Seminář „Kontrola výdajů“ v rámci programu Interreg DANUBE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář k ukončování projektů FS Vzorové obsahy 10. června 2008 Praha RNDr. Alois Kopecký, ŘO FS Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Advertisements

Co je důležité znát pro realizaci projektu?
Nejčastější pochybení při administraci Monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Pravidla publicity projektu
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Žádost o grant Co je v žádosti napsáno, musíte se dodržet Žádost se porovnává s údaji v monitorovací zprávě Ze žádosti vychází kontrolní orgány Příručka.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Nejčastější pochybení při administraci monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
Role CRR ČR v rámci administrace Výzvy č. 23
ROP NUTS II SEVEROVÝCHOD
Pro MAS projekty (období 2007 – 2013) Státní zemědělský intervenční fond, Ministerstvo zemědělství.
PUBLICITA PROJEKTU Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj.
Zpracování záměru projektu a jeho příloh Ing. Hana Kuželková, NVF, o.p.s.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Seminář pro žadatele OPPS ČR-PR 2007 – 2013 Seminář pro žadatele OPPS ČR-PR 2007 – 2013 Zpracovala: Bc. Jana Bartošková Datum: 25. října 2010.
Povinné přílohy žádosti pro 5. výzvu k předkládání projektů v JPD 2 Ing. Johana Chalupová Magistrát hl. m. Prahy Odbor zahraničních vztahů a fondů EU.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z OP VK 2007 – 2013 FINANČNÍ ČÁST.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
CRR ČR pobočka Olomouc 1 pobočka CRR ČR pro NUTS II Střední Morava se sídlem v Olomouci Centrum pro regionální.
Program Iniciativy Společenství INTERREG IIIA Česká republika – Svobodný stát Bavorsko 2004 – 2006 ŽÁDOST O PODPORU Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor.
Závěrečná monitorovací zpráva a její zpracování v Benefitu.
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
1 INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA Děčín – Staré Město Připravte se na výzvu!
IPRM Náchoda – problémová zóna u nemocnice Seminář k 1. výzvě Města Náchoda pro podporovanou aktivitu 5.2b Regenerace bytových domů
PUBLICITA PROJEKTU Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj.
1 OP Espon 2013, Kontrola prvního stupně Národní informační den pro zájemce,
Operační program ESPON 2013 Informační den Program ESPON 2013 Projektová partneři Mgr. Milada Hroňková Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Seminář „Kontrola výdajů“ v rámci programu Interreg CENTRAL EUROPE 23. června 2016, Praha Metody a výkon kontroly výdajů.
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ Úřad vlády České republiky Odbor právní a kontrolní.
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA ČR Obecná část Pravidel – změny oproti Pravidlům období
Archivace dokumentace projektu a součinnost při kontrolách.
PUBLICITA. Publicita Proč publicita a informovanost?  povinnost informovat cílovou skupinu a veřejnost o financování projektu ze zdrojů EU v rámci OP.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Příprava Smlouvy o poskytnutí dotace, podmínky uzavření Smlouvy o poskytnutí dotace, včetně povinných dokumentů Olomouc Zlín 15.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Seminář pro žadatele k 13.,14., a 15. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 16. –
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Prioritní osa 3 – Udržitelné využívání.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Prioritní osa 3 – Udržitelné využívání.
Publicita v projektů financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Operační program přeshraniční spolupráce Slovenská republika – Česká republika Centrum pro regionální rozvoj Infobod Zlín.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Centrum pro regionální rozvoj ČR Vinohradská 46, Praha 2 | tel.: | fax: | | Příprava.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Monitorovací zprávy projektů realizovaných v OP LZZ z hlediska obsahu Seminář pro příjemce.
Schválením žádosti projekt nekončí
Kontrola výdajů Interreg Europe
Kontrola prvního stupně
Seminář „Kontrola výdajů“ v rámci programu Interreg CENTRAL EUROPE
Seminář pro žadatele 29. července 2008, Praha Mgr. Magda Cabrnochová
Seminář „Kontrola výdajů“ v rámci programu Interreg CENTRAL EUROPE
■■ ■■ Zlínský kraj Program RP18-17 na úpravu lyžařských běžeckých tras ve Zlínském kraji Katarína KOŇAŘÍKOVÁ Odbor strategického rozvoje kraje.
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Nejčastější chyby partnerů při certifikaci výdajů
Druhy kontrol projektu:
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Interreg DANUBE Program nadnárodní spolupráce
ORR, Krajský úřad kraje Vysočina
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Kontrola výdajů Interreg Europe a Interreg Danube
Seminář „Kontrola výdajů“
Výzva č. 3 MAS Nad Prahou – IROP – Místa setkávání a řešení krizí
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ
Transkript prezentace:

