Kriminalistická charakteristika trestného činu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR: MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_01_VEŘEJNÝ.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Technologie Teorie obrábění I. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Právo sociálního zabezpečení Důchodové pojištění.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_11.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Vnější služba – výsledky v oblasti trestního řízení
Návrh logistického zabezpečení evakuace správních budov NP Šumava
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základy automatického řízení 1
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Josef Středula, předseda ČMKOS
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Evropské fondy: Řízení rizik podvodů
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Rozhodování 1.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Lineární rovnice a nerovnice I.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Licenční smlouva autorská JUDr. E. Kadlecová ZS 2011/12
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Popisný (popis reality, jevu) Vztahový (vztah jevů, faktorů, činitelů)
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Právo sociálního zabezpečení
MSŘ = marketingový systém řízení
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kvadratické nerovnice
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Obecné výklady o důkazech
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Útočné činnosti jednotlivce vztahového typu
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Venuše Sluneční soustava Název školy
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Kriminalistická charakteristika trestného činu Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/51.0024 Kriminalistika Kriminalistická charakteristika trestného činu

obsah Kriminalistická charakteristika tr. činu Komponenty kriminalistické charakteristiky tr. činu Význam krim. charakteristky tr. činu Význam způsobu páchání trestného činu pro kriminalistiku

Co obsahuje kriminalistická charakteristika tr. činu? Popis kriminalisticky relevantních rysů tr. činu Orientuje pozornost kriminalistů na ty znaky, které jsou informačně nejcennější Definice: … je popisem těch kriminalisticky relevantních vlastností trestného činu, které podstatně ovlivňují proces tvorby stop a proces poznání tr. činu Kriminalistická teorie zkoumající tr. činnost jako hromadný jev, vypracovává tuto charakteristiku na dvou úrovních: Na nejobecnější úrovni veškeré tr. činnosti Na druhové úrovni různých skupin tr. činů (lze například sestavit charakteristiku všech trestných činů proti životu a zdraví nebo všech vražd

Komponenty krim. charakteristiky tr. činu Způsob páchání tr. činu Kriminální situace za níž je tr. čin spáchán Osobnostní rysy pachatele Oběť tr. činu Motiv činu Všechny tyto znaky nás zajímají pouze v souvislosti s procesem vzniku stop a pro poznání trestného činu

Způsob spáchání tr. činu Způsob spáchání tr. činu silně ovlivňuje proces tvorby stop tr. činu Analýze způsobu spáchání je nutné věnovat velkou pozornost 1 Způsob spáchání tr. činu

Tímto pojmeme označujeme souhrn vnějšího prostředí a podmínek , za nichž je páchán tr. čin Kriminální situace působí zejména dvěma způsoby 1.prostřednictvím psychických stavů a vlastností pachatele 2. Přímo, bez přičinění pachatele. Můžeme je vyjádřit např. přírodními zákony, matematicky definovat (jde o různé složité vzorce z oblasti mechaniky a naukách o materiálech, tvarové deformace při působení nástrojů a předmětů) 2 Kriminální situace

Existují ovšem i další vlivy…..například tzv. situační faktory: Demografické a topografické podmínky místa činu – hustota osídlení, dopravní sítě, frekvence pohybu lidí v okolí místa činu (vliv na počet svědků a dokazování je pak založeno zejména na věcných důkazech) Vlastnosti místa činu a jiných objekt, na nichž jsou zanechávány stopy – mimořádný význam pro poznání tr. činu má zejména samotné místo činu. Důležité je rovněž místo přípravy, trasa příchodu a odchodu, místo úkrytu pachatele atd. Na povahu zanechaných stop mají vliv různé vlastnosti předmětů – tvrdost materiálů apod. toho lze využít při ztížení činnosti pachatele – důležité listiny lze upravit tak, aby je bylo obtížné napodobit či pozměnit. Čas spáchání tr. činu - na době spáchání je závislý výskyt svědků události a také to zda může být skutek brzo po spáchání objeven nebo oznámen Meteorologické podmínky – ovlivňují zejména proces vzniku a trvání věcných stop ve volném terénu

Osobnostní rysy pachatele Typické vlastnosti pachatelů určitých druhů tr. činů Vlastnosti pachatele, které ovlivňují tvorbu stop Vlastnosti pachatele, které ovlivňují průběh vyšetřování 3 Osobnostní rysy pachatele

4 Nazývá ji rovněž viktimologií Zkoumá roli oběti v genezi (vývoji) tr. činu. Výzkumem se zjistilo, že oběť má značný vliv na tvorbu stop a na proces vyšetřování 4 Oběť tr. činu

Pro kriminalistiku má význam zejména u těch tr Pro kriminalistiku má význam zejména u těch tr. činů, kde motivace je dostatečně variabilní a projevuje se výrazně ves stopách tr. činu, nebo ve způsobu chování pachatele při vyšetřování Typické motivy jsou příznačné pro určité skupiny pachatelů tr. činů 5 Motiv

Význam krim. charakteristiky tr. činu Má značný význam pro praxi Obsahuje poznatky a širokou informační základnu Slouží vyšetřovateli k vyvozování hypotéz k chybějícím faktům Určuje příslušnou metodiku vyšetřování

Způsob páchání tr. činu Pod tento pojem zahrnujeme pachatelovi operace Ve stádiu přípravy Ve stádiu pokusu Ve stádiu dokonání Zájem je rovněž směřován k tzv. doprovodným jednáním pachatele, například: Způsoby zabraňování vzniku stop Způsob nakládání s odcizenými věcmi po činu

Komponenty způsobu páchání Podle předmětné povahy Podle složitosti Akty - Somaticko-motorické = jsou vázány na jeho aktivitu (pohyb těla, pracovní pohyby, držení těla, chůze, běh) Akty – psychické = způsob pachatelova rozhodnutí a situace při páchání tr. činu (volba denní doby, kdy bude čin spáchán) věcné komponenty = nástroje a zbraně Komplexní komponent = jedná se o komplex úkonů Základní komponent = jednotlivý úkon pachatele Dílčí komponent = jde o jednotlivý pohyb (uder pěstí do obličeje) nebo jednotlivý psychický akt