Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol Počítačová grafika Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol
Dva základní typy Rastrová (bitmapová) grafika .bmp, .jpg (.jpeg), .gif 2) Vektorová grafika .ai, .cdr, .svg
Vektorová grafika Vektorový obrázek je složen ze základních, přesně definovaných útvarů: Body Přímky Křivky Mnohoúhelníky
Výhody vektorové grafiky Při velkém zvětšení obrázku zachovává stále ostré hrany křivek a objektů Obrázky nezabírají mnoho místa (malá data, důležité hlavně u internetových aplikací) Vektor je definován matematickým vzorcem, proto je grafika přesná S jednotlivými objekty (vektory) lze manipulovat zvlášť Vynikající pro tvorbu 3D modelů
Rastrová (bitmapová) grafika Základem obrázku jsou barevné body (pixely) Body jsou uspořádány do mřížky s určitým rozlišením (např. 1024 x 768) Každý bod má svou přesnou polohu a barvu Bitmapovou grafiku používá např. televize nebo digitální fotoaparát Kvalitu záznamu obrázku ovlivňuje především rozlišení (velikost obrázku) a barevná hloubka (počet možných barev).
Nevýhody bitmapové grafiky velké nároky na paměť (jeden obrázek má i jednotky až desítky MB podle rozlišení a hloubky barev) změna velikosti (zvětšování nebo zmenšování) vede ke zhoršení obrazové kvality obrázku v obrázku nejsou zachovány jednotlivé objekty, proto je nelze editovat každá zvlášť
Výhody bitmapové grafiky Umožňuje uchovávat fotografie v digitální podobě Je výstupem digitálních foťáků, kamer, atd. Umožňuje zachytit mnoho barev a složité tvary, které nelze snadno vyjádřit matematicky.
3D grafika Kombinace vektorové a bitmapové Bitmapy se používají jako tapety pro geometrické tvary vytvořené ve 3D