Osoby v krizi a jejich potřeby

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁSADY PRVNÍ POMOCI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ;
Advertisements

Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
PRVNÍ POMOC PŘI ZDRAVOTNÍCH OBTÍŽÍCH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Energetická hodnota potravin (EH)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základy automatického řízení 1
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Moderní škola
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Techniky práce s mentálně postiženými
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
POTŘEBY DUM _13.
Utváření osobnosti v náročných životních situacích Stres
Algoritmizace - opakování
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
City DUM_15.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název projektu: Moderní škola
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
VY_52_INOVACE_I–04–08 Název a adresa školy:
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Specifické metody SP LS 2016
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Název projektu: Moderní škola
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Návykové látky Alkohol
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Terénní krizová služba
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Osoby v krizi a jejich potřeby

Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0928 Šablona: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí žáků středních škol Název a číslo materiálu: VY_52_INOVACE_4.A_2/30 Téma sady: Specifické potřeby jednotlivých klientů v sociálních službách Název: Osoby v krizi a jejich potřeby Vytvořeno: 17.3.2013 Autor: Mgr. Kateřina Svobodová Vyučovací předmět: Sociální péče   Ročník: IV. Výsledky vzdělávání dle RVP: charakterizuje formy sociálních služeb ve vztahu k sociální situaci a specifickým potřebám jednotlivých skupin klientů; Typ interakce: výklad Druh výukového zdroje: Klíčová slova: Krize, příčiny krize, vnitřní spouštěče krize, vnější spouštěče krize, vývoj krize Anotace:  Prezentace je zaměřena na potřeby osob v krizi jako cílové skupiny sociálních služeb. Obsahuje základní terminologii, jednotlivé druhy krizí a fáze krize.

Pojem krize Emoční rozrušení, které je často doprovázeno pocity zmatku, úzkosti, deprese, hněvu a dezorganizace ve vztazích a v sociálním fungování. Krizí se rozumí zlom v normálním životním průběhu člověka. Subjektivně je prožívána jako ohrožení identity a také jako ztráta schopnosti svobodně utvářet svůj život. Pokles sebeúcty Snížená schopnost koncentrace Narušená dosavadní psychosociální rovnováha Člověka doprovázejí otázky po smyslu života O krizi hovoříme, pokud jsou uvedené projevy těžké, časové ohraničené a nezvládnutelné běžnými mechanismy zvládání.

Příklady osob v krizi ….žena, kterou tluče její partner, uprchla se svým dítětem v předškolním věku z domu a hledá své útočiště… … muž se dozvěděl, že je HIV pozitivní. Infekci dostal od své ženy. Žena byla nakažena v mimomanželském vztahu, o kterém její muž doposud nevěděl… …muž ztratí zaměstnání, bydlení a po dvacetiletém manželství dojde dokonce k rozvodu. Není schopen ustát tyto životní změny, sebeobviňuje se. Své zoufalství řeší pokusem o sebevraždu… Uveďte další příklady krizí ze své osobní zkušenosti nebo z okolí…

Příčiny krize aby mohla vzniknout určitá reakce organismu, musí se propojit vyladěnost organismu s vnějším spouštěčem. – tzn. vnitřní a vnější spouštěč. VNĚJŠÍ SPOUŠTĚČE ZTRÁTA OBJEKTU VOLBA ZMĚNA

PŘÍČINY KRIZE VNITŘNÍ SPOUŠTĚČE KRIZE NUTNOST ADAPTACE SUBJEKTU NA VLASTNÍ VÝVOJ A změny, které z toho pramení. Spouštěčem krize může být neschopnost člověka vyhovět požadavkům vývoje. (př. – rodiny, které mají problém z oddělení dospívajícího člena).  Hybris = zaslepenost, zpupnost - Jde o kroky a strategie, které problém sice neřeší, ale umožní v nejtěžších chvílích překlenutí situace. Dlouhodobě však neobstojí a jsou příčinou krizí v budoucnosti.

TYPY KRIZÍ Podle způsobu manifestace ZJEVNÉ - si člověk uvědomuje, připouští a většinou ho nutí čelit něčemu, co odporuje jeho sebeobrazu a hodnotovému systému. Patří sem například krize související s nevěrou, rozpadem vztahu. Výhodou zjevné krize je to, že je člověk většinou nucen k hledání řešení či pomoci. LATENTNÍ - jsou takové, které si člověk neuvědomuje nebo nechce připustit. Tento stav může trvat dlouho a vede k určitým nevědomým způsobům adaptace, kterými jsou například: únik do nemoci, přílišná pracovní aktivita, zneužívání návykových látek atp.

Typy krizí Podle průběhu AKUTNÍ - bývají bouřlivé, mívají jasný začátek i konec. Jsou často reakcí na traumatizující životní události. Příkladem mohou být opět nehody, onemocnění, nevěra, znásilnění atp. Stejně jako u zjevných krizí lidé v takových situacích často vyhledávají odbornou pomoc.   CHRONICKÉ - jsou zpočátku nenápadné, jejich délka může být měsíce až roky. Nejčastěji jde o skutečnosti, které mají charakter latentní krize nebo mohou vzniknout nedostatečným řešením krizí akutních. Typickým příkladem je nedořešený konflikt ve vztahu či manželství nebo neuspokojené sociální okolnosti (chudoba, domácí násilí atp.). Při nepatrném impulsu mají chronické krize tendenci přerůst do krizí akutních. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je (jméno a příjmení autora). Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TYPY KRIZÍ Podle závažnosti krize Situační krize – událost, která je spuštěna nepředvídatelným stresem. Závažnost je určena subjektivním pohledem na situaci. Příčinou jsou spíše vnější spouštěče jako ztráta nebo možnost ztráty (partner, zdraví, zaměstnání) nebo nějaká změna (rozvod, zaměstnání, emigrace) a v neposlední řadě také volba. Tranzitorní krize – jsou krize z očekávaných změn – jedinec se musí díky vývojovým nárokům během života utkat s několika přirozenými překážkami. Tyto vývojové nároky jsou vázány na určité časové období. Krize pramenící z náhlého traumatizujícího stresu – jsou spouštěny vnějšími stresory, které člověk neočekává a nad kterými nemá téměř žádnou kontrolu. Jsou to události jako například znásilnění, přírodní katastrofa, náhlé úmrtí blízké osoby. Lidé jsou těmito událostmi velmi zdrceni a většinou na ně nemívají předem vytvořené vzorce chování, proto potřebují podporu. Krize zrání vyplývají z vývojové dynamiky jedince. Jedinec je konfrontován s úkoly, které jsou pro něj životně důležité, ale zároveň v nich selhává.

Fáze krize KASTOVÁ Fáze popření Fáze protestu Fáze bilancování Fáze reorganizace života KUBLER-ROSSOVÁ Fáze agrese Fáze vyjednávání Fáze deprese Fáze smíření

Zdroje ŠPATENKOVÁ, N., et al. Krizová intervence pro praxi. Praha : Grada Publishing, a.s., 2004. 197 s. ISBN 80-247- 0586-9.   VODÁČKOVÁ, D., et al. Krizová intervence. Praha : Portál, 2002. 544 s. ISBN 80-7178-696-9.