Právo člena zastupitelstva obce na informace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Dozor Dozor nad výkonem samostatné působnosti obce krajský úřad MV
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů Krajský úřad Zlínského kraje odbor.
Jak dodržují veřejné instituce zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím? Úkol pro předmět Svobodný přístup k informacím FFMU v Brně, Ústav.
Odbor právní a Krajský živnostenský úřad
Vedení správního řízení
Nástroje územního plánování
Aktuálně připravované novelizace zákonů o územních samosprávných celcích a zákona o svobodném přístupu k informacím Ing. Marie Kostruhová Ředitelka.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Právo na informace Tereza Danielisová,
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Kontrola veřejné správy I.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Územní samospráva Kraje
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Novela zákona o svobodném přístupu k informacím David Kotris ISSS Hradec Králové
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Sdílení dat ve veřejné správě Hradec Současný stav  V právním řádu neexistuje předpis, kterým by byla upravena jednotná pravidla pro sdílení.
Správa místních poplatků
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Zpracovala: Ivana Průchová, podzim Vyvlastňování pozemků a staveb teze.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Územní samospráva Obce
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Nevládní neziskové organizace pro HEN 4. Přednáška / seminář, Registrace občanského sdružení.
Evidence obyvatel Zderaz – Metodické školení.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 1 Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra Principy dobré správní praxe v činnosti.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Nahlížení do správního spisu a právo na informace JUDr. Lenka Cundová vedoucí odboru správního Krajského úřadu Jihomoravského kraje.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník.
„Právní záruky zákonnosti“ v oblasti přístupu k informacím Mgr. Lukáš Rothanzl ( )
Pracovní právo pro veřejné správu Prameny práva Vznik pracovního poměru.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec odbor veřejné.
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
Veřejnoprávní smlouvy
JEDENÁCT LET APLIKACE NOVÉHO SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEHO PROMĚNY ADMINISTRATIVNÍ A JUSTIČNÍ PRAXÍ K VYBRANÝM INSTITUTŮM SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEJICH.
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Ochrana osoby dotčené požadovanou informací
Porada ODK se zástupci orgánů veřejné správy
Novela zákona o místních poplatcích
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Pozemkové úpravy v okrese Opava role SPÚ
Zákon o svobodném přístupu k informacím II. část
Procesní prostředky regulace správního řízení
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Setkání se starosty obcí Karlovarského kraje Téma: Novela stavebního zákona v oblasti územního plánování s účinností od VÝBĚR.
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Zákon o svobodném přístupu k informacím
Krajský úřad Zlínského kraje odbor právní a Krajský živnostenský úřad
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
Kontroly výkonu přenesené působnosti v oblasti editace dat RÚIAN
Územní opatření o stavební uzávěře
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra
Mikroregion Bystřicko - CSS
Transkript prezentace:

Právo člena zastupitelstva obce na informace Stanovisko č. 1/2016 Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra ČR Mgr. Veronika Benešová 7. červen 2016

Právo člena zastupitelstva obce na informace nové stanovisko ruší stanovisko č. 9/2009 a stanovisko č. 7/2011 struktura: Rozsah informací poskytnutelných zastupiteli podle § 82 písm. c) zákona o obcích Jak hodnotit žádost zastupitele o informace 2.1 Žádost podle § 82 písm. c) zákona o obcích 2.2 Žádost (též) podle zákona o svobodném přístupu k informacím Úhrada nákladů za poskytnutí informace Obrana proti způsobu, jakým obec vyřídila zastupitelovu žádost podle § 82 písm. c) zákona o obcích Vztah zákona o svobodném přístupu k informacím k § 82 písm. b) zákona o obcích Právo zastupitele na informace podle zákona o hlavním městě Praze

Právo člena zastupitelstva obce na informace Na jaké informace má člen zastupitelstva obce nárok na základě § 82 písm. c) zákona o obcích? Jak vyhodnotit a vyřizovat žádost zastupitele o informace?

