Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Hospodaření obcí v roce 2016

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Hospodaření obcí v roce 2016"— Transkript prezentace:

1 Hospodaření obcí v roce 2016

2 Analýza municipální sféry
Stav k Pavel Finger Věra Kameníčková Luděk Mácha Jan Cikler

3 Obsah Obce v roce 2016 průměrná obec iRating obcí Příjmy a výdaje obcí
příjmy obcí výdaje obcí saldo rozpočtu Dluh obcí vývoj dluhu Zajímavosti ze světa obcí vývoj dotací a jejich struktura rozdělení dotací mezi obce státní rozpočet, rozpočty obcí a rozpočet Prahy

4 Legenda Obce se dělí podle počtu obyvatel na velmi malé obce (1–199)
středně velké obce (500 – 999) velké obce (1 000 – 4 999) největší obce (5 000 a více) údaje o obcích nezahrnují Prahu

5 Jak se za rok změnila česká obec?
Vybrané ukazatele „průměrné“ obce v přepočtu na obyvatele Celkové příjmy (-454 Kč) Saldo rozpočtu 2 953Kč ( Kč) Celkové výdaje ( Kč) Daňové příjmy ( Kč) Běžné výdaje (+544 Kč) Kapitálové příjmy 835 Kč (+261 Kč) Kapitálové výdaje 4 371 Kč ( Kč) Dotace 3 304 Kč ( Kč) Zadluženost 5 218 Kč (-575 Kč)

6 iRating obcí iRating obcí
komplexní hodnocení ekonomické situace a míry věřitelského rizika řadí obce do sedmi skupin Kategorie Míra rizika A (1) Bez rizika B+ (2) Téměř bez rizika B (3) Velmi nízké riziko B- (4) Nízké riziko C+ (5) Střední riziko C (6) Vyšší riziko C- (7) Vysoké riziko

7 iRating obcí II Průměrný iRating Rok
2009 3,94 2010 4,03 2011 2012 3,98 2013 3,97 2014 3,99 2015 2016 Průměrný rating obcí se v roce 2016 zlepšil, je nejlepší v posledních sedmi letech. Více než polovina obcí v kategorii těch velmi malých měla hodnocení A, B+ nebo B. Pouze 6 % největších obcí mělo rating C, případně C-, což je nejnižší podíl.

8 iRating obcí III 510 445 Nejvyšší stupeň iRatingu (A) dosáhlo 8 % obcí – jejich počet se meziročně zvýšil o 13. Počet obcí s nejnižším stupněm iRatingu (C-) se snížil o 51.

9 iRating obcí IV Velmi malé obce měly nejvyšší podíl hodnocení stupněm A (13%). Největší obce měly nejnižší podíl obcí se stupněm C- (3 %).

10 iRating obcí V Lepší průměrný iRating mají obce v Čechách (mimo Ústecký kraj). Hůře si v průměru vedou obce na Moravě a ve Slezsku.

11 Příjmy a výdaje obcí Rekordní přebytek rozpočtu obcí ve výši 27 mld. Kč. Snížení příjmů o 4 mld. Kč. Pokles dluhu o 5,3 mld. Kč. Pouze pětina obcí vykázala schodek rozpočtu. Stav na bankovních účtech 105,5 mld. Kč, což je více než polovina příjmů obcí v roce 2016.

12 Příjmy a výdaje obcí Za poklesem příjmů stojí nižší objem investičních dotací, jejichž výše se snížila o 16,3 miliardy, tedy o 58 %. Tento propad byl z části kompenzován vyššími daňovými příjmy a v menší míře také prodejem majetku.

13 Příjmy a výdaje obcí II Obce bez Prahy mld. Kč Příjmy Daňové Nedaňové
2016 2016/2015 Příjmy 204,7 -4,0 -2 % Daňové 139,5 11,2 9 % Nedaňové 26,8 0,5 2 % Kapitálové 7,8 2,4 46 % Neinvestiční dotace 18,8 -1,8 -9 % Investiční dotace 11,9 -16,3 -58 % Výdaje 177,3 -22,0 -11 % Běžné výdaje 136,7 5,2 4 % Kapitálové výdaje 40,6 -27,2 -40 % Dluh 48,5 -5,3 -10 % Bankovní účty  105,5  22,1  26 % Prudký pokles objemu kapitálových výdajů se nutně odrazil ve snížení jejich podílu na celkových výdajích, konkrétně na 23 %. Meziroční růst peněz na bankovních účtech koreluje se snížením výdajů.

