeby Klíčová slova: souvětí, věta hlavní a vedlejší, souvětí souřadné a podřadné, spojky a spojovací výrazy Pilotáž: Prezentace pilotována v 7. ročníků. Žáci ocenili ucelený přehled nového učiva o souvětí. Žáci si mohou procvičovat probírané učivo vytvářením vlastních souvětí v rámci činnostního učení. Je nutné se zaměřit na správné doplňování interpunkce.

SOUVĚTÍ VĚTA HLAVNÍ VĚTA VEDLEJŠÍ SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ SOUVĚTÍ PODŘADNÉ SPOJKY SPOJOVACÍ VÝRAZY SOUVĚTÍ

SOUVĚTÍ= SPOJENÍ VĚT V CELEK VĚTA HLAVNÍ - VH VĚTA VEDLEJŠÍ - VV ZŮSTÁVÁ V SOUVĚTÍ SAMOSTATNÁ JAK VÝZNAMOVĚ, TAK SVOU FORMOU JE UVOZENA SPOJKAMI SOUŘADÍCÍMI a, i, ale, však, avšak, nebo, a nebo, proto, a proto, tudíž, vždyť, neboť ZTRÁCÍ V SOUVĚTÍ SAMOSTATNOST STÁVÁ SE ZÁVISLOU NA JINÉ VĚTĚ V SOUVĚTÍ VV JSOU PŘIPOJENY: ◘SPOJKAMI PODŘADÍCÍMI ◘VZTAŽNÝMI ZÁJMENY ◘VZTAŽNÝMI PŘÍSLOVCE SOUVĚTÍ= SPOJENÍ VĚT V CELEK

SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ SS SOUVĚTÍ PODŘADNÉ SP spojení dvou a více vět hlavních může (ale nemusí) obsahovat věty vedlejší jednotlivé věty v souvětí oddělujeme čárkou, nejsou-li spojeny spojkami a, i, ani, nebo s významem slučovacím Nejprve spadlo jen několik kapek, potom se spustil liják. Musíš se teple obléci, vždyť je tam zima. Představení se nám nelíbilo, a tak jsme odešli. Nejenže sis nenapsal úkol, ale ani ses nenaučil. skládá se z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších VV závisí na větách řídících spojky podřadící: aby, když, protože, že, kdyby, jestliže, přestože vztažná zájmena: kdo, co, jaký, který, čí, jenž příslovce: kde, kam, kudy, kdy, jak Zůstaneme doma, protože venku prší. Když se začalo stmívat, vydali jsme se na cestu k domovu, aby rodiče o nás neměli strach.

Každý den se stane mnoho dopravních nehod, proto by řidiči měli jezdit opatrněji. SS: 1H, proto 2H Buď půjdeš k doktorovi, nebo půjdeš do školy. SS: 1H, nebo 2H Mám zatím dost času, neboť přítelkyně chodí zásadně pozdě, a tak se budu procházet po nábřeží. SS: 1H, neboť 2H, a tak 3H Monika byla neobyčejně hodné dítě, ale teď stále pofňukávala, protože jí rostl zoubek. SS: 1H, ale 2H, protože 3V SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ

SOUVĚTÍ PODŘADNÉ Setmělo se, když začínalo pršet. SP: 1H, když 2V Kdo je čestný, toho si lidé váží. SP: kdo 1V, 2H Kudy prošel, tudy šířil strach. SP: kudy 1V, 2H Právě on je tím, kdo nás zradil. SP: 1H, kdo 2V Stále si kladu otázku, kde jsem udělala chybu. SP: 1H, kde 2V Dveřmi, které byly zavřené, se dostat nemohl. SP: 1Ha, které 2V, 1Hb Všichni věděli, že se musí naučit cizí jazyk, aby mohli cestovat. SP: 1H, že 2V, aby 3V SOUVĚTÍ PODŘADNÉ

Činnostní učení 1. Vytvořte souvětí podle vzorce a určete SS, SP: Ačkoli 1V, 2H 1H, ale 2H, poněvadž 3V Kdo 1V, 2H, protože 3V Jednak 1H, jednak 2H 2. Doplňte interpunkci a určete VH, VV: Neděle se vydařila protože byla neobyčejně teplá ale v pondělí se zase zatáhlo a tak si vezmu deštník. Nechápal jsem jak někdo může sedět stále u televize když je venku tak krásně. Zítra půjdeme na výstavu kterou pořádají v knihovně a zastavíme se také v muzeu abychom si prohlédli nové exponáty našeho kraje. Činnostní učení

Činnostní učení Vytvořte k následujícím obrázkům souvětí a) souřadné b) podřadné Činnostní učení

Zdroje: Vlastní tvorba www.office.microsoft.com