Přechodníky (transgresivy)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N12_Opakování TEMA: Český jazyk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesný vid Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Slovesný vid Autor Fulínová Šárka.
VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES. 07 Vid dokonavý a nedokonavý.
OP 21 – VVP – HUM MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES. Mluvnické kategorie jsou : ● OSOBA ● ČÍSLO ● ZPŮSOB ● ČAS ● ROD ● VID.
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_16_ČJ_Podstatná jména_stroj Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Slovesné tvary určité a neurčité sloveso vyjadřuje nějaký děj nebo stav ve větě stojí jako přísudek (jdeme, hoří) slovesné tvary dělíme na: určité - vyjadřují.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Tvarosloví 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_01_Ohebné slovní druhy Autor Chňoupková Martina.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
SLOVESA SE SLŮNĚTEM PRO DRUHÁČKY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 11 –slovesa – slovesný vid
Slovesa.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
SLOVESNÝ ZPŮSOB Autor prezentace: Mgr. Jaroslava Zámostná
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
Digitální učební materiál
Poměr v základním tvaru.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_19
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Doplněk (verbální atribut)
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_02_SLOVESNE_CASY Název materiálu:
AUTOR: Kateřina Křížová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Digitální učební materiál
Podstatná jména pomnožná hromadná a látková
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_23CJ_4_SLOV2
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Větné členy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Monika Hřavová Název : VY_32_INOVACE_2A16Čj4_Slovesa
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Poměr v základním tvaru.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
SLOVESA Filip s Bakem dovádějí na louce.
Slovesné třídy.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Přechodníky (transgresivy) Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.11

Použití přechodníků knižní a archaický tvar vyskytují se spíše v psaném projevu – odborném, uměleckém (více v poezii než v próze) méně v mluveném projevu; v nejrůznějších archaizujících,historizujících a slavnostních projevech, v odborných textech, výjimečně v publicistických textech hojně najdeme přechodníky ve starých textech, časté je použití přechodníků v některých nářečích (na východní Moravě - nespisovné)

Klady přechodníků používají se často např. v angličtině umožňují hierarchizaci probíhajících dějů umožňují zhuštění psaného nebo mluveného projevu, stručnost vyjádření nahrazují větu vedlejší uvozenou například spojkou „když“, nebo hlavní větu spojenou se zbytkem souvětí spojkou „a“ používají se často např. v angličtině

ve větě bývají doplňkem (vztahují se k přísudku i k podmětu) Funkce přechodníků slovesný tvar neurčitý ve větě bývají doplňkem (vztahují se k přísudku i k podmětu) po obsahové stránce ale mají platnost věty, takzv.polovětné vazby !přechodníky lze vytvořit, mají-li děje společný podmět ( ona zpívajíc, ona myla) vyjadřují děj doprovázející děj základní ( zpívajíc myla okna) z přechodníků se tvoří přídavná jména slovesná ( = zpřídavnělý přechodník ) přidáním koncovky - ( chodíc + í =chodící; chodivši + í = chodivší) Maliny, které zrají na zahradě, jsou chutnější. Maliny zrající na zahradě jsou chutnější. Přídavné jméno slovesné nahradilo sloveso a z věty vedlejší se vytvořil větný člen.

Přechodníky vyjadřují: číslo čas slovesný rod vid jmenný rod jednotné množné přítomný minulý budoucí činný trpný dokonavý nedokonavý mužský ženský střední Interpunkce - v češtině se může a nemusí přechodník oddělovat; zpravidla se odděluje, když je přechodníková konstrukce složitější a čárka napomůže pochopení, zejména pokud je přechodník rozvitý o další členy: Jaruška, usedavě naříkajíc, hledala maminku.

Slovesné třídy schopnost zařadit sloveso k určitému vzoru nám může pomoci při tvorbě správného tvaru přechodníku slovesa se časují podle pěti slovesných tříd jsou určeny na základě tvaru 3. osoby jednotného čísla přítomného času (zakončení -e, -ne, -je, -í, -á) každá třída má své vzory: I. třída (-e) nese, bere, maže , peče, umře II. třída (-ne) tiskne, mine, začne III. třída (-je) kryje, kupuje IV. třída (-í) prosí,trpí, sází V. třída (-á) dělá

Přechodník vyjadřuje současný děj, který probíhá současně s jiným dějem = vyjadřuje současnost dvou dějů přechodník přítomný = přechodník současný Maminka nakupujíc telefonuje. Maminka nakupuje a telefonuje. tvoříme od kmene přítomného nedokonavých sloves používá se více předčasnost děje = vyjadřuje děj, který předcházel jinému ději přechodník minulý = přechodník předčasný (byv poznán, byvši nalezena) Sebravše všechny své síly, vydali se na cestu ( nejprve museli  sebrali síly, poté vyšli) tvoříme od kmene minulého dokonavých sloves přechodník předčasný nahradil i vymizelý přechodník budoucí oba lze použít v čase minulém, přítomném i budoucím

