Konkurence.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konkurence a hospodářská soutěž
Advertisements

Podoby trhu Dokonalá konkurence – pouhá teorie
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
CENOVÁ SOUTĚŽ V PRAXI PRÁVNÍ SOUVISLOSTI S POSKYTOVÁNÍM SLEV Kateřina Davidová.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Určeno pro: žáky 2.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Ekonomika Téma: Centrální banka Jméno.
1 Umísťování symbolů a jiných uvítacích zařízení územní samosprávy při pozemních komunikacích Porada Ministerstva vnitra Praha.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Hospodaření s oběžným majetkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Lidská společnost digitálního věku
Monopol Stránská Tereza C2A. Co je to monopol ? Monopol je hypotetická situace na trhu, kdy firma nemá žádnou konkurenci, a tak na ni připadá celá poptávka.
WORKSHOP „Prioritizace“ a pravidlo „De Minimis“ Kamil Nejezchleb Svatomartinská konference
Zahraniční obchod Vývozní operace. Obsah výkladu 1. Vývozní operace 2. Příprava vývozní operace 1. Průzkum trhu 2. Získávání zákazníků 3. Předběžná kalkulace.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_1502_BURZA Téma: Pojem F. G._ Obchodování s cennými papíry Číslo.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
MIKROEKONOMIKA TYPOLOGIE PODNIKŮ II. Podniky podle sektorů a hospodářských odvětví.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Obchod, trh Základy hospodaření.
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Pojem přeměna obchodní společnosti
Dějiny daňových teorií
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Státní organizace.
Společné a koordinované politiky EU
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Inovace a regionální rozvoj
Rozhodování 1.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tržní rovnováha a efektivnost
Ing. Veronika Doňarová – SOŠ a SOU Čakovice
Porada vedoucích Úřadů územního plánovaní
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2. ČNB a její role v platebním styku.
Majetek podniku - Aktiva
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Ivana Francová, SOU Liběchov
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Základy účetnictví změny rozvahových položek
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Transkript prezentace:

Konkurence

Na trhu mohou nastat tyto dvě situace:

Dokonalá konkurence všichni kdo nabízejí své zboží na trhu mají rovné podmínky přístupu na trh, nikdo z nich nemá žádné výsadní postavení vůči ostatním a také všichni kupující mají na trh stejný přístup a v zásadě nerozlišují u zboží značky, nejsou přetahováni reklamou, lákavými soutěžemi atd., jediným kritériem rozhodujícím o koupi je cena zboží, stav dokonalé konkurence je v praxi téměř nemožný.

Nedokonalá konkurence mezi potenciálními prodávajícími existuje jeden, který má výsadní postavení na trhu Rozlišujeme: administrativní monopol absolutní monopol monopsony oligopol

Nedokonalá konkurence administrativní monopol jediný prodávající má jako povolení od státu určitý výrobek prodávat absolutní monopol jediný prodávající zná recept na výrobu určitého výrobku

Nedokonalá konkurence Monopsony výsadní postavení je na straně poptávky (nakupujících), např. u některých strategických zboží (speciální technologie, zbraně hromadného ničení) je výhradním nakupujícím stát Oligopol stav, kdy na straně nabídky existují dva nebo pouze několik málo velkých subjektů s dominantním postavením

Monopolistická konkurence Nejčastější podoba trhu je někde mezi dokonalou konkurencí a úplným monopolem a je nazývána monopolistická konkurence, na trhu existují firmy s dominantním postavením, ale současně zde působí i řada menších konkurenčních firem.

Z jiného hlediska můžeme členit vznikající monopoly následovně: kartel syndikát trust koncern

Kartel dohoda mezi samostatnými konkurenty o cenách, dělení teritorií působnosti apod..

Syndikát dohoda o společném nákupu nebo prodeji, konkurenti zůstávají právně samostatní, ale k získání vyjednávacích podmínek s dodavateli či odběrateli vystupují jako jeden celek (např. sdružení spotřebních družstev Jednota), firmy mohou ze sdružení vystoupit, nejedná se o vznik nového právního subjektu.

Trust vyšší forma propojení konkurentů, dochází zde k propojování i v oblasti výrobní kooperace a bývalé konkurenční firmy jsou již na sobě závislé, přesto ještě mají právní subjektivitu.

Koncern nejvyšší forma existence monopolu, firmy se propojují v celém rozsahu činnosti ztrácí právní subjektivitu, většinou se jedná o fúzi (spojení dvou rovnocenných partnerů) nebo akvizici (větší koupí menší).

Hospodářská soutěž

Hospodářská soutěž Hospodářská soutěž je definována v obecném ustanovení obchodního zákoníku, hospodářskou soutěž můžeme chápat jako závazná pravidla pro chování firem (konkurence) na trhu.

V principu platí, že není trestné být monopolem, ale je trestné svého výsadního postavení zneužívat na úkor ostatních soutěžících na trhu (viz. Microsoft), zákon o ochraně hospodářské soutěže se také nazývá protimonopolní zákon a je nástrojem v rukou Úřadu pro hospodářskou soutěž v případech selhání trhu.

1. Vznik monopolu vznik monopolu není trestný, trestné je zneužití tohoto výsadního postavení, např. monopolně vysoká cena, na ochranu hospodářské soutěže (tedy konkurenčního prostředí) vydává stát zákony, kde specifikuje, co je a co není trestné.

2. Existence tzv. veřejných statků jedná se o statky u kterých není žádoucí, aby jejich pořizování a správu zajišťoval soukromý sektor na základě zákonů trhu, patří zde obranu státu, veřejné školství a zdravotnictví, státní správa atd. problém korupce

3. Externality trhu jedná se o vedlejší účinky trhu na subjekty, které se daného tržního vztahu neúčastní, tyto účinky mohou být: negativní pozitivní.

Negativní externality špatný vliv výrobců na životní prostředí, třetí poškozenou stranou, které výrobci nic nezaplatí za zničené prostředí, jsou lidé, žijící v blízkosti továren, průmyslových zón a dopravních komunikací, je to vztah netržní a zákony trhu neovlivnitelný (výrobci do ceny výrobku započítají náklady na materiál a mzdy, ale náklady za zničené prostředí nehradí, proto se v ceně nepromítnou). Je zde nutný administrativní zásah státu ve formě pokut, penále apod.

Pozitivní externality podnikatelskou činností můžeme někomu přinést i užitek, aniž se tato třetí osoba o to jakkoliv zaslouží a aniž by za to zaplatila, např. přivedením infrastruktury (dálnice, elektrifikace, plynofikace) do určité lokality výrazně stoupají tržní ceny pozemků zdejších majitelů, nebo včelař při chování včel pro med zajišťuje opylení ovocných sadů a polí, aniž by za to od zemědělců dostával peníze atd.