Rok v jeho proměnách a slavnostech

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní vzdělávání -Člověk a společnost – Výchova k občanství
Advertisements

O Název Popeleční středa, půst O Šablona CZ.1.07/1.4.00/ O Poř.číslo 11 O Autor šablony Mgr. Zuzana Vyhnálková DiS O Datum
Liturgický rok.
Bedřich Smetana Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Jakub Jan Ryba Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
ROČNÍ OBDOBÍ.
Sluneční soustava Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Co je Masopust?.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název: Rok v jeho proměnách V. (Velikonoce)
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Velikonoce – jen svátky jara?
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Kalendář - duben Petr Machala.
MASOPUST.
Název Velikonoce, pašijový týden
Antonín Dvořák Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. MASOPUST POUŽITÉ.
Svátky 3. ročník Autorem materiálu je Miroslava Šafránková
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Rok v jeho proměnách IV. -
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace MASOPUST Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání.
DEN a NOC.
Kalendář - únor Petr Machala. Únor bílý – pole sílí 2.2. – Na Hromnice o hodinu více – Sv. Valentýnek – jara tatínek Víte, kolik má únor dnů? Znáte.
Tradice Velikonoc.
Anotace Cyklus přírody a kalendáře Autor Mgr. Martin Nosek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci si osvojí postup, jakým vznikaly kalendáře na základě sledování.
Masky Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
VELIKONOCE.  jsou nejvýznamnější křesťanský svátek, který je oslavou zmrtvýchvstání Ježíše Krista. K tomu podle křesťanské víry došlo třetího dne po.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Vlasta Fitzová Mgr Název DUM: VY_32_Inovace_ Jaro Název sady: Člověk a jeho svět 2.ročník Číslo projektu:
Velikonoce – historický původ Nejvýznamnější svátek křesťanské církve; vrchol křesťanského liturgického kalendáře. Svátky jara, oslava jara. Spojené s.
Rok v jeho proměnách a slavnostech Kalendář. Kalendář Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění.
ROK_BŘEZEN VY_32_INOVACE_4A_03 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a jeho svět Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové.
Divadelní scéna Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Rok v jeho proměnách a slavnostech Vánoce – zvyky a tradice.
Rok v jeho proměnách a slavnostech. Velikonoce – zvyky a tradice Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace.
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr.TAŤÁNA RADIMSKÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_III.Vu_VELIKONOČNÍ.
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
Dušičky. Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 45 Autor:
Svatý Václav ROK V JEHO PROMĚNÁCH A SLAVNOSTECH. Rok v jeho proměnách a slavnostech – Sv. Václav Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se.
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 26  Autor:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_09_ Leden Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Rok v jeho proměnách a slavnostech
Vytvořila: Libuše Langmayerová IX. ročník
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník třída Autor
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Co znamená slovo masopust?
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
František Ladislav Čelakovský
Rok v jeho proměnách a slavnostech
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Rok v jeho proměnách a slavnostech
Autor: Mgr. Radana Marelová
3. Fáze Národního obrození
Lidová kultura Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sv. Markéta, Magdaléna, Anna
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Rok v jeho proměnách a slavnostech
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
FOLKLÓR JIHOMORAVSKÉHO KRAJE
Velikonoce VY_32_INOVACE_1B_08 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Velikonoce – zvyky a tradice
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Zvyky a tradice Čechů.
2. Fáze Národního obrození
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Rok v jeho proměnách a slavnostech Masopust Rok v jeho proměnách a slavnostech

Masopust Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 52 Autor: Machová Alena Ověření ve výuce: 6. třída Datum ověření: 26. 2. 2013

Metodika: Žákům promítneme prezentaci, kterou lze doplnit vlastním výkladem. Z prezentace vybereme několik nejdůležitějších poznámek jako zápis. Pro kontrolu pozornosti žáků při výkladu je určen závěrečný test. Cíl: Žáci by měli porozumět novým pojmům, seznámit se se zvyky a tradicemi. Klíčová slova: masopust, masopustní dny, zvyky, masopustní masky.