Právo člena zastupitelstva obce na informace § 82 písm. c) zákona o obcích získání informací, které jsou relevantní pro rozhodování člena zastupitelstva na zasedání zastupitelstva obce na vyřizování žádosti zastupitele o informace, na které má nárok z titulu své funkce, se subsidiárně použijí procesní ustanovení zákona o svobodném přístupu k informacím – srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. února 2013, č.j. 8 Aps 5/2012-47 a rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 6. listopadu 2013, č.j. 3 Aps 5/2013-27

Rozsah informací poskytnutelných zastupiteli dle § 82 písm Rozsah informací poskytnutelných zastupiteli dle § 82 písm. c) zákona o obcích informace sloužící k výkonu funkce člena zastupitelstva informace, které se vztahují k rozhodovacím pravomocím zastupitelstva obce ostatní informace, které vypovídají o samosprávných aktivitách jiných obecních orgánů než je zastupitelstvo obce

Rozsah informací poskytnutelných zastupiteli dle § 82 písm Rozsah informací poskytnutelných zastupiteli dle § 82 písm. c) zákona o obcích právo zastupitele podle § 82 písm. c) zákona o obcích se nemůže vztahovat na informace, jimiž obec (resp. její orgány a zaměstnanci) disponují v souvislosti s výkonem přenesené působnosti – bez souvislosti s působností samostatnou (např. přestupková agenda, stavební a územní rozhodování apod.), nejedná-li se o přenesenou působnost vykonávanou zastupitelstvem obce → požaduje-li zastupitel podle § 82 písm. c) zákona o obcích poskytnutí informací, na něž nemá z titulu své funkce nárok, zastupitelova žádost by měla být považována za žádost podle zákona o svobodném přístupu k informacím a vyřizována v souladu s tímto zákonem

Jak hodnotit žádost zastupitele o informace na prvním místě je nutné posoudit, zda zastupitel žádá o poskytnutí informací, na jejichž poskytnutí má z titulu své funkce nárok → jestliže požadované informace nesouvisejí s výkonem funkce zastupitele, žádost je plně podřaditelná pod procesní i hmotněprávní ustanovení zákona o svobodném přístupu k informacím

Jak hodnotit žádost zastupitele o informace žádost podle § 82 písm. c) zákona o obcích zastupitel požádá o informace, aniž by odkázal na některý ze zákonných režimů [pouhé uvedení slov, že osoba je zastupitelem, přitom nelze chápat jako odkaz na § 82 písm. c) zákona o obcích] zastupitel o informace požádá pouze v režimu zákona o obcích – výslovně např. uvede, že o informace žádá v souladu se zákonem o obcích či že o informace žádá podle § 82 písm. c) zákona o obcích, aniž by svou žádost jakkoli provázal se zákonem o svobodném přístupu k informacím subsidiární aplikace jen procesních ustanovení zákona o svobodném přístupu k informacím nebudou využitelná hmotněprávní omezení (důvody pro neposkytnutí informace podle § 7 až 11 SvInf, úhrada nákladů podle § 17 SvInf ani povinnost zveřejnit poskytnutou informaci podle § 5 odst. 3 SvInf) lhůta na vyřízení žadatelovy žádosti 30 dní aplikace § 4a, § 6, § 13, § 14 odst. 2, § 14 odst. 5 písm. a) a b), § 15 odst. 1 SvInf

Jak hodnotit žádost zastupitele o informace žádost (též) podle zákona o svobodném přístupu k informacím Zastupitel požádá o informace pouze s odkazem na zákon o svobodném přístupu k informacím (vůbec nezmiňuje zákon o obcích) Zastupitel požádá o informace s odkazem na zákon o obcích a zároveň na zákon o svobodném přístupu k informacím zákon o svobodném přístupu k informacím se uplatní v plném rozsahu, nikoli pouze subsidiárně (nemohou však být aplikována ta jeho ustanovení, která by vedla k menšímu rozsahu práva na informace, tj. hmotněprávní ustanovení omezující zpřístupnění informace a ta hmotněprávní ustanovení, která jdou k tíži zastupitele → § 7 až 11, § 17 SvInf) lhůta na vyřízení žadatelovy žádosti 15 dní aplikace § 5 odst. 3 a § 18 SvInf → žádá-li o určité informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím žadatel, který by těmto informacím měl obsahově neomezený přístup podle jiného právního předpisu, není důvod při vyřizování jeho žádosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím tyto informace chránit (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 25. srpna 2005, č.j. 6 As 40/2004-62)

