Problematika stáří, ars moriendi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RANÝ STŘEDOVĚK.
Advertisements

Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Hodnotová orientace svobodné generace
Halloween.
Vánoce v Irsku Ondra Machala.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Lidé a čas 1) DÁVNÁ MINULOST.
Keltové Doba laténská.
Síla náboženství stále přetrvává Lidé ve středověku chtěli přečkat pozemský život a směřovali veškeré naděje k posmrtnému životu V renesanci je přežití.
Až na pomníku rozsvítím ti svíce, jež plamínek se zmítá mezi květinami, až vítr osuší mé vlahé líce, já povím všem, že vím, žes tady s námi.
Renesanční hudba (15. – 16. st.)
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
≈1 Pe 1·8–9. 1Pe 1·9 Naše vírazáchrana duší. Záchrana z čeho? Z hříchu ze smrti. Jak tedy té víry dosáhnout? – Jak se stát věřícím?
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D.
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
Člověk 2. díl Za předpokladu použití psacích potřeb.
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
POZVÁNKA NA ČARODĚJNICE DOVOLUJEME SI VÁS POZVAT NA PÁLENÍ ČARODĚJNIC. ČARODĚJNICE SE KONAJÍ KONAJÍ SE V ČESTLICÍCH NA POLI. BUDE TO VELKÉ,UVIDÍTE.
1. Přemohl Ježíš smrti noc, | z hrobu vstal na úsvitu. | Jeho je sláva čest i moc | a on nám kráčí na pomoc, | na pomoc svému lidu.
1. Jezu, Jezu, můj jsi, můj! | V tomto putování zdejším | k sobě blíž mne přitahuj, | ať jsem vždy ti podobnější(m), | tobě oddán duší, tělem | ve smrti.
Problematika eutanázie
E UTANÁZIE. D ĚJINY EUTANÁZIE. A RGUMENTY PRO A PROTI. Jaromír Matějek.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Věřím v CÍRKEV.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z Ducha.
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Selhání v komunikaci lékař - pacient PhDr. Dr.phil. Laura Janáčková, CSc. Oddělení.
Slovo života Červenec 2011 „Bděte a modlete se, abyste nepřišli do pokušení. Duch je sice ochotný, ale tělo je slabé.“ (Mt 26,41) „Bděte a modlete se,
Věřím v Boha, Syna.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal.
LILIUM CANDIDUM J.Víchová Klinika dětské hematologieaonkologie FNM Oddělení klinické psychologie FNM.
Péče o umírajícího dle vzoru LCP - zahraniční zkušenosti Anita Reda, Blanka Highfiel, Velká Británie.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Vypracoval: Jakub Moravec
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo.
Čínská kultura.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_ZSV Ročník: I. Základy společenských věd Vzdělávací oblast:
B Á J E M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk. M Ý T U S z řeckého mýthos = vyprávění báje literární (epický) útvar, který pojednává o životě bohů, o vzniku světa.
1. Je Lékař velký přítomen, | sám mocný, vlídný Ježíš. | On dí: Buď hříchu pozbaven! | Tak uzdravuje Ježíš. | Jméno každé nad jméno, nade všechno zvýšeno,
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Posuzování řeckého člověka  Člověk a náboženství  Postavení řeckého člověka ve společnosti  Řecký člověk a smrt.
Věřím v Boha, Otce.... Věřím v Boha, Otce... Věřím v Boha, Otce... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista,
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
Vsetín Město ve kterém žiji
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:
VY_32_INOVACE_213_Egypt Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Dušičky. Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 45 Autor:
Smrt Vypracoval: Matěj Velen Obor: Technické lyceum Třída: 1L
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/
Halloween a dušičky – proč slavíme odlišně ?
Halloween.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
náboženství staré Číny a Japonska
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Náboženství Buddhismus.
Smrt Vypracoval: Jakub Polášek Obor: Technické lyceum Třída: 1L
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Autor: Michaela Vráblíková Název : VY_32_INOVACE_55AJ_345tr_halloween.
SMRT Vypracoval: Michael Brablec Obor: Technické lyceum Třída: 1L
VY_32_INOVACE_54 KŘESŤANSTVÍ. VY_32_INOVACE_54 KŘESŤANSTVÍ.
PODZIM STÁTNÍ SVÁTKY.
Halloween.
Sociálně psychologické aspekty kulturní historie lidstva
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Hana Klimíčková
Úvod do středověku.
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:
Albert Camus ( ).
Člověk a jeho svět, 2 Název školy, adresa:
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Hana Klimíčková
Transkript prezentace:

Problematika stáří, ars moriendi Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.