14 Příjmy a výdaje obcí – struktura příjmů
Příjmy celkem (mld. Kč) 2015 2016 2016/2015 Obce bez Prahy 208,7 204,7 -4,0 -2 % Velmi malé obce 4,2 0,0 0 % Malé obce 14,8 13,6 -1,2 -8 % Středně velké obce 21,6 19,4 -2,2 -10 % Velké obce 48,2 45,6 -2,5 -5 % Největší obce 119,9 121,8 1,9 2 % Celkové příjmy se snížily u všech kategorií obcí s výjimkou největších obcí a velmi malých obcí. Nejvyšší celkové příjmy na obyvatele:  největší obce (23 531 Kč) a velmi malé obce (23 222 Kč). Nejnižší příjmy na obyvatele: velké obce (19 800 Kč).

15 Příjmy a výdaje obcí – struktura příjmů II
Daňové příjmy (mld. Kč) 2015 2016 2016/2015 Obce bez Prahy 128,3 139,5 11,2 9 % Velmi malé obce 2,4 2,7 0,2 10 % Malé obce 8,2 9,0 0,8 Středně velké obce 12,0 13,3 1,2 Velké obce 28,6 31,2 2,6 Největší obce 77,1 83,4 6,3 8 % Podíl daňových příjmů meziročně vzrostl z 61 % na 68 %. U středně velkých obcí byl růst jejich podílu nejvyšší (z 56 % na 69 %). Nejnižší podíl daňových příjmů měly velmi malé obce, 64 %.

16 Příjmy a výdaje obcí – struktura příjmů III
Nedaňové příjmy (mld. Kč) 2015 2016 2016/2015 Obce bez Prahy 26,3 26,8 0,5 2 % Velmi malé obce 0,6 0,0 4 % Malé obce 1,7 0 % Středně velké obce 2,5 2,6 0,1 3 % Velké obce 6,1 6,2 1 % Největší obce 15,4 15,7 0,3 Velmi malé obce měly nejvyšší podíl nedaňových příjmů na celkových příjmech (14 %) a nejvyšší částku na obyvatele (3 309 Kč). Malé obce měly nejnižší podíl (12 %) i nejnižší částku (2 587 Kč).

17 Příjmy a výdaje obcí – dotace
Dotace (mld. Kč) 2015 2016 2016/2015 Obce bez Prahy 48,8 30,7 -18,1 -37 % Velmi malé obce 1,1 0,8 -0,3 -28 % Malé obce 4,5 2,5 -2,0 -46 % Středně velké obce 6,4 2,9 -3,6 -55 % Velké obce 12,2 6,9 -5,3 -44 % Největší obce 24,5 17,7 -6,8 Objem investičních dotací se snížil o 58 %. Objem neinvestičních dotací se snížil o 9 %.

18 Příjmy a výdaje obcí – struktura výdajů
(mld. Kč) 2015 2016 2016/2015 Obce bez Prahy 199,3 177,3 -22,0 -11 % Velmi malé obce 3,8 3,6 -0,1 -3 % Malé obce 13,7 11,9 -1,9 -13 % Středně velké obce 20,6 16,9 -3,7 -18 % Velké obce 46,2 39,2 -7,0 -15 % Největší obce 115,0 105,7 -9,3 -8 % Běžné výdaje se zvýšily o 4 %, více u malých a středně velkých obcí (shodně o 7 %). Kapitálové výdaje se snížily o 40 %: nejvíce u středně velkých obcí (- 45 %), nejméně u velmi malých obcí (- 19 %). Nejvyšší kapitálové výdaje na obyvatele: velmi malé obce (14 330 Kč).

19 Příjmy a výdaje obcí – saldo rozpočtu
Podíl salda na příjmech 2013 2014 2015 2016 Obce bez Prahy 7 % 3 % 4 % 13 % Velmi malé obce 6 % 10 % Malé obce 9 % Středně velké obce 8 % 5 % Velké obce 14 % Největší obce 2 % V posledních šesti letech měly schodek rozpočtu pouze největší obce, a to v roce 2011. Nejvyšší přebytek rozpočtu na obyvatele vykázaly největší obce (3 109 Kč), nejnižší středně velké obce (2 642 Kč).

20 Zadluženost obcí: vývoj dluhu
Dluh obcí se snižuje již čtvrtým rokem, v roce 2016 poklesl o 5,3 mld. Kč. Nejvyšší dluh na obyvatele mají největší obce (6 305 Kč), nejnižší velmi malé obce (3 374 Kč). Počítáme-li pouze obce s dluhem, potom mají nejvyšší průměrný dluh velmi malé obce (12 902 Kč). Navzdory poměrně razantnímu poklesu měla dluh, stejně jako v roce 2015, více než polovina obcí. Podíl obcí s dluhem byl nejnižší u velmi malých obcí (28 %), nejvyšší u největších obcí (93 %).