Seminář „Kontrola výdajů“ v rámci programu Interreg DANUBE Metody a výkon kontroly výdajů 11.5.2017 Praha

cíle kontroly a způsob jejího provedení, obsah základní pojmy, cíle kontroly a způsob jejího provedení, povinnosti partnerů,

Metody a výkon kontroly – základní pojmy Postavení Centra pro regionální rozvoj České republiky: Centrum je Kontrolorem dle čl. 23 (navazuje na postavení v období 2007-2013) Výkon kontroly je prováděn v několika podobách A) „kontrola projektová“, B) „kontrola finanční“. C) veřejnosprávní kontrola na místě. A) + B) tvoří tzv. administrativní ověření Jednotlivé podoby kontroly jsou prováděny s ohledem na situaci zpravidla souběžně a v řadě úrovní se překrývají a nelze je tedy od sebe oddělit!!!

Metody a výkon kontroly– zásady a cíle Cílem kontroly je ověření: Splnění podmínek realizace projektu, Splnění pravidel pro oblast veřejných zakázek, Splnění pravidel pro oblast zajištění povinné publicity, Způsobilosti nárokovaných výdajů a aktivit s nimi spojených ve smyslu: Věcné způsobilosti výdajů, Přiměřenosti výdajů, Časové způsobilosti výdajů, Místní způsobilosti výdajů, Vykázání výdajů. Splnění dalších podmínek a povinností vyplývajících z programové dokumentace nebo příslušného právního aktu na jehož základě byla dotace poskytnuta.

Metody a výkon kontroly– kdo kontrolu vykonává Kontrolu vykonává Centrum pro regionální rozvoj České republiky s místně příslušným pracovištěm (pro první kolo výzvy): Čechy Morava a Slezsko oddělení pro NUTS II Jihovýchod oddělení pro NUTS II Moravskoslezsko Brno Ostrava Mariánské náměstí 617/1, 617 00 Brno - Komárov 30. dubna 635/35, 702 00 Ostrava Vedoucí: Ing. Tatiana Mifková, PhD. Vedoucí: Ing. Irena Kirchnerová tatiana.mifkova@crr.cz irena.kirchnerova@crr.cz

Metody a výkon kontroly– jak jsou stanovena reportovací/monitorovací období Interreg DANUBE Reportovací období jsou stanovena schválením projektu monitorovacím výborem Pro projekty z 1. výzvy = reportovací období stanoveno v „Subsidy contract“ - 1. monitorovací období od 1. ledna 2017 do 31. července 2017

Metody a výkon kontroly– časový průběh kontroly Předložení dokumentů ke kontrole příslušnému Kontrolorovi - Ve lhůtě do 15 dnů od ukončení monitorovacího/reportovacího období Formální kontrola předložené dokumentace - Ve lhůtě 5 pracovních dnů, případné výzvy na doplnění, lhůta pro kontrolu neběží Kontrola dokumentace na Centru Ve lhůtě 60 dnů od kompletního předložení dokumentace, K nápravám zjištěných nedostatků/vyjasnění bude partner vyzván maximálně 2x se lhůtou pro vypořádání 2x5pracovních dnů – výdaj odložen (pouze 1x odložit) Ukončení kontroly na Centru a vystavení příslušných výstupů kontroly V návaznosti na ukončení kontroly v předcházejícím kroku Následují kroky učiněné od PP k LP