Masopust – původ: Nejdelší veselice v roce. Původ sahá až do dob pohanských. Oslava končícího zimního období, předjaří – naděje na příští úrodu a plodnost, zdraví, hojnost a blahobyt. Masopust odpradávna provází: veselí, tanec, zpěv, jídlo a pití. Spousta taškařic, legrácek. Masopustní obchůzky: na vesnicích i v městech, mezi chudinou i šlechtou.

Masopust Předěl mezi zimním a jarním obdobím. Masopustní období nebývá každý rok stejně dlouhé – délka se určuje dle Velikonoc. Začíná vždy po 6. lednu (Tři králové) a končí v úterý před Popeleční středou - poté nastává čtyřicetidenní předvelikonoční půst. Název = složenina MASO + PŮST = období střídmosti v zábavách i jídle.

Masopustní dny Tučný čtvrtek (tučňák) = poslední čtvrtek před masopustní nedělí. Den hodování – konaly se zabíjačky, pekly se husy, připravovala se zvěřina, vše se zapíjelo pivem. Pověra: kdo v tento den hodně jí a pije, tomu v příštím roce nebude chybět síla a zdraví. Taneční neděle = tancovačky, plesy, krajové speciální zábavy (některé začínaly už v sobotu a končily v pondělí).

Masopustní dny Masopustní pondělí = „Mužský bál“ – taneční zábava, která se konala, nesměli sem svobodní. Maškarní úterý = průvod masek a maškar, někdy doplňovaly žákovské divadelní hry, krajové zvyky. Popeleční středa = kněz při bohoslužbě dělal věřícím kříž na čele svěceným popelem. Kněz připomíná lidem pomíjivost lidského života, nabádá je k pokoře a pokání.

Zvyky Ráno na maškarní úterý před začátkem obchůzek bývalo zvykem, že se celý průvod nejprve vydal k obydlí starosty a žádal ho o povolení této akce. Veselý masopustní průvod obcházel stavení po stavení, večer při muzice se z toho co vykoledovali udělala hostina. Masopustní obchůzky měli většinou nějaký hlavní motiv či zvyk.

Masky Staletá vesnická tradice – postupem času se vzhled některých masek mění, některé zanikly, jiné naopak vznikly. Nejznámější masky: Medvěd – symbol rozmnožování Brůna – tato maska měla být hrůzostrašná Laufr – předvoj, měl zjistit, zda bude průvod ve stavení přijat nebo ne? Smrt – v bílé plachtě, se strašidelným obličejem a kosou, naháněla strach. Další masky: kominík, masky řemeslníků, nevěsta, bába, Turci, žid.

Masopustní masky

Pečivo a zabíjačky Masopustní pečivo – většinou různé tvary z kynutého těsta (koblihy, věnce, uzly, apod.) Zabíjačky – patří k masopustnímu hodování a výslužce. Bývaly považovány za slavnostní obřad.

Opakování: V jaké době hovoříme o masopustu? Co znamená masopust? Jak se jmenují masopustní dny? Co bylo při masopustu zvykem? Jaké znáte masopustní masky? Jaké jídlo bylo typické pro masopust?

Řešení: Předěl mezi zimou a jarem, od 6. ledna do úterý před popeleční středou. Složenina: MASO + PŮST – střídmost v zábavách i jídle. Tučný čtvrtek, taneční neděle, masopustní pondělí, maškarní úterý, popeleční středa. Požádat starostu o povolení průvodu, obcházet od stavení ke stavení. Medvěd, bába, brůna, smrt. Pečivo z kynutého těsta, zabíjačky.

Zdroje: Výchova k občanství: učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV. 3. vyd. Brno: Nová škola, 2012. ISBN 978-80-7289-367-6. Občanská výchova: učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. 2. vyd. Plzeň: Fraus, 2009. ISBN 978-80- 7238-886-8. ŠOTTNEROVÁ, Dagmar. Lidové tradice. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2009. ISBN 978-80-7346-096-9. VELEBNÁ, Eva a Karel MAJER. Lidové zvyky a obyčeje v křesťanském roce. 1. vyd. Praha: Albra, 1996. ISBN 250-030.

Zdroje obrázků: Obrázky jsou uloženy s hypertextovými odkazy.