Aktuální judikatura k územnímu plánování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
předsedkyně 7. senátu Nejvyššího správního soudu
Advertisements

Řešení rozporů § 4 odst. 7 stavebního zákona a § 136 odst. 6 ve spojení s § 133 správního řádu Ing. Tomáš Sklenář.
Vedení správního řízení
NÁMITKY A PŘIPOMÍNKY Návrh rozhodnutí o námitkách a vyhodnocení připomínek podle ustanovení § 53 stavebního zákona.
DOVOLÁNÍ.
Nástroje územního plánování
Ochrana práv ve veřejné správě
Územní plán Prahy: Jaká je situace? Martin Skalský / Vendula Zahumenská Praha  listopad 2013.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Ochrana práv ve veřejné správě
Finanční soudnictví Mgr. Michal Kozieł.
Právo pro podnikatele II
Územního plánování na obcích v roce 2007 setkání tajemníků obcí Karlovarského kraje KÚKK, ORR, odd. územního plánování, Jana Kaválková.
Pravomoc správních soudů, řízení před správními soudy NSS v Brně, Právnická fakulta MU v Brně Petr Průcha listopad 2013.
IFA Česká republika 1 International Fiscal Association, Česká republika Mezinárodní spolupráce v oblasti DPH a judikatura Nejvyššího správního soudu Václav.
Správní právo procesní
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
ŘÍZENÍ PŘED SPRÁVNÍMI SOUDY obecná úprava, vybrané zvláštní úpravy NSS v Brně, PrF MU v Brně listopad 2012 zpracoval: Petr Průcha.
Kontrola veřejné správy I.
Veřejnoprávní smlouvy, opatření obecné povahy
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
1 Stavební zákon - účast veřejnosti Jitka Bělohradová.
SPRÁVNÍ SOUDNICTVÍ ŘÍZENÍ PŘED SPRÁVNÍMI SOUDY
Dělba moci Moc soudní.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
činnosti správních orgánů a typy žalobních řízení
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
Zpracovala: Ivana Průchová, podzim Vyvlastňování pozemků a staveb teze.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Správní soudnictví Veřejná správa.
Správní soudnictví J.Kožiak. Soudní řád správní (150/2002) Soudní řád správní (150/2002) Organizace Organizace –Nejvyšší správní soud – senáty a rozšířené.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Správní řád -vybrané instituty
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
1 Porada na KrÚ JMK Územní plány dle nového stavebního zákona Ing. Stanislav Lunga Tel
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Tomáš Sklenář Územně plánovací dokumentace a její aktualizace.
Mgr. Richard Kupka, právník OÚPSŘ KrÚ JMK Vypořádávání námitek a vyhodnocování připomínek aneb Jak „správně“ napsat odůvodnění 1.
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
JEDENÁCT LET APLIKACE NOVÉHO SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEHO PROMĚNY ADMINISTRATIVNÍ A JUSTIČNÍ PRAXÍ K VYBRANÝM INSTITUTŮM SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEJICH.
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Stanoviska DO při projednávání Návrhu ÚPD
Právo člena zastupitelstva obce na informace
Lhůta pro pořízení územní studie
Umisťování staveb.
ZÚR JMK zásady pro aplikaci Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář
Porada na KrÚ JMK Přezkumy územních plánů NSS a závěry vyplývající z rozsudků Ing. Stanislav Lunga
ZÚR JMK a ÚP seminář pro projektanty a pořizovatele
Územní plánování Michal Matouš
Řešení rozporů § 4 odst. 7 stavebního zákona a § 136 odst. 6 ve spojení s § 133 správního řádu Ing. Tomáš Sklenář.
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí
Vyvlastnění a stavebně právní instituty omezující majetková práva VOSPaVS I Sylabus k tématu přednášky.
Soudní kontrola veřejné správy
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
územního plánování na obcích v roce 2007
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Územní opatření o stavební uzávěře
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

Aktuální judikatura k územnímu plánování V Brně, dne 30. 11. 2016 Mgr. Ing. Ján Bahýľ, advokát

Aktuální judikatura – přezkum ÚPD NSS, rozsudek ze dne 27.07.2016, čj. 5 As 85/2015 - 36 Správní akt, kterým se v přezkumném řízení provedeném dle § 174 odst. 2 správního řádu ruší územní plán obce, je třeba pokládat za opatření obecné povahy. Obec, jejíž územní plán byl zrušen, není účastníkem přezkumného řízení a nemá právo podat proti výsledku přezkumu odvolání. Za přiměřeného použití § 172 odst. 5 správního řádu však má postavení dotčené osoby s právem podat v přezkumném řízení proti návrhu výsledného aktu námitky. Proti zrušení územního plánu v přezkumném řízení se mohou obec nebo jiné dotčené osoby bránit u soudu návrhem dle § 101a s. ř. s.