Metody a výkon kontroly– administrativní ověření Základním podkladem je tzv. „Zpráva o průběhu projektu“, která je doplněna o příslušné přílohy, a to zejména: k první kontrole výdajů: kopii Subsidy Contract včetně příloh, kopii Partnership Agreement a kopii Application Form – pokud není možné tyto dokumenty získat z monitorovacího systému a) u neplátců DPH: Čestné prohlášení, že nejste plátci DPH b) u plátců DPH: Registraci plátce DPH; v případě nárokování DPH, jako způsobilého výdaje, Prohlášení, že nemá nárok na odpočet DPH v rámci svého daňového přiznání detailní rozpočet jednotlivého projektového partnera. Pokud není součástí Partnership Agreement nebo Application form Tzv. Přehled realizovaných a předpokládaných ZŘ,

Metody a výkon kontroly– administrativní ověření k první a každé další kontrole výdajů partner předloží: schválené změny Application form, Subsidy contract nebo Partnership agreement v případě změny aktualizovaný přehled realizovaných a předpokládaných ZŘ a přehled zaměstnanců na projekt, Tzv. zprávu o průběhu projektu (progress report) a finanční prostřednictvím monitorovacího systému programu (v případě, že to není možné, pak fyzicky ve 2paré a elektronicky na adresu příslušného Kontrolora) informace o změnách kontaktních údajů partnera, statutárního zástupce nebo kontaktní osoby včetně případných příslušných jmenovacích list, plných mocí a pověřovacích dekretů, v případě změny rozpočtu partnera – aktualizovaný rozpočet, v případě překročení rozpočtu/rozpočtových kapitol souhlas LP (je důrazně doporučováno, aby byl předložen a nikoliv následně vyžadován) kopie originálů účetních dokladů , včetně podpůrné dokumentace roztříděné ve složce podle rozpočtových položek a opatřených identifikací k projektu - tedy razítkem s názvem/akronymem a číslem projektu a názvem programu čestné prohlášení o shodě kopií účetních dokladů a podpůrné dokumentace s originálními dokumenty, které jsou uloženy u příjemce v případě změn v otázce DPH (plátce x neplátce) také příslušné dokumenty k této změně

Metody a výkon kontroly výdajů – administrativní ověření – vzorek kontroly Fáze – posouzení věcné a formální správnost, dodržení pravidel programu, předpisů EI a národní legislativy Fáze – vzorek U prvního vyúčtování prováděna 100% kontrola i ve druhé fázi U druhého a každého dalšího vyúčtování prováděna kontrola na vzorku (u mzdových výdajů a výdajů na cestovné) - Netýká se výdajů nárokovaných prostřednictvím paušální sazby

Metody a výkon kontroly výdajů – administrativní ověření – dokladování aktivit Je nutné seznámit se také s prezentací, která se věnuje Způsobilosti výdajů a veřejným zakázkám Zadávací řízení - Kompletní dokumentace dle prezentace o veřejných zakázkách Konference, semináře, školení, setkání pracovních týmů/partnerů, akce založená na účasti osob z organizace partnera/ostatních partnerů , akce pro veřejnost - prezenční listiny obsahující relevantní údaje a publicitu, - obrazová dokumentace (fotografie, videa), podkladové materiály, školící materiály, - Pro výdaje za ubytování jmenný seznam účastníků, doklad o počtu a cenách jídel, o cenách a typu ubytování atd. (pokud není uvedeno na faktuře) – blížeji viz Způsobilost výdajů

