Veřejné finance a veřejné statky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Advertisements

Veřejné finance a veřejné statky
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Změny v systému financování sociálních služeb od roku 2014 Sociální reforma soc. služby v bodech PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociálního.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Lidská společnost digitálního věku
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Podniková ekonomika Ing. et Bc. Sylva Talpová KPH ESF MU Brno
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Ing. Šárka Hyblerová, Ph.D.
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Rozpočtový deficit Veřejná ekonomika 2.
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Digitální učební materiál
Zákon o sociálním podnikání
Dějiny daňových teorií
Veřejné finance a veřejné statky
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Základní makroekonomické ukazatele
Výrobní faktory v organizaci
31 Základní typy zdravotnických systémů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADY EKONOMIE II Hospodářská politika 3. přednáška
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Veřejné finance – základní pojmy
Ekonomika– národní hospodářství
Makroekonomie E 7 - otázky.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Veřejný sektor a veřejná správa
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Ekonomika veřejného sektoru
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Katedra veřejné ekonomie
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Pozemkové úpravy.
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
Veřejné finance a fiskální právo
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
FINANČNÍ GRAMOTNOST Daně a veřejné rozpočty
0. ORGANIZACE PŘEDMĚTU.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Tisková konference ČMKOS
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Základní finanční kategorie a finanční nauky
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Základní finanční kategorie a finanční nauky
Fiskální politika TNH 2 (S-8)
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Veřejné finance a veřejné statky Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Katedra finančního práva a národního hospodářství Veřejné finance Veřejné finance a veřejné statky

Požadavky ke zkoušce Forma zkoušky: písemná a ústní Rozsah zkoušky: 5 uzavřených otázek (max. 3 body/otázka) 6 otevřených otázek (max. 5 bodů/otázka) Délka písemné zkoušky: 30 minut Ústní zkouška: 1 otázka – max. 5 bodů Studenti obdrží za každou absolvovanou přednášku 0,5 bodu. Studenti mohou vyplnit dotazník, který bude zveřejněný v IS ve Studijních materiálech od 31. 3. do 30. 4. Za jeho vyplnění získají 3 body. Výsledné hodnocení: 45 - 41         A 40 - 36         B 35 - 31         C 30 - 26         D 25 - 21         E 20 a méně  F

Doporučená literatura Hamerníková, B., Maatyová, A. Veřejné finance. Praha : Wolters Kluwer, 2010. Mrkývka, P., Pařízková, I., Tomášková E. Veřejné finance a fiskální právo. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 164 s. učebnice - č.505. ISBN 978-80-210-6083-8. Peková, J. Veřejné finance – teorie a praxe. Praha : Wolters Kluwer, 2012. Tomášková, E. Veřejné finance. Brno : Masarykova univerzita, 2006. Tomášková, E., Pařízková, I. Veřejné finance – ekonomické souvislosti. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 136 s. ISBN 978-80-210-7749-2.

Osnova přednášek 1. Úvod do veřejných financí 2. Rozpočtová soustava 3. Státní rozpočet 4. Sociální zabezpečení 5. Daňová soustava 6. Fiskální politika

OSNOVA PREDNÁŠKY Veřejné finance a veřejné statky Pojem veřejné finance, příčiny selhání trhu a státních zásahů, netržní činnosti státu, příčiny selhání státu, veřejný sektor, veřejný statek.

Pojem veřejné finance „Pojem sloužící k označení specifických vztahů a operací probíhajících v rámci ekonomického systému mezi autoritami tzv. veřejné správy na straně jedné a ostatními subjekty na straně druhé.“ (Hamerníková, 2002) „Veřejné finance zkoumají působení finančních nástrojů (např. daní) a veřejných výdajů na individuální chování a rozhodování o alokaci zdrojů. Současně je zkoumána efektivnost využívání finančních nástrojů státních zásahů.“ (Peková, 2005)

Současný pohled na veřejné finance Má stát přebírat část suverenity racionálně uvažujících a chovajících se subjektů? Bude stát schopen poskytnout těmto subjektům určité užitky? Rozsah veřejného sektoru – kolektivismus x individualismus. Podle toho se rozhoduje: jak velká část statků se bude rozdělovat jak velká bude redistribuce důchodů a bohatství jak velký objem prostředků bude z výše uvedených důvodů odčerpán ze soukromého sektoru do veřejného

Tržní selhání Mikroekonomické příčiny Makroekonomické příčiny Mimoekonomické příčiny

Mikroekonomické příčiny Nedokonalá konkurence Přirozený monopol Administrativní monopol Nedostatek informací Existence veřejných statků Existence externalit Pozitivní Negativní Reciproční

Makroekonomické příčiny Nedostatečné využívaní zdrojů Hlavní cíle hospodářské politiky: ekonomický růst nízká nezaměstnanost stabilní cenová hladina stabilní zahraniční politika Magický čtyřúhelník

Mimoekonomické příčiny Zmírnění nerovností mezi subjekty Zvýšení kvality lidského potenciálu Uchování, příp. zvýšení kvality životního prostředí

Netržní činnost státu Legislativní Alokační Redistribuční Regulační důsledek mikroekonomických příčin tržního selhání efektivně alokovat finanční prostředky Redistribuční spravedlivě rozdělit finanční prostředky nepřímo prostřednictvím progresivních daní vyšším zdaněním některého zboží přímo prostřednictvím adresných peněžních transferů Regulační Stabilizační důsledek makroekonomických příčin selhání trhu

Příčiny selhání státu obtížnost předvídání důsledků státních zásahů na soukromý sektor omezené informace potřebné pro rozhodování o určitém typu státního zásahu realizační zpoždění státního zásahu obtížnost kontroly činnosti státní správy byrokratický aparát, jež má snahu se rozpínat problematický výběr nejvhodnějšího řešení z alternativních návrhů vliv zájmových skupin na veřejné rozhodování politický vliv atd.

Veřejný sektor (1) Definice veřejného sektoru: zahrnuje instituce a organizace zabývající se činnostmi, které nejsou předmětem zájmu subjektů soukromého sektoru, nebo redistribucí jsou úplně či částečně financovány z veřejných prostředků jsou spjaty s fiskálním systémem a rozpočtovou soustavou Poslání veřejného sektoru: předcházet důsledkům selhání trhu, řešit důsledky selhání trhu v ekonomickém růstu a sociálním rozvoji.

Veřejný sektor (2) Veřejný sektor se zabývá: vymezením argumentů pro rozvoj a uplatnění ekonomické úlohy státu, hlavními oblastmi činnosti veřejného sektoru, analýzou a rozborem specifik výsledných produktů veřejného sektoru, efektivitou činností institucí ve veřejném sektoru. Velikost veřejného sektoru: v ČR je cca 46 % veřejných výdajů / HDP Současné trendy: Dekoncentrace – rozdělování kompetencí v rámci jednoho subjektu veřejné správy (státu), Decentralizace – přesun kompetencí ze státu na jiný subjekt veřejné správy deetizace

Veřejný sektor x veřejné finance Úkol veřejného sektoru: zajistit potřebné veřejné statky, vytvářet podmínky pro fungování soukromého sektoru. Úkol veřejných financí: zabezpečení potřebných finančních prostředků a zajištění efektivnosti jejich použití, profinancování různých transferů, stimulace ekonomických subjektů k určitému chování.

Specifika veřejného sektoru (1) způsob financování veřejných institucí (veřejnými prostředky) charakter vlastnictví těchto institucí způsob rozhodování a specifikum managementu těchto organizací specifický způsob poskytování produktů tohoto sektoru spotřebitelům zaměření jeho činnosti a aktivit na realizaci cílů a produkcí, které nejsou předmětem zájmu soukromého sektoru způsob kontroly činnosti veřejného sektoru

Specifika veřejného sektoru (2) nelze vždy použít velikost zisku jako kritérium úspěšnosti objektivní potřeby a výsledky veřejného sektoru se obtížně definují efektivnost vložených prostředků se projevuje se značným časovým zpožděním, často je obtížně měřitelná a vyjádřitelná projevuje se přirozená tendence k neefektivnosti (narůstání úřednického aparátu) snaha výkonných orgánů a administrativních pracovníků maximalizovat svůj užitek „neprofesionalita“ rozhodování o alokaci zdrojů

Některá členění statků dle charakteru statků volné statky ekonomické statky podle způsobu rozhodování soukromé statky veřejné statky z ekonomického hlediska čisté soukromé statky čistě kolektivní statky (nelze určit přesný podíl jednotlivce na spotřebě tohoto statku, nedělitelná kvalita, nulové mezní náklady) smíšené kolektivní statky (lze vyloučit jedince ze spotřeby) fakultativní přikázaná státem tzv. upřednostněné veřejné statky

Veřejné statky Nejčastější chyby v definování: Veřejné = veřejná produkce a veřejné financování produkce Jsou poskytovány zdarma Veřejný sektor je při produkci veřejných statků vždy neefektivní Veřejné statky jsou spojeny s: nerivalitou spotřebitelů nedostupností preferencí výskytem „černého pasažéra“ (transakční náklady)

Způsoby zabezpečování veřejných statků ve veřejném sektoru veřejnou zakázkou u soukromého sektoru společná participace veřejného a soukromého sektoru

Kritéria pro rozhodování o způsobu zabezpečení veř. statků Objem vynakládaných finančních prostředků z veřejných rozpočtů Užitek obyvatel

Děkuji za Vaši pozornost. 