Aktuální judikatura – přezkum ÚPD NSS, usnesení rozšířeného senátu ze dne 13.09.2016, čj. 5 As 194/2014 - 36 Soudní řád správní rozlišuje dva typy návrhu na zrušení opatření obecné povahy nebo jeho části. Prvním typem návrhu je návrh na soudní přezkum opatření obecné povahy, který může podat každý, kdo tvrdí, že byl na svých právech opatřením obecné povahy zkrácen, a to ve lhůtě stanovené v § 101b odst. 1 s. ř. s. Druhým typem je návrh na incidenční přezkum opatření obecné povahy dle § 101a odst. 1 věty druhé s. ř. s., který je oprávněn podat jen ten, kdo je současně oprávněn podat ve správním soudnictví žalobu nebo jiný návrh ve věci, ve které bylo opatření obecné povahy užito; tento návrh je třeba podat společně se žalobou proti rozhodnutí, nečinnosti nebo zásahu, tj. ve lhůtě pro společně podávanou žalobu, a to bez ohledu na lhůtu uvedenou v § 101b odst. 1 s. ř. s.

Aktuální judikatura – aplikace § 43 odst. 1 StZ NSS, rozsudek ze dne 31.8.2016, č.j. 4 As 88/2016-35 Při aplikaci § 43 odst. 1 věty druhé stavebního zákona z roku 2006, který umožňuje obcím řešit se souhlasem krajského úřadu v územním plánu záležitosti nadmístního významu neupravené v zásadách územního rozvoje, není důvodu činit rozdílu mezi záležitostmi nadmístního významu, jež nemají zároveň republikový význam, a záležitostmi republikového významu vymezenými v politice územního rozvoje.

Aktuální judikatura - proporcionalita Krajský soud v Praze, rozsudek ze dne 14.3.2016, č.j. 50 A 6/2015-155 V rámci hodnocení proporcionality je přitom třeba posoudit a v souladu s realitou v pěti postupných krocích vyhodnotit, 1) zda napadené opatření obecné povahy vůbec umožňuje dosáhnout sledovaný cíl, 2) zda opatření obecné povahy a sledovaný cíl spolu logicky souvisí a 3) zda cíle nelze lépe dosáhnout jiným prostředkem, jakož i 4) zda opatření obecné povahy omezuje své adresáty co nejméně; a konečně 5) zda je následek napadeného opatření obecné povahy úměrný sledovanému cíli. Rozhodnutí o námitkách pomíjí úvahy o tom, zda přijaté řešení popsaného problému je v souladu se zásadou subsidiarity a minimalizace zásahů do práv jednotlivců, tj. zda z hlediska shora vytčeného algoritmu otázek obstojí právě v přijaté podobě.

Aktuální judikatura – zástupce veřejnosti NSS, rozsudek ze dne 24.5.2016, č.j. 4 As 217/2015-197 Zástupce veřejnosti podle § 23 stavebního zákona je oprávněn podat návrh na zrušení opatření obecné povahy nebo jeho části podle § 101a soudního řádu správního.

Aktuální judikatura – zrušení rozhodnutí o nám. KS v Ústí nad Labem, rozsudek ze dne 4.5.2016, č.j. 40 A 2/2016-50 S ohledem na vypořádání jednotlivých námitek navrhovatele uplatněných v řízení před soudem a s přihlédnutím k tomu, čeho chtěl navrhovatel podaným návrhem na zrušení opatření obecné povahy dosáhnout při zohlednění citovaného ustanovení § 54 odst. 4 stavebního zákona, soud tímto rozhodnutím zrušil v části J. napadeného územního plánu označené jako „Rozhodnutí o námitkách a jejich odůvodnění“ bod 2) rozhodnutí o námitkách pana F. H. a v části K. napadeného územního plánu označené jako „Vyhodnocení připomínek“ bod 2 vyhodnocení připomínek pana F. H.

Aktuální judikatura – řešení rozporů Městský soud v Praze, rozsudek ze dne 31.8.2016, č.j. 8 A 30/2015-52-56 Uzavření dohody o řešení rozporu by bylo nezákonné v případě, že by šlo o řešení rozporu s územním samosprávným celkem, neboť by tím bylo zasahováno do samostatné působnosti územního samosprávného celku. Takovou dohodou by byla nahrazována jeho vůle. V daném případě však dohodovací řízení neiniciovala obec, ale obecní úřad jako pořizovatel územního plánu. Pokud dochází k omezení územně samosprávného celku v jeho právu na samosprávu, jedná se o omezení aprobované stavebním zákonem, které sleduje veřejný zájem.

Děkuji za pozornost Ján Bahýľ +420 774 314 484 bahyl@bpak.cz