Metody a výkon kontroly výdajů – administrativní ověření – dokladování aktivit Je nutné seznámit se také s prezentací, která se věnuje Způsobilosti výdajů Marketingové a informační kampaně, kampaně v tisku, na billboardech atd. - Výstupy z kampaní, letáky, články, tiskové zprávy, fotodokumentace Výdaje na služby – zpracování studií, poradenství, právní a jiné služby, překlady a tlumočení - Protokoly o provedených/dodaných plněních, kopie posudků, zpráv, studií, kopie zajištěných překladů nebo specifikace rozsahu těchto překladů, rozsah tlumočení Pořízení vybavení/zařízení - Protokol o převzetí dodávky/zboží, jeho uvedení do provozu, školení k jeho užívání, zahrnutí do účetnictví

Metody a výkon kontroly– administrativní ověření – co ovlivní délku kontroly Kvalita komunikace, Včasné předkládání dokumentace, Průběžné konzultace ZŘ/VŘ, Průběžné konzultace opatření k zajištění publicity, U změn rozpočtů předložení změněného rozpočtu již se souhlasným stanoviskem LP, Utřídění dokumentace dle požadavků (podle „Finanční zprávy“), aneb očíslování a utřídění je vskutku důležité, Pravidlo 2x a dost.

Metody a výkon kontroly– odvolání se proti závěrům z kontroly Proti závěrům z provedeného administrativního ověření se lze odvolat (podat stížnost) Subjektem příslušným k jejímu podání je Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky Odůvodněné odvolání je možné podat do 10-i pracovních dnů od okamžiku, kdy partner obdržel výsledek kontroly Odvolání se podává pouze 1x a rozhodnutí Ministerstva pro místní rozvoj České republiky je definitivní

Metody a výkon kontroly– veřejnosprávní kontrola na místě Prováděna dle zákona č. 255/2012Sb., Centrum má postavení orgánu veřejné moci – administrativně jiný průběh, než na který jste byli zvyklí Kdy je kontrola provedena: Na základě vzorku, V ostatních případech.

Metody a výkon kontroly– veřejnosprávní kontrola na místě charakteristika Kontrola a její náležitosti včetně lhůt se řídí zákonem a případně správním řádem, Administrativně vyžaduje řadu formalizovaných kroků od Kontrolora i kontrolovaného – oznámení, pověření, seznámení se s pověřením, vyhotovení protokolu, řízení o námitkách atd. Umožňuje podávat námitky proti osobám kontrolujících i kontrolním závěrům, Její ukončení musí předcházet ukončení kontroly Vámi předložených výdajů v tzv. „Finančních zprávách“ V nejhorších případech končí předáním šetření jiným správním úřadům nebo orgánům činným v trestním řízení

Metody a výkon kontroly– veřejnosprávní kontrola na místě Fáze veřejnosprávní kontroly na místě: Kroky před zahájením veřejnosprávní kontroly Zahájení veřejnosprávní kontroly, Provedení veřejnosprávní kontroly, Vyhotovení protokolu o veřejnosprávní kontrole, Řízení o námitkách proti kontrolnímu zjištění v protokolu o kontrol – neplést s námitkami proti závěrům z kontroly v podobě administrativního ověření Ukončení veřejnosprávní kontroly na místě Vypořádání zjištěných nedostatků z kontroly na místě Proces tzv. veřejnosprávní kontroly na místě je vysoce administrativně náročný. Čím lze tento proces urychlit: Připraveností ke kontrole, zajištění přítomnosti relevantní dokumentace, pracovníků a prostředí pro kontrolu Operativní reakce na uložená nápravná opatření.

Metody a výkon kontroly– veřejnosprávní kontrola na místě Co je předmětem kontroly: Kompletní realizace projektu v rozsahu aktivit daného partnera, Ověření plnění uložených nápravných opatření, která vyžadují provedení veřejnosprávní kontroly - čím dříve jsou nálezy z Protokolu o veřejnosprávní kontrole vypořádány, tím lépe