Tvoření přechodníků od sloves obouvidových od sloves obouvidových lze tvořit přechodník přítomný i minulý k obouvidovým slovesům patří jen nečetná slovesa domácí (např. informovat, jmenovat, obětovat, věnovat), ale zato četná slovesa přejatá na -ovat (např. absolvovat, habilitovat, prezentovat, separovat, verbalizovat, organizovat, dezinfikovat)

Tvary přechodníků - základní tabulka přechodník přítomný m. rod č.j. ž. a stř.rod č.j. všechny rody mn.č -a - ouc - ouce -e - íc - íce přechodník minulý - Ø - ši - še - v - vši - vše

Tvoření přechodníku přítomného tři tvary - maskulinum sg., pro femininum a neutrum sg., pro všechny tři rody plurálu tvoří se z kmene přítomného, většinou od sloves dokonavých u sloves, která ve 3. osobě množného čísla mají koncovku -ou (nesou, berou, tisknou): - jednotné číslo - mužský rod - koncovka -a (nesa, bera, tiskna) - jednotné číslo - ženský a střední rod - koncovka -ouc (nesouc, berouc, tisknouc) - množné číslo (všechny rody) - koncovka -ouce (nesouce, berouce, tisknouce)

Tvoření přechodníku přítomného u sloves, která ve 3. osobě množného čísla mají koncovku -í, -ejí /-ějí, - ají (kryjí, sázejí, dělají): - jednotné číslo - mužský rod - koncovka -e /-ě, -eje /-ěje, -aje (kryje, sázeje, dělaje) - jednotné číslo - ženský a střední rod - koncovka -íc, -ejíc/-ějíc, -ajíc (kryjíc, sázejíc, dělajíc) - množné číslo (všechny rody) - koncovka -íce, -ejíce/-ějíce, -ajíce (kryjíce, sázejíce, dělajíce)

Tvoření přechodníku minulého tvoří se od kmene minulého, většinou jen od sloves vidu dokonavého u sloves, jejichž minulý kmen končí souhláskou (přines-l): - mužský rod - bez koncovky = 0 (přines) - ženský a střední rod - koncovka -ši (přinesši) - množné číslo (všechny rody) - koncovka -še (přinesše) u sloves, jejichž minulý kmen končí samohláskou (pokry-l, vysáze-l, uděla-l): - mužský rod - koncovka -v (pokryv, vysázev, udělav) - ženský a střední rod - koncovka -vši (pokryvši, vysázevši, udělavši) - množné číslo (všechny rody) - koncovka -vše (pokryvše, vysázevše, udělavše)

Tvoření přechodníku minulého u sloves vzoru tiskne !výjimka: tvary přechodníku minulého (-v, -vši, -vše) se používají i u sloves vzoru tiskne přestože končí souhláskou kmen minulý, který končí souhláskou (vytisk-l), je v tomto případě rozšířen o -nu- přechodník minulý má tedy tvar vytisknuv, vytisknuvši, vytisknuvše

Přechodník přítomný podle jednotlivých slovesných tříd a vzorů- pravidelná slovesa vzor m. rod č.j. ž. a stř.rod č.j. všechny rody mn.č nese nesa nesouc berouce bere bera berouc jedouce maže maže mažíc mažíce peče peka pekouc pekouce umře umra umrouc umrouce tiskne tiskna tisknouc tisknouce mine mina minouc minouce začne začna začnouc začnouce kryje kryje kryjíc kryjíce kupuje kupuje kupujíc kupujíce prosí prose prosíc prosíce trpí trpě trpíc trpíce sází sázeje sázejíc sázejíce dělá dělaje dělajíc dělajíce

Přechodník minulý podle jednotlivých slovesných tříd a vzorů- pravidelná slovesa vzor m. rod č.j. ž. a stř.rod č.j. všechny rody mn.č přinesl přines přinesši přinesše odebral odebrav odebravši odebravše namazal namazav namazavši namazavše upekl upek upekši upekše umřel umřev umřevši umřevše vytiskl vytisknuv vytisknuvši vytisknuvše minul minuv minuvši minuvše začal začav začavši začavše pokryl pokryv pokryvši pokryvše kupoval kupovav kupovavši kupovavše poprosil poprosiv poprosivši poprosivše utrpěl utrpěv utrpěvši utrpěvše vysázel vysázev vysázevši vysázevše udělal udělav udělavši udělavše