Problematika stáří, ars moriendi Umírání a smrt jsou předmětem filosofických a teologických úvah. Člověk jako jediný tvor na světě má vědomí smrti. Thanatologie = nauka o umírání a smrti

Problematika stáří, ars moriendi F. Dürrenmatt: Fyzikové Smrtelnost člověka je nedokazatelnou indukcí, lze jen říci, že dosud tomu tak vždy bylo.

Problematika stáří, ars moriendi Nejméně se bojí smrti ti, jejichž život má největší cenu.

Problematika stáří, ars moriendi Roku 998 byl zaveden benediktinským opatem Odilonem z Cluny svátek všech zesnulých: „Dušičky“ – slaven dodnes 2. listopadu („Památka zesnulých“)

Problematika stáří, ars moriendi reagoval na přetrvávající pohanské obřady odvozen z keltského svátku Samhain, kterým pro Kelty končil starý a začínal nový rok (keltský svátek se slavil v předvečer 1. listopadu) Keltové věřili, že v tuto noc se svět živých a mrtvých setkává

Problematika stáří, ars moriendi Keltové zapalovali ohníčky, aby se mrtví mohli přijít ohřát. Zvyk prostírat u večeře i pro zesnulé příbuzné, o nichž se předpokládalo, že přijdou rodinu navštívit. Vystavovat za oknem zapálenou svíčku (např. ve vyřezané řepě), která měla bloudícím duším mrtvých posvítit na jejich cestu. Lidé se také převlékali do starých hadrů a malovali si obličeje, aby se uchránili před zlými duchy.

Problematika stáří, ars moriendi Halloween - anglosaský lidový svátek, který se slaví 31. října („All-Hallows-eve“, tj. „Předvečer Všech svatých“). Trick or treat

Památka zesnulých, Historický magazín 2007

Problematika stáří, ars moriendi Tractatus artis bene moriendi (1415) – dominikánský mnich (anonym) Ve středověku věnována pozornost „posledním věcem člověka“. Knihy o dobrém umírání – dávaly jakýsi návod, jak dobře umírat

Problematika stáří, ars moriendi Umění dobré smrti bylo umění žít: ars moriendi = ars vivendi Pozemský život byl pouhou předehrou pro život posmrtný.

Problematika stáří, ars moriendi Umírající je vystaven pěti pokušením: 1. pokušení ve víře 2. beznaděj 3. netrpělivost 4. pýcha 5. světské zájmy

Problematika stáří, ars moriendi Prameny: literární ikonografické Eleven woodblock, Holandsko 1460.

1a. Versuchung im Glauben 1b. Ermutigung im Glauben

2a. Versuchung durch Verzweiflung 2b. Trost durch Zuversicht

3a. Versuchung durch Ungeduld 3b. Trost durch Geduld

4a. Versuchung durch Hochmut 4b. Trost durch Demut

5a. Versuchung durch zeitliche Güter 5b. Trost durch Abwendung vom Irdischen

Die Todesstunde: das glückliche Ende

Die Todesstunde: das glückliche Ende

Problematika stáří, ars moriendi Philippe Ariès: Dějiny smrti I., II. Argo 2000: 4 základní postoje ke smrti: SMRT JAKO SOUSED 2. SMRT JAKO OSOBNÍ KONEC 3. SMRT JINÉHO 4. ODMÍTÁNÍ SMRTI

Problematika stáří, ars moriendi SMRT JAKO SOUSED: až do středověku, smrt zcela běžná záležitost, každodenní zkušenost (epidemie, katastrofy, porody, umírání příbuzných) členové rodiny jsou přítomni umírání, zajišťují pohřební záležitosti

Problematika stáří, ars moriendi 2. SMRT JAKO OSOBNÍ KONEC: 12.-15. století člověk vnímá svou individualitu vzhledem ke společnosti smrt je osobní a poslední drama jednotlivce (Knihy Ars moriendi. Manuály pro umírání vlastní i druhých)

Problematika stáří, ars moriendi 3. SMRT JINÉHO: 19. století život má svůj smysl především díky vztahům k druhým lidem

Problematika stáří, ars moriendi 4. ODMÍTÁNÍ SMRTI: 20. století smrt je institucionalizována (umírání v nemocnici) smrt pacienta jako selhání lékaře snaha oddálit okamžik smrti za každou cenu

Problematika stáří, ars moriendi Lékařský paternalismus versus pacientova autonomie

Problematika stáří, ars moriendi P. Ariés, Dějiny smrti I, II. Praha 2000. N. Elias, O osamělosti umírání v našich dnech. Praha 1998. J. Le Goff, Tělo ve středověké kultuře. Praha 2003. N. Ohler, Umírání a smrt ve středověku. Praha 2001.