Marta Nováková prezidentka Budoucnost maloobchodní sítě 206. Žofínské fórum Setkání primátorů a starostů měst a obcí ČR 13. prosince 2016 Marta Nováková prezidentka
Kdo je SOCR? Druhý největší zaměstnavatelský svaz v ČR (26 let existence) Nezávislé a dobrovolné sdružení asociací, aliancí, družstev a firem podnikajících v malo- a ve velkoobchodě, v gastronomických, ubytovacích a dalších službách Zastupujeme přes 6000 podnikatelů vytvářejících přibližně 500 000 pracovních míst a 15% podíl na HDP Uzavíráme kolektivní smlouvy vyššího stupně Jsme součástí evropských profesních organizací
Mění se nároky na maloobchodní síť 90. léta Menší plocha prodejen Vyšší počet lokálních obchodů Omezená šíře sortimentu Trend do budoucna Nakupování online Dostupnost 24/7 Rozmanité možnosti doručení zboží Širší sortiment Začátek 21. století Nižší frekvence nákupů Vše na jednom místě (dojíždění automobilem) Požadavek na platbu kartou
Co víme o maloobchodní síti v ČR? Poslední kompletní sčítání (CENSUS) maloobchodní sítě se uskutečnilo před 17 lety, tj. v roce 1999. Údaje jsou již značně překonané a neaktuální – stejně dramaticky jako se změnil životní styl obyvatel, se změnily nákupní podmínky (zvýšení kapacity i kvality prodejních ploch a počtu prodejen). Proč potřebujeme nová data? Abychom mohli efektivně řídit další rozvoj maloobchodu v ČR Kdo tato data také nutně potřebuje ke svojí práci? MPO, MMR, MF ČR, MPSV, MV ČR (civilní úsek) a municipální orgány
Census maloobchodní sítě Cíle šetření Realizovat celoplošný soupis sítě po dílčích okresních šetřeních Zjistit strukturu zaměstnanců v maloobchodních prodejnách s vazbou na zaměstnanost v dané obci Porovnání stavu s poslední analýzou z 90. let Personální zajištění: cca 5 tisíc lidí v terénu bude zaznamenávat informace o prodejnách Očekávané výstupy Spolehlivé údaje pro potřebu statistiky Dokumentace vývojových tendencí a procesů SOCR ČR nedávno uskutečnil detailní průzkum v regionech mapující potenciál v oblasti cestovního ruchu
Čeho jsme svědky v ČR? Závěry socio-ekonomické analýzy na zmapování situace v 71 odlehlých obcích: Vlivem neatraktivních životních podmínek z českých obcí odcházejí mladí, vzdělaní lidé. Důvodem proč, je nedostatečná dopravní obslužnost, nedostupnost práce v regionu, aj. Obce se proto potýkají s řadou problémů souvisejících s jejich vylidňováním. Výsledkem je snižování občanské vybavenosti v obci, upadající společenský a kulturní život. => To vše vede ke snižování kvality života.
Liší se situace v ČR od zbytku EU? Evropská komise přijala v Bruselu dne 31.1.2013 dokument Evropský akční plán pro obchod do roku 2020, který apeluje, mimo jiné, na: územní a zřizovací aspekty pro prodejny; dostupnost maloobchodní sítě pro stále více stárnoucí populaci. Proč? Blízkost obchodů nabízejících základní zboží a služby, zejména obchodů s potravinami, je stále důležitější pro starší osoby (17 % obyvatelstva EU dosáhlo nebo přesáhlo věk 64 let) a zdravotně postižené osoby (15 % obyvatelstva EU), sociálně izolované osoby, osoby žijící v řídce obydlených oblastech a pro 9 % občanů EU, kteří si nemohou dovolit automobil. Význam této problematiky dále roste z hlediska potřeby chránit život ve venkovských oblastech, na čemž se místní obchody podílí, a omezovat používání automobilů s ohledem na životní prostředí.
Jaký by měl být další postup? Aby bylo možné maloobchodní síť organizovat, je potřeba nejdříve stávající jednotky maloobchodní sítě v ČR sečíst. Teprve na základě nových dat a aktuální databáze bude možné dále rozhodovat o efektivní optimalizaci maloobchodní sítě směrem k potřebám lokalit a spotřebitelů. Na co nesmíme zapomínat vzhledem k nezaměstnanosti v odlehlých obcích? Maloobchodní odvětví je nejen jedním z hlavních zaměstnavatelů EU, ale často také vstupní branou na trh práce pro mnoho mladých osob (30 % zaměstnanců ve věku do třiceti let) a osob s nízkou nebo žádnou kvalifikací. Toto odvětví je také do značné míry založeno na práci na částečný úvazek (30 % pracovní síly) a vykazuje nejvyšší poměr zaměstnanosti žen (60 %).
DĚKUJI ZA POZORNOST