! Nepravidelná slovesa - být, jíst, chtít a vědět = schopnost vytvořit oba přechodníky přechodník přítomný m. rod č.j. ž. a stř.rod č.j. všechny rody mn.č být jsa jsouc jsouce jíst jeda jedouc jedouce chtít chtě (chtěje) chtít (chtějíc) chtíce (chtějíce) vědět věda vědouc vědouce přechodník minulý být byv byvši byvše jíst najed najedši najedše chtít chtěv chtěvši chtěvše vědět dozvěděv dozvěděvši dozvěděvše

Ještě jednou - sloveso být Ještě jednou - sloveso být ! tvoří tvary přechodníku přítomného i minulého přítomný: jsa, jsouc, jsouce jsa volán jsouc volána /o jsouce voláni /y/a minulý: byv, byvši, byvše byv předvolán byvši předvolána/o byvše předvoláni /y/a pasivní tvar Časté je použití těchto přechodníků v konstrukcích se slovesem v trpném rodě. Příklady: Byv dotázán (,)jal jsem se odpovídat. Poté, co jsem byl dotázán, jal jsem se odpovídat. Jsa ukryt ve stínu stromu (,)slyšel jsem podivné zvuky. Zatímco jsem byl ukryt ve stínu stromu, slyšel jsem divné zvuky.

Ustrnulé (absolutní) formy přechodníku Od některých sloves se užívá jedné z forem přechodníku jako ustrnulé. Přecházejí pak k jiným slovním druhům - k příslovcím, předložkám a částicím. chtě /nechtě / chtíc nechtíc kleče / vkleče leže / vleže sedě / vsedě stoje/ vstoje soudě/soudíc konče/končíc nedbaje / nedbajíc (na) nehledě / nehledíc (k, na) nemluvě (o) / nemluvíc (o) nevyjímaje/nevyjímajíc počínaje/počínajíc počítaje / počítajíc (v to) ne/počítaje, ne/počítajíc takřka/tak říkajíc (lexikalizované spojení) vstávaje lehaje / vstávajíc lehajíc vycházeje/vycházejíc vyjma/vyjmouc/vyjímaje/ vyjímajíc zahrnujíc (v to) vida

Paní učitelka se ptá dětí: „Řekněte mi někdo větu s přechodníkem se slovem...napsavši...!. Pepíček se hlásí: „Sím, pí učitelko, pí učitelkóóó...!“ Paní učitelka ho vyvolá a Pepíček řekne větu: „Na psa vši nelezou....“

! Shrnutí - postup při tvorbě přechodníků Zjistěte, zda je sloveso nedokonavé, nebo dokonavé; je-li nedokonavé, tvořte přechodník přítomný, je-li dokonavé, tvořte přechodník minulý. Tvoříte-li přechodník přítomný, vytvořte nejprve 3. osobu čísla množného času přítomného (např. oni poslouchají).  Tvoříte-li přechodník minulý, vytvořte nejprve 3. osobu čísla jednotného rodu  mužského času minulého (např. on si zapálil). Zjistěte číslo a rod podmětu věty. Podle zjištěného čísla a rodu nahraďte -ou, -í nebo -l odpovídající příponou přechodníku.

Shrnutí - cvičení 1. Jak se říká přechodníkům latinsky? 2. Kterým větným členem ve větě bývají přechodníky? 3. Za jaké situace lze vytvořit přechodník? a) současnost dějů b) společný podmět c) předčasnost jednoho děje 4. Jaký druh přídavných jmen vzniká z přechodníků? 5. Který termín vyjadřuje funkci přechodníku přítomného ? a) přechodník pro současnost b) přechodník pro předčasnost c) přechodník pro minulost 6. Přechodník minulý je podle své funkce přechodníkem pro: a) minulost b) předčasnost c) současnost

7. Pomocí sufixálních formantů (přípon) -ouc, -íc se tvoří : a) tvary sg.f. a n. (jednotného čísla rodu stř. a rodu žen.) b) tvary sg.m. (jednotného čísla rodu mužského) c) tvary sg. m. a n. (jednotného čísla rodu muž. a rodu stř.) 8. Koncovky- v, - vši, -vše jsou: a) koncovky přechodníku přítomného b) takové koncovky přechodník nemá c) koncovky přechodníku minulého 9. Vyberte správnou variantu slovesa rozdat: a) Maminka, rozdavši dětem vánoční dárky, musela odejít do práce na noční směnu. b) Maminky, rozdavše dětem vánoční dárky dárky, musela odejít do práce na noční směnu. 10. Vyberte správnou variantu slovesa hrát si: a) Dítě, hrajíc na klavír, neslyšelo otcovo zvonění. b) Dítě, hrajíce na klavír, neslyšelo otcovo zvonění.