21 Zajímavosti: vývoj dotací a jejich struktura
Dotace se meziročně snížily o 18 mld. Kč, z toho 16 mld. Kč činil pokles investičních dotací. Podíl investičních dotací se snížil z 58 % na 39 %.

22 Zajímavosti: rozdělení dotací mezi obcemi
Rozdělování investičních dotací mezi obce je nerovnoměrné. V roce 2016 nedostalo ani jednu investiční dotaci 41 % obcí. V kategorii nejmenších obcí to bylo až 62 %; čtvrtina z nich nedostala ani jednu investiční dotaci v celém období 2013 až 2015.

23 Zajímavosti: rozdělení dotací mezi obcemi II
V roce 2016 nedostalo investiční dotaci 51 % obcí Královéhradeckého kraje, ale jen 22 % obcí Moravskoslezského kraje. V období 2013 až 2015 hospodařilo bez investiční dotace 21 % obcí Středočeského kraje, ale pouze 3 % obcí Zlínského kraje.

24 Zajímavosti: státní rozpočet, rozpočty obcí a rozpočet Prahy
Příjmy mld. Kč 2015 2016 2016/2015 Státní rozpočet 1234,6 1281,6 47,1 4 % Obce bez Prahy 208,6 204,7 -3,9 -2 % Praha 70,8 74,2 3,4 5 % Výdaje mld. Kč 1297,3 1219,8 -77,5 -6 % 199,3 177,2 -22,1 -11 % 58,3 62,0 3,7 6 % Zatímco příjmy obcí se v roce 2016 snížily, příjmy rozpočtu Prahy a státního rozpočtu se naopak zvýšily. Z těchto tří subjektů zvýšila své výdaje pouze Praha.

25 Zajímavosti: státní rozpočet, rozpočty obcí a rozpočet Prahy II
Běžné výdaje mld. Kč 2015 2016 2016/2015 Státní rozpočet 1121,7 1135,1 13,4 1 % Obce bez Prahy 131,5 136,4 4,9 4 % Praha 48,2 51,2 3,0 6 % Kapitálové výdaje mld. Kč 175,7 84,7 -91,0 -52 % 67,8 40,6 -27,2 -40 % 10,1 10,8 0,7 7 % Celkové výdaje a kapitálové výdaje vzrostly pouze v Praze. Podíl kapitálových výdajů na celkových se u státního rozpočtu snížil na polovinu, u obcí byl tento propad méně dramatický a u Prahy se poměr nezměnil.

26 Zajímavosti: státní rozpočet, rozpočty obcí a rozpočet Prahy III
Saldo/příjmy 2015 2016 Státní rozpočet -5 % 5 % Obce bez Prahy 4 % 13 % Praha 18 % 16 % Snížení výdajů, zejména kapitálových, se odrazilo i na saldu rozpočtu. Meziroční zvýšení podílu salda na příjmech bylo nejvyšší u státního rozpočtu, o něco málo nižší u obcí bez Prahy, u Prahy se tento podíl naopak snížil. Zlepšení salda rozpočtu je jednoznačným důsledkem snížení objemu investic.

27 Novinka: Profily obcí Na webu jsou k dispozici ekonomické profily všech obcí České republiky Jediná možnost zjistit, jak se hospodaření obce odlišuje od ostatních obcí stejné velikostní kategorie. Trend ukazatelů za poslední 4 roky. Vybrané ukazatele monitorované Ministerstvem financí ČR. Ukazatele příjmů, výdajů v druhovém i odvětvovém členění, finanční charakteristiky, iRating.

28 Profil obce - Ukázka Ukazatele monitorované Ministerstvem financí
iRatingové hodnocení za rok 2016 Mapa obcí ve stejné velikostní kategorii s nejvyššími hodnotami ukazatele Porovnání trendu vývoje ukazatele obce vs. průměru obcí stejné velikostní kategorie Žebříček obcí ve stejné velikostní kategorii s nejvyššími hodnotami ukazatele

29 Pavel Finger Věra Kameníčková Luděk Mácha Jan Cikler Tel
Pavel Finger Věra Kameníčková Luděk Mácha Jan Cikler Tel.: Děkujeme za pozornost


Stáhnout ppt "Hospodaření obcí v roce 2016"

Podobné prezentace


Reklamy Google