Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZDROJE FINANCOVÁNÍ MAJETKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu
Advertisements

Téma 12: Výnosy, náklady, hospodářský výsledek 1.Řízení nákladů - základní charakteristika nákladů - členění nákladů a jejich ovlivňování 2.Tvorba hospodářského.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.15 Ročník2. ročník.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Lidská společnost digitálního věku
K ALKULACE Kalkulace je postup rozpočítání nákladů na kalkulační jednici a stanovení ceny, případně zisku Kalkulační jednice – výrobek, služba.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Ekonomika Operativní a zpětný leasing 3. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.3_1_02.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zmeškalová Název šablonyVY_32_INOVACE UCE Název DUMuUCE S Stupeň a typ.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E30.01 Ročník3. ročník.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.11 Ročník1. ročník.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomická příprava výroby.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obchod, trh Základy hospodaření.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Abeceda Mikroekonomie
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Cena (druhy, změny) Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu.
Název projektu: Moderní škola
Hodnocení efektivnosti řízení zásob
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO_1184 Ročník: 3. Vzdělávací obor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
zpracovaný v rámci projektu
Finanční plán stavební zakázky
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Organizace práce na prodejně
ZÁSOBOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Transkript prezentace:

Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo výzvy: 34 Předmět: Občanská výchova Ročník: 2 Tematická oblast: OV2 Anotace:Tento materiál slouží k výuce a opakování učiva pro žáky, kteří byli v souladu s § 9 vyhlášky číslo 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí,žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, v platném znění, zařazeni do třídy odborného učiliště, kde se vzdělávají dle ŠVP v oborech 65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby, 66-51-E/01 Prodavačské práce a 75-41-E/01 Pečovatelské služby. Autor: Ing. Zdeněk Peška Období vytvoření: Září 2013

ZBOŽÍ, STANOVENÍ CENY ZBOŽÍ

CO JE ZBOŽÍ? Zboží je hmotný statek (přírodní nebo vyrobený), který je určen k prodeji. To znamená, že zboží za určitých podmínek změní svého majitele – vlastnictví produktu přechází z prodávajícího na kupujícího. Nejčastější podmínkou pro přechod vlastnictví je zaplacení kupní ceny.

NÁKLADY, KALKULACE A TVORBA CENY: Náklady a jejich členění: 1. Podle nákladových druhů:  spotřeba materiálu, nakupovaných výrobků či polotovarů  odpisy majetku  spotřeba prací a služeb jiných podniků (opravy, přeprava)  mzdy a ostatní úhrady pracovníkům za vykonanou práci  finanční úhrady (úroky, pojistné…) 2. Účetní členění nákladů:  provozní – běžné náklady, které se vztahují k pravidelně se opakujícím činnostem (odpisy)  finanční – souvisí s finančními operacemi (úroky z úvěru)  mimořádné – neobvyklé povahy nebo vznikají nahodile (penále, pokuty) 3. Účelové členění (z kalkulačního hlediska):  Přímé – přímo vstupují do výrobku (materiál)  Nepřímé – nepřímo zasahují do výroby (pronájem skladu)

NÁKLADY, KALKULACE A TVORBA CENY: Náklady a jejich členění 4. Podle vztahu k objemu výkonu:  fixní – náklady, které se změnou objemu nemění (nájemné, odpisy)  variabilní – náklady, které se změnou objemu mnění: - Proporcionální náklady – mění se stejným tempem jako objem výroby (spotřeba materiálu) - Progresivní náklady – jejichž celková výše roste rychleji než objem výkonu - Degresivní náklady - jejichž celková výše roste pomaleji než objem výkonu Kalkulace: Předběžná – vypracovává se před zahájení výroby 2. Výsledná – po skončení výroby, složí ke kontrole skutečné úrovně hospodaření