11. Vyberte správnou variantu slovesa objevit: a) Klouče, objevíc ztracené kuličky, mělo velikou radost. b) Klouče, objevivši ztracené kuličky, mělo velikou radost 12. Vytvořte přechodníkovou konstrukci: Nejdříve sebrali odvahu a teprve pak začali studovat anglický jazyk. 13. Vytvořte od slovesa zaspat – přech.min., č.jed., rod ženský: 14. Vyberte správný tvar přechodníku do věty : Student …… v lavici, pozorně sleduje výklad učitele. a) sedíc b) sedě c) sedíce 15. Vyberte správnou variantu slovesa nakoupit: a) Rodiče,nakoupivše dětem dárky k narozeninám, jeli domů nachystat hostinu. b) Rodiče, nakoupivši dětem dárky k narozeninám, jeli domů nachystat hostinu. 16. Vytvořte přechodník přítomný od slovesa být. 17. Vytvořte přechodník minulý od slovesa jíst.

Řešení: transgresivy doplňkem přechodníky lze vytvořit, mají-li děje společný podmět ( identita podmětů) přídavná jména slovesná přechodník pro současnost předčasnost tvary sg.f, a n. (jednotného čísla rodu stř., a rodu žen.) koncovky přechodníku minulého rozdavši hrajíc objevivši sebravše odvahu začali studovat anglický jazyk. zapsavši sedě nakoupivše být - jsa, jsouc, jsouce jíst - najed, najedši , najedše

Doplňte zadané tvary přechodníků běžet – přech. přít., č.mn., r. ženský vidět – přech.přít., č.jed., r. ženský uvařit – přech. minulý, č.mn.,rod mužský odpočívat – přech.přít.,č.jed.,rod střední zasvítit – přech.min., č. jed., rod střední zaběhnout – přech.min., č.mn., rod ženský mávat – přech.přít., č.mn., rod mužský smát se – přech.přít., č.mn., rod střední vést – přech.přít., č.jed., rod mužský odnést – přech.min., č.jed., rod mužský sednout – přech.min., č.mn., rod střední běžíce vidíc uvařivše odpočívajíc zasvítivši zaběhnuvše mávajíce smějíce veda odnes sednuvše

Práce s pracovním sešitem: (9. tř. )str. 26 /cv Práce s pracovním sešitem: (9.tř.)str.26 /cv. 5 Použijte vhodně přechodníky. Slezl z osla a nabídl své místo chlapci. Stařeček i hošík slezli a už celí spletení kráčeli vedle osla. Mají osla a jdou pěšky! Pak vzali osla na ramena a nesli ho městem. Řešení: Slezl z osla nabídnuv své místo chlapci. (Stařeček i hošík) Slezevše celí spletení kráčeli vedle osla. Majíce osla jdou pěšky! Vzavše osla na ramena, nesli ho městem.

Kráčeli městem tři: osel, dědeček,vnuk. Práce s pracovním sešitem: ( 9.tř.) str.26 / 5 U tučně vytištěných sloves určete mluvnické významy: Kráčeli městem tři: osel, dědeček,vnuk. Dědeček se vezl na oslovi, vnouček cupkal pěšky. Ale za rohem se zhrozil jiný muž……. Kluk se veze jako kníže, ale starci neprokáže úctu! Dědeček přisedl k němu a jeli na oslovi dva. Jakási žena vyjekla…. Mládenci vybuchli smíchy. Dědeček a vnouček na sebe bezradně pohlédli.

Řešení: sloveso osoba číslo způsob čas rod vid třída vzor kráčeli 3. mn. oznam. min. činný N 4. sází vezl se 3. jed. oznam. min. činný N 1. nese cupkal 3. jed. oznam. min. činný N 5. dělá zhrozil se 3. jed. oznam. min. činný D 4. prosí neprokáže 3. jed. oznam. bud. činný D 1. maže přisedl 3. jed. oznam. min. činný D 2. tiskne vybuchli 3. mn. oznam. min. činný D 2. tiskne poohlédli 3. mn. oznam. min. činný D 2. tiskne

Použité zdroje: http://www.heathersanimations.com/africa1z.html Sochrová, Marie: Český jazyk v kostce, Fragment 1999 Krausová, Zdeňka, Teršová, Renáta: Český jazyk 7 – učebnice pro základní a víceletá gymnázia,nakladatelství Fraus 2004 + Pracovní sešit pro 7.tř. Mgr. Krausová, Zdeňka, Mgr.Pašková, Martina, PhDr. Vaňková, Jana: Český jazyk 9 – učebnice pro základní a víceletá gymnázia,nakladatelství Fraus 2007 + Pracovní sešit pro 9.tř.