Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Andrea Samcová, 10751 Obor: Ekonomika podniku Vedoucí práce: Ing. Simona Hašková, Ph.D.
Motivace Cíl práce Významný makroekonomický ukazatel Pochopení vlivů a důvodů vývoje nezaměstnanosti Získání informací o přístupu rezidentů a daňových poplatníků k dané problematice Cíl práce Společenská analýza – společenský aspekt zachycen z pohledu plátců daní a z pohledu dlouhodobě nezaměstnaných osob Ekonomická analýza – zpracování informací z oficiálních informačních zdrojů
Výzkumný problém a použité metody Za výzkumný problém je považováno získání odpovědí na tyto 2 otázky: 1) Jaká je nejohroženější skupina obyvatel, které inklinují k dlouhodobé či opakované nezaměstnanosti. 2) Na kolik firmy spolupracují s úřadem práce? Použité metody: Zpracování a analýza statistických dat Grafické zobrazení 2 dotazníková šetření
Dosažené výsledky 1. dotazníkové šetření zaměřené na plátce firmy a jejich pohled na problematiku dlouhodobé nezaměstnanosti a znalosti povinností vůči úřadu práce ½ dotázaných firem nespolupracuje s úřadem práce ½ dotázaných firem neví o povinnosti oznamovat Úřadu práce volné pracovní místo do 3. pracovního dne 2. dotazníkové šetření směrované k různorodému obyvatelstvu ½ dotázaných respondentů nepracuje v oboru, jenž vystudovali 1/3 žen se cítila být během života diskriminována na pracovním pohovoru
Vývoj míry nezaměstnanosti v ČR Nejnižší za sledované období byla v roce 1996 – 3,9 % (z toho 3,3 % muži a 4,7 % ženy) Nejvyšší za sledované období byla v roce 2000 – 8,8 % (z toho 7,3 % muži a 10,6 % ženy) Ženy vždy % vyšší nezaměstnanost než muži
Nezaměstnanost zemí EU za rok 2015 Nejvyšší míra nezaměstnanosti – Řecko (24,9 %) a Španělsko (22,1 %) Nejnižší míra nezaměstnanosti – Norsko (4,4 %)
Srovnání podílu nezaměstnanosti v krajích ČR z listopadu 2015
Počet nezaměstnaných absolventů v letech 2002 - 2015
Vliv vzdělání na nezaměstnanost absolventů Dle vzdělání: Nejvyšší míra nezaměstnanosti – Nižší střední odborné školy s výučním listem (21,7 % z roku 2015), Nástavbové vzdělání (15,2 %) Nejnižší míra nezaměstnanosti – Doktorské studium (4,4 % z roku 2014), Gymnázium (3,8 % z roku 2015), Magisterské studium (5,9 % z roku 2014)
Návrhy opatření Státní dotace pro žadatele o rekvalifikační zkoušky či jiná školení pro žadatele s omezeným příjmem, i když práci v tuto chvíli mají Vyšší informovanost žen o možnosti dálkového studia na mateřské a rodičovské dovolené do 3. narozenin potomka zdarma Psychická podpora státu pro osoby, jež přišly o zaměstnání Vyšší informovanost podniků o podpoře ze strany státu – programy na podporu exportu a programy na podporu malých a středních podniků Postihy pro firmy nesplácející faktury ve sjednané době
Závěr Cíle práce splněny, provedena společenská a ekonomická analýza Popis a shrnutí faktorů ovlivňující nezaměstnanost Získaný náhled do problematiky dlouhodobé nezaměstnanosti z pohledu rezidentů i daňových poplatníků (dotazníkové šetření) Klesající tendence nezaměstnanosti v ČR Navrhnutá řešení
Doplňující dotazy Vysvětlete, prosím, podstatu Okunova zákona podrobněji, než jak jste učinila ve své práci (str. 5). Jak uvádíte ve své práci, prevence nezaměstnanosti by měla spočívat mimo jiné i v tom, že se stát nebude nezadlužovat. Můžete to podrobněji vysvětlit? Shrňte, prosím, Vaše poznatky o míře nezaměstnanosti veřejných škol podle typu zvoleného oboru. Ve své práci se zabýváte nezaměstnaností absolventů VŠ, jak hodnotíte použitou metodiku a metriky, která se ke sledování nezaměstnanosti používají?