KALKULAČNÍ VZOREC: + Přímý materiál + Přímé mzdy + Ostatní přímé náklady + Výrobní (provozní režie)_______________ = VÝLASTNÍ NÁKLADY VÝROBY + Zásobovací režie + Správní režie_________________________ = VLASTNÍ NÁKLADY VÝKONU + odbytová režie________________________ = ÚPLNÉ VLASTNÍ NÁKLADY VÝKONU + zisk________________________________ = PRODEJNÍ CENA + DPH_______________________________ = PRODEJNÍ CENA vč. DPH

KALKULAČNÍ METODY: Kalkulace prostým dělením - používá se v případě, že se vyrábí jen jeden druh výrobků. Celkové režijní náklady vydělíme počtem výrobků. Kalkulace dělením s poměrovým číslem - používá se při výrobě několika málo druhý stejnorodých výrobků, které se od sebe liší jen velikostí, hmotností, pracností, kvalitou… - poměrová čísla vyjadřují poměr mezi náklady skutečných kalkulačních jednic - jeden z výrobků označíme jako základní a přiřadíme mu číslo 1, ostatní výrobky přepočítáme podle vybraného hlediska (pracnosti, velikosti, spotřeby materiálu) Kalkulace přirážková - používá se pokud podnik vyrábí několik různorodých výrobků - používají se různé rozvrhové základny (pro výpočet režijních nákladů) - za rozvahou základnu se volí veličina, které jsou režijní náklady přímo úměrné Rozvrh základny: přímé mzdy, přímý materiál, součet přímého materiálu a přímých mezd, součet pracovních hodin strojů, spotřeba pracovního času v normohodinách

TVORBA CEN: - vyjádření hodnoty výrobku a služeb na trhu - důležitý faktor určující podíl firmy na trhu a zároveň určující výsledek hospodaření firmy, hlavně zisk Určení ceny: a) cena volná (smluvní) – ceny, které jsou na trhu určovány vzájemným vztahem nabídky a poptávky b) cena pevná – tyto ceny stanoví někdo jiný než prodejce (ministerstva – ceny MHD) Vlivy ceny snižující a zvyšující: - spokojenost zákazníka - potřeba okamžitého zisku - snaha o zvýšení podílu na trhu - zajištění dlouhodobé perspektivy příjmu - získávání zákazníků konkurence - nadměrná poptávka Výše ceny se pohybuje podle: - věku zákazníka (vstupné, jízdné MHD…) - času prodeje (ovoce podle sezónnosti, tel. tarify …) - místo prodeje (Praha a vesnice, stánek a butik) - množství prodeje (Makro) - pohotovosti při placení (placení ihned, na splátky …)

TVORBA CEN: Cenová tvorba: - podnikatel prodává proto, aby realizoval optimalizaci zisku, nemůže tedy dlouhodobě stanovovat ceny na úrovni vlastních nákladů, nebo dokonce pod úrovní vlastních nákladů - chce-li posoudit výši zisku, musí vlastní náklady kalkulovat Základní metody cenové tvorby: a) kalkulační metoda (vlastní náklady + nějakým % získaný zisk) - podnik stanoví kalkulaci vlastních nákladů a velikost nákladů zvýší o % zisků, které si sám stanoví b) metoda cenového porovnání c) podle hodnoty vnímané zákazníkem

Zdroje (15.09.2013) Zdroje obrázků: Literatura -MS Office Klipart -http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=pen%C3%ADze&ex=2#ai:MP900382634| -http://www.bing.com/images/search?q=zbo%C5%BE%C3%AD&qs=n&form=QBIR&pq=zbo%C5%BE%C3%AD&sc=0-3&sp=-1&sk=#view=detail&id=544DBA2DC3F0C57F73393E01FCAD277F23107FA8&selectedIndex=0 -http://www.bing.com/images/search?q=kalkulace&qs=n&form=QBLH&pq=kalkulace&sc=0-7&sp=-1&sk=#view=detail&id=558DE37729E50915B175F149A919F3F84C2B383D&selectedIndex=4 Literatura -http://cs.wikipedia.org/wiki/Zbo%C5%BE%C3%AD -http://imaturita.cz/maturitni-otazky/ucetnictvi/naklady,-kalkulace-a-tvorba-cen-(2008)/462/