Dosavadní přínosy Kohezní politiky pro ČR Expertní seminář „Reforma KP – aktuální vývoj a důsledky pro ČR“ Dosavadní přínosy Kohezní politiky pro ČR Ing. Daniel Braun M.A. Ministerstvo pro místní rozvoj / Vrchní ředitel sekce NOK 29. března 2010, Senát Parlamentu ČR 1
Dosavadní přínosy Kohezní politiky Přidělené finanční prostředky jako makroekonomický stimul Věcné výstupy Administrativní přínosy pro ČR Dopady na governance Další dopady & horizontální priority EU Závěry 2
1. Přidělené finanční prostředky jako makroekonomický stimul 2,6 mld. EUR v období 2004-2006 26,7 mld. EUR v období 2007-2013 Jedná se o dodatečné investice do našeho sociálního, hospodářského a územního rozvoje Tyto investice probíhají na základě identifikace reálných potřeb a identifikace nejefektivnějších oblastí vedoucích právě k tomuto rozvoji 2007-13 (rozděleno do 7 let, roční alokace ve výši téměř 10% státního rozpočtu ČR) 3
2. Věcné výstupy Vybrané ukazatele Dosažená hodnota Počet podpořených pracovních míst 46 020 Plocha vytvořených podnikatelských zón a prostor (m2): 360 990 - nových 172 430 - zrekonstruovaných 188 560 Délka nových a rekonstruovaných silnic (km) 426 Počet nových MSP založených v regionech 1 570 Délka nových kanalizačních sítí (km) 374 Počet ekvivalentních obyvatel napojených na ČOV 68 810 Počet sběrných dvorů a systémů odděleného sběru 1 100 Počet poskytnutých podpor v oblasti rozvoje lidských zdrojů 2 211 600 Počet (vytvořených) stálých lůžek v ubytovacích zařízeních 5 510 Počet rekonstruovaných/vystavěných objektů pro agroturistiku 49 V minulém programovém období podpořeno 13 290 projektů V současnosti máme cca 33 800 předložených žádostí o podporu, z toho 13 500 schválených projektů, z toho 5 200 ukončených projektů Možná zajímavost: v současném období je průměrná velikost projektů 5-násobná 4
3. Administrativní přínosy V současném programovém období se na implementaci NSRR podílí cca 1500 pracovníků (cca 1000 úplných pracovních úvazků) Pravidelné kontakty s EK a ČS vedou k: Vyšší tématické odbornosti Strategické plánování, finanční řízení apod. Kultivaci veřejné správy: programování, jazykové dovednosti, vyjednávání, soft skills, apod. Je klíčové, abychom sdělili veřejnosti a dalším stakeholderům výhody a dopady KP. Není to jednoduchá politika a není jednoduché jednoznačně a v krátkém čase měřit ty dopady. Jeden z těch, co se nadá měřit, se týká AK: … 5
4. Governance Dopady na legislativní prostředí ČR (transparentnost, zjednodušení, zpřehlednění, viz např. legislativní balíček) Zvýšení participace a schopnosti jednotlivých společenských a hospodářských skupin prosazovat své legitimní zájmy/ posilování demokraticky-konsensuálního uspořádání společnosti Posilování horizontálních priorit EU v České republice: Princip partnerství / zvýšená institucionální spolupráce Udržitelný rozvoj Rovné příležitosti pro všechny společenské skupiny Veřejné zakázky OECD – oponentní posudek k našemu návrhu revizí OP, jak vylepšit, změnit v dnešní situaci implementaci OP a NSRR Jako jedno z hlavních upozornění, které nám OECD dalo, byla klíčová role partnerství pro to, aby rozvoj v daném území byl účinný Jedinou politikou, která vytváří podmínky pro takový přístup je KP – se svým integrovaným přístupem, orientovaným na potřeby konkrétního území. Proto si myslíme, že to je taky vhodný nástroj, který může provázat evropské priority s těmito konkrétními potřebami jednotlivých území. 6
5. Další dopady Systém implementace KP přináší jak na straně orgánů implementujících NSRR tak na straně příjemců dodatečné znalosti v oblastech Strategické střednědobé a dlouhodobé plánování/ programování Finanční řízení Integrovaný přístup (věcně a institucionálně) Hospodárné nakládání s veřejnými prostředky Koncentrace investic na určité, předem identifikované priority Ostatní (nefinanční) projektové řízení 7
6. Závěry Evropské peníze ze SF/ FS umožňují ČR realizovat projekty, které by byly realizovány později, jen částečně nebo vůbec Evropské zkušenosti a osvědčené postupy ve zrychleném tempu přímo do ČR – posílení institucionální kapacity Efektivní/kvalitní rozdělování veřejných prostředků KP není redistribuce, ale politika rozvoje území Ad 3 - Systémy výběru projektů 8
Děkuji za pozornost! Ministerstvo pro místní rozvoj Národní orgán pro koordinaci 9