Úhrada nákladů za poskytnutí informace bezplatné poskytnutí (§ 17 SvInf se neaplikuje) výjimečně lze požadovat úhradu „materiálových nákladů“ (náklady za pořízení kopie a odeslání informace žadateli, nikoli náklady spojené s vyhledáváním požadovaných informací) - 2 podmínky (musí být splněny kumulativně): Informační požadavek zastupitele je zcela zjevně nepřiměřený ve vztahu k podmínkám dané obce a rozsahu požadovaných informací Obec zastupiteli nabídla „bezplatnou alternativu“, jak požadované informace získat (např. nahlédnutí do dokumentů s možností pořídit si kopie vlastním záznamovým zařízením), a zastupitel této možnosti nevyužil po zastupiteli není možné požadovat úhradu za dobu práce zaměstnance obce, spojenou s vyhledáváním informací pro zastupitele a s jejich zpracováním

Obrana proti způsobu, jakým obec vyřídila zastupitelovu žádost podle § 82 písm. c) zákona o obcích zákon o obcích nedává zastupiteli žádný prostředek obrany pro případ, kdy zastupitel nebude souhlasit s tím, jakým způsobem byla vyřízena jeho žádost o poskytnutí informace podle § 82 písm. c) zákona o obcích aplikace úpravy obsažená v zákoně o svobodném přístupu k informacím odvolání proti rozhodnutí obce o odmítnutí žádosti (§ 16 SvInf) stížnost na postup při vyřizování žádosti o informace (§ 16a SvInf) postup obce je přezkoumatelný příslušným krajským úřadem

Vztah zákona o svobodném přístupu k informacím k § 82 písm Vztah zákona o svobodném přístupu k informacím k § 82 písm. b) zákona o obcích stanovisko č. 1/2016 je aplikovatelné i na § 82 písm. b) zákona o obcích, pokud je podání možno vyhodnotit jako žádost o informaci, která souvisí s výkonem funkce zastupitele (např. zastupitel s odkazem na § 82 písm. b/ zákona o obcích žádá o poskytnutí určitého dokumentu) na vyřízení podání podle § 82 písm. b) zákona o obcích, která jsou jiného charakteru (např. podnět k prošetření), procesní postup podle zákona o svobodném přístupu k informacím vztáhnout nelze – viz rozsudek Krajského soudu v Praze ze dne 12. března 2015, č.j. 46 A 1/2015-19 a související rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 3. února 2016, č.j. 3 As 70/2015-29 (zamítnutí kasační stížnosti)

Právo zastupitele na informace podle zákona o hlavním městě Praze stanovisko č. 1/2016 se analogicky vztahuje i na právo zastupitele na informace podle zákona o hlavní městě Praze zákon o hlavním městě Praze nestanoví žádnou lhůtu pro vyřízení žádosti zastupitele (srov. § 51 odst. 3 písm. c/ zákona o hlavním městě Praze) → při stanovení lhůty je proto nutno vycházet ze zákona o svobodném přístupu k informacím (nejbližšího obecného právního předpisu), podle nějž je lhůta pro vyřízení žádosti o poskytnutí informace patnáctidenní, a to bez ohledu, zda zastupitel žádá o informaci plně v režimu zákona o hlavním městě Praze nebo s odkazem na zákon o svobodném přístupu k informacím

Děkuji za pozornost Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra www. mvcr.cz/odk Tel. 974 816 411 (429) Email: odbordk@mvcr.cz