Občanská společnost, demokracie, totalita

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
Občanská nauka Listina základních práv a svobod ČR ; VY_32_INOVACE_D2_09 Interaktivní výklad: Listina základních práv a svobod ČR 2.A.; Mgr.
I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
S t á t.
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:Výuková prezentace Předmět:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
ZÁSADY DEMOKRACIE Mgr. Michal Oblouk.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Česká republika Demokratický stát.
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Teorie státu - pokračování
Všeobecná deklarace lidských práv
Demokracie a její hodnoty
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Lidská práva v dokumentech
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Základní práva a svobody
VY_32_INOVACE_SVF33460DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Ochrana základních práv a svobod JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Listina základních práv a svobod.
Ústava ČR, Listina základních práv a svobod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Lidská práva Leden Osnova Definice Členění Historie Právní normy v ČR Organizace.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Občanská práva a povinnosti
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Státověda.
ZÁSADY DEMOKRACIE Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
Politologie a mezinárodní vztahy
Listina základních lidských práv a svobod
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
SVOBODA A PRÁVO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Občanská práva a povinnosti
I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.09_Principy demokracie.
Práva a svobody a veřejná moc
Člověk a předpoklady soužití Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Lidská práva Leden 2016.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Listina základních práv a svobod Lidská práva
LIDSKÁ PRÁVA y.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY SPRÁVNÍ PRÁVO
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Občanská společnost, demokracie, totalita

Občanská společnost "Demokracie je natolik silná, nakolik je v ní rozvinutá a fungující občanská společnost." Viz. Str. 116-119 učebnice

Znaky OS OS je vše, co není stát tvoří meziprostor mezi privátní a veřejnou sférou hájí partikulární zájmy (= částečné, dílčí) nezávislá na státu (stát do její činnosti a programu nezasahuje, nefinancuje tuto