Metody a výkon kontroly– povinnosti partnerů Postupovat v souladu s národními pravidly a legislativou, postupovat v souladu s Pravidly programu , Předkládat ke kontrole „Zprávy o průběhu projektu“ v termínech reportovacích období, Předkládat ke kontrole spolu se „Zprávou o průběhu projektu“ také tzv. „Finanční zprávu“ při splnění minimálního finančního objemu (7500EUR INTERREG DANUBE), V případě, že si příjemce u programu DANUBE nenárokuje vydaje v jednom monitorovacím období, má povinnost v následujícím monitorovacím období předložit partner report + List of expenditure za minulé a aktuální období zvlášť. Předložit alespoň 1x do roka ke kontrole výdaje realizované v projektu (tzv. „Finanční zpráva“, Vést účetnictví v souladu s národními pravidly a podmínkami programu (oddělení účetnictví pro projekt),

Metody a výkon kontroly– povinnosti partnerů Zajistit archivaci dokumentace projektu a případnou delší archivaci dokumentace, která je archivována dle národních pravidel, Zajistit publicitu dle požadavků Nařízení a pravidel Programu, VIII. Umožnit provedení veřejnosprávní kontroly na místě dle zákona, která je vykonávána ze strany Centra pro regionální rozvoj České republiky Umožnit provedení kontroly ze strany dalších subjektů implementační struktury programu a případně dalších institucí, které jsou k tomu pověřeny Zajistit udržitelnost výstupů ve smyslu investičních a infrastrukturních výstupů projektu povinnost vedoucích partnerů zveřejnit v registru smluv smlouvu (Subsidy contract) uzavřenou mezi řídícím orgánem programu a vedoucím partnerem Povinnost všech partnerů splňujíc podmínky aplikace zákona o registru smluv zveřejnit zde smlouvy a dodatky vzniklé na základě výběrových/zadávacích řízení

Metody a výkon kontroly– povinnosti partnerů - PUBLICITA Manuály: u programu Interreg Danube – Visual IdentityManual for DTP projects a DTP project webpage - User Manual !!! POZOR U programu Interreg DANUBE není v logu uveden odkaz na ERDF, protože program je financován z více fondů. V tomto případě je povinností příjemců uvést odkaz na konkrétní fond (ERDF) nebo alespoň odkaz „Project co-funded by the European Union funds (ERDF, IPA, ENI)”.  

Metody a výkon kontroly– povinnosti partnerů - PUBLICITA

Metody a výkon kontroly– povinnosti partnerů - PUBLICITA

Metody a výkon kontroly– povinnosti partnerů - PUBLICITA Na co si dát pozor: Rozsah vyžadované publicity Grafická – loga EU, loga programu Textová část – textová část k EU a programu, Provedení Barva – Pantone reflex blue a další barvy Monochromatické provedení Umístění a velikost !!! Nezapomínejte, že logo programu musí obsahovat ACRONYM projektu (předepsaný font písma)!!!

Metody a výkon kontroly– povinnosti partnerů - PUBLICITA Na co si dát pozor: Provedení Velikostní limit pro použití plné loga - první stránka, ne menší než ostatní Minimální velikost 38,1mm - Pro malé předměty:

Metody a výkon kontroly– povinnosti partnerů - PUBLICITA Propagační materiály: Je nutné dbát na provedení publicity, z hlediska: Obsahu/rozsahu Technické stránky provedení Nakoupené vybavení by mělo být označeno – tzn. každý kus označen dle pravidel v kapitole 2.2. visual identity guidelines for projects (stickers) Billboards – pro projekty s rozpočtem na 500tis. EUR infrastrukturního charakteru – kapitola 2.3 visual identity guidelins for projects (billboards) Trvalá vysvětlující plaketa - tato povinnost platí pro každého příjemce – kapitola 2.4 Webové stránky - !!! Informace o projektu musí být uvedena na webu programu – www.interreg-danube.eu – jedna webová stránka pro projekt

Děkuji za pozornost Ing Děkuji za pozornost Ing. Markéta Weingärtnerová Centrum pro regionální rozvoj České republiky Odbor Evropské územní spolupráce U Nákladového nádraží 3144/4 130 00 Praha 3 M: 0420 724 568 700 T: +420 225 855 231 E: marketa.weingartnerova@crr.cz