Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/34.0727 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 16. Pitná voda Název sady: Základy ekologie pro střední školy Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0727 Datum vzniku: 12.1.2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Základy ekologie pro střední školy je ukázat žákům SŠ, kteří se v této oblasti vzdělávají, jak vznikne živý organismus, popisuje vztah člověka k přírodě a vliv prostředí na živý a neživý organismus. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Základy ekologie. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na Pitnou vodu.
Pitná voda Pitná voda: zdravotně nezávadná voda při trvalém použití nevyvolává onemocnění nevyvolává poruchy zdraví.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. voda Voda, jako důležitý prvek je součástí těl všech organismů a pro mnohé z nich vytváří životní prostředí. Některé organismy jsou různě citlivé na nedostatek vody.
Spotřeba vody pro organismy Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Spotřeba vody pro organismy Malou spotřebu vody – hmyz živící se obilím. Velkou spotřebu vody – vodní organismy i některé kulturní plodiny. Organismy jsou přizpůsobeny stavbou těla a způsobem života množství vody v prostředí, ve kterém žijí.
Voda a člověk Lidské tělo obsahuje 50 – 70% vody. Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Voda a člověk Lidské tělo obsahuje 50 – 70% vody. Voda působí jako rozpouštědlo mnoha látek, které přijímá lidské tělo. Voda – významným způsobem ovlivňuje metabolismus. Voda slouží jako transportér živin.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Voda a člověk Při ztrátě velkého množství vody v těle dochází k úbytku minerálů. Pro člověka je voda základní životní potřebou. Voda umožňuje správnou funkci procesů v těle. Ze zdravotního hlediska patří minerální látky mezi důležité ukazatele pitné vody.
Voda a člověk Musí být zajištěna nezávadnost pitné vody. Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Voda a člověk Musí být zajištěna nezávadnost pitné vody. Voda z vodárny se na výstupu desinfikuje. Z důvodu zajištění případné kontaminace během dopravy se pitná voda ředí chlorem. Obsah chlóru je velmi nízký – limity jsou přesně stanoveny.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Člověk a pitný režim Pitný režim – způsob konzumace tekutin, které zásobují organismus vodou a potřebnými minerály. Pitný režim – musí být podporován hlavně u dětí a starších lidí, u kterých dochází nejčastěji k dehydrataci.
Pitná voda Voda se vyskytuj v přírodě v mnoha formách. Voda tvoří většinu hmoty Země. Voda pitná – má zásadní a důležitý význam. Podle zákona o ochraně veřejného zdraví jsou stanoveny hygienické požadavky na vodu.
Kvalita vody a její použití Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Kvalita vody a její použití Voda pro zavlažování nemusí mít stejné vlastnosti jako pitná voda. Pro posouzení kvality vody jsou stanovena kritéria. Nejpřísnější kritéria jsou kladena právě na pitnou vodu.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Znečištění pitné vody Dříve měla pramenitá i čerpaná podzemní voda dobrou kvalitu – po mírných úpravách byla použita jako pitná.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Znečištění pitné vody V současnosti je kvalita pitné vody horší a mnoho pramenišť a podzemních zásob vody je znečištěno.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Znečištění pitné vody Činnost člověka způsobila, že se ve vodě vyskytují i další nežádoucí látky. Častou příčinou znečištění podzemních vod jsou průsaky z půdy, havárie nádrží s nebezpečnými kapalinami, vypouštění odpadních vod…..
Znečištěná voda a zdraví Znečištěná voda velmi nepříznivě působí na zdraví člověka. Zvýšené množství dusičnanů v pitné vodě poškozuje funkce hemoglobinu u dětí. Vodou se mohou šířit i nakažlivé choroby a paraziti.
Pitná voda Chlór ve vodě: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Pitná voda Chlór ve vodě: brání množení zárodků a bakterií ve vodovodních sítích přidává se ve velmi malých dávkách zaručuje kvalitu vody.
Pitná voda Proč pít vodu z vodovodu? zdravotně nezávadná podléhá přísné kontrole vhodná k pravidelnému pitnému režimu vyvážený obsah minerálů.
otázky Co je to „pitná voda?“ Co způsobuje nedostatek vody v těle? Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. otázky Co je to „pitná voda?“ Co způsobuje nedostatek vody v těle? Proč je nutné dodržovat pitný režim? Jaká je kvalita pitné vody z vodovodu? Proč pít vodu z vodovodu?
Zdroje pro textovou část BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí, Informatorium, Praha: 2004 ISBN: 80-7333-024-5. KVASNIČKOVÁ, D., Základy ekologie pro základní a střední školy, nakladatelství FORTUNA, Praha 1.
Seznam zdrojů pro použité obrázky Snímek 3 - [cit. 2013-06-04]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-kraan.html> . Snímek 4 - [cit. 2013-06-04]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-kraan.html >. Snímek 5 - [cit. 2013-06-04]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-3915.html >. Snímek 6 - [cit. 2013-06-04]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-9593.html >. Snímek 7 - [cit. 2013-06-04]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-dripping-faucet.html >. Snímek 8- [cit. 2013-06-04]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-3938.html >. Snímek 12- [cit. 2013-08-04]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-16678.html>. Snímek 13- [cit. 2013-08-04]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-mineral-water.html>.