Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B"— Transkript prezentace:

1 Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr.Olga Kolářová Název : VY_32_INOVACE_18_Slovesný způsob Sada:Jazykové rozbory Téma:Slovesný způsob Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

2 Anotace Materiál je určen pro 5.ročník
Shrnuje a procvičuje učivo o slovesném způsobu Obsahuje jazykový rozbor Motivační rozhovor je na téma:Síla slova Pracujeme společně s interaktivní tabulí Jazykový rozbor je určen pro samostatnou práci Inovace:práce s interaktivní tabulí vybízí žáky k aktivnímu osvojení učiva

3 Obsah Motivační text:Síla slova Mluvnické kategorie sloves
Slovesný způsob: Oznamovací Rozkazovací Podmiňovací Jazykový rozbor

4 1.Síla slova Podtrhejte tvary sloves.
Slovo dokáže vykouzlit v člověku pocit štěstí, pohladí ,potěší.Dokáže však bodnout ohněm hořícího šípu a jeho plamen neuhasíš.Bolí a pálí,možná vzbudí i touhu po pomstě.Nespoléhej na to,že ho omluvou vezmeš zpět. Můžeš pak tisíckrát litovat.„Kdybych byl býval raději nic neříkal.“ Vyřčené slovo a vystřelenou kulku zpět již nevrátíš.

5 2.Mluvnické kategorie sloves
U sloves v určitém tvaru určujeme: osobu číslo způsob čas /někdy/

6 Přiřaď správně. 3.Slovesný způsob Slovesné tvary mohou vyjadřovat trojí způsob: 1.Oznamovací 2.Rozkazovací 3 .Podmiňovací lež,stůjme,čtěte stál bych,byla by přišla skáču,zaletím,plaval jsem

7 a/Způsob oznamovací Slovesa vyjadřují děj,který se
Uskutečnil čas minulý Uskutečňuje se čas přítomný Uskuteční se čas budoucí

8 b/Způsob rozkazovací Vyjadřuje rozkaz,zákaz,prosbu.
/Děj,který někdo má nebo nemá uskutečnit./ Tvoří se jen v 2.osobě čísla jednotného, v 1 a 2.osobě čísla množného. Čas u něj neurčujeme

9 Koncovky rozkazovacího způsobu
Tvoř rozkazovací způsob sloves Číslo jednotné Číslo množné 1.x 2.Piš 3.x 2.Brzdi 2.Zpívej 1.Pišme 2.Pište 3.x 1.Brzděme 2.Brzděte 1.Zpívejme 2.Zpívejte PSÁT BRZ-DIT ZPÍ- VAT

10 c/Způsob podmiňovací Vyjadřuje děj,který by se mohl uskutečnit.
Skládá se z příčestí činného /končí na l,la,lo,li,ly,la/ a zvláštních tvarů slovesa být /bych,bys,by,bychom,byste/. Čas zatím neurčujeme

11 Vyčasuj v podmiňovacím způsobu:
Sloveso říkat Sloveso myslet si Č.J. ____________ Č.mn. ___________

12 4. 1.Vyhledej v textu sloveso ve způsobu rozkazovacím podmiňovacím
Nespoléhej na to,že ho omluvou vezmeš zpět. Můžeš pak tisíckrát litovat.„Kdybych byl býval raději nic neříkal.“ Vyřčené slovo a vystřelenou kulku zpět již nevrátíš. 1.Vyhledej v textu sloveso ve způsobu rozkazovacím podmiňovacím 2.Urči mluvnické kategorie sloves: nevrátíš nespoléhej 3.Nahraď zájmeno ho vhodným podstatným jménem 4.Vypiš všechna příslovce 5.Napiš vzorec prvního větného celku

13 Zdroje Ilustrace:


Stáhnout ppt "Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B"

Podobné prezentace


Reklamy Google