Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_204 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Jaroslava Klinderová Předmět Základy společenských věd Ročník 3. Datum vytvoření 15.10.2012 Anotace Výklad nové látky s problémovými otázkami – Vznik lidského vědomí - Prezentace Metodický pokyn prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
VZNIK LIDSKÉHO VĚDOMÍ
Umožnili tito činitelé: Vznik lidské psychiky Umožnili tito činitelé:
Činitelé: Přechod / našich předků / z chůze po čtyřech na chůzi vzpřímenou Měnící se stavba ruky – prototyp různých nástrojů, lepší uchopení a manipulace s předměty Změna ve stavbě očí, směr vidění do dálky se stal rovnoběžným, zpřesňování vnímání ( vnímání vzdáleností, velikostí a tvarů) při sledování vlastní činnosti
Činitelé: Zhotovování a používání nástrojů, opakované používání předmětů k dosažení cíle – rozvoj myšlení Skupinový život – spolupráce, dělba práce Vznik lidské řeči, předpoklad vzniku lidského vědomí, předávání informací z generace na generaci, organizované vyučování a výchova, vznik vědy – nejdokonalejší nástroj poznávání a ovládání přírody
Co ovlivňuje psychiku člověka? Dědičnost ( Mendel v 19. st.) zabývá se genetikou Prostředí, ve kterém člověk žije, sociální prostředí
INTERAKCE /………… …………/ Vzájemné působení organismu a prostředí Každý živý organismus může existovat, že je ve stálé součinnosti, vzájemném působení s vnějším prostředím
Co je podstatou vztahu interakce organismu a prostředí? Podstatou je , že organismus neustále přijímá ( odráží ) působící podněty z prostředí
PŘEDHISTORICKÝ VÝVOJ LIDSKÉ PSYCHIKY Zvětšování objemu mozku ( čelní části ) Rozvoj řečových center ( lepší artikulace ) Zhotovování složitějších nástrojů – souvisí s rozvojem poznávacích procesů / vnímání, představy, fantazie, myšlení a řeč , vnímání přírody, poslech hudby, představa pokoje, myšlení při matematické úloze , zdokonalování ruky, s rozvojem biologických a sociálních potřeb
HISTORICKÝ VÝVOJ LIDSKÉ PSYCHIKY Práce se rozvíjela – složitější – dělba práce Zdokonalovaly se smyslové orgány a ruce – počitky, vnímání a činnosti Rozvíjely se poznávací procesy( vnímání, představy, fantazie, myšlení a řeč ) Rozvíjely se rozumové schopnosti Složitější potřeby – plánování činnosti se stávalo cílevědomé Rozvoj tvořivé fantazie, myšlení a řeči, vůle i úmyslné pozornosti
Co především formovalo člověka a formuje i dnes? Práce řeč
TAJENKA: Život více lidí je - ……………. život mění se stavba ……. . Dělba ……… . Důležitá je společná ……………… s ní jde všechno líp. 5. Vznik lidské ………. .
TAJENKA: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. /4/ +++ /1/ /3/ /9/ /2/
TAJENKA 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. /4/ S K U P I N O V Ý +++ /1/ R Y /3/ Á C E /9/ L /2/ Ř Č
Tajenka: Máme biologické ………….. . Má bujná ……………. . Vjem je složen z ……………… .
Tajenka: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. /4/ ++++++ /8/ /3/
Tajenka: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. /4/ P O T Ř E B Y +++ /8/ F A N Z I /3/ Č K Ů
Literatura: GILLERNOVÁ, Ilona a kol. Psychologie , Sociologie [online]. [cit. 11.12.2012]. Dostupný na WWW: Ilona Gilernová 2003 HELUS, Zdeněk a kol. Psychologie pro střední školy [online]. [cit. 11.12.2012]. Dostupný na WWW: Zdeněk Helus ŠTEFANOVIČ, Jozef a kol. Psychologie pro Gymnázia [online]. [cit. 11.12.2012]. Dostupný na WWW: Jozef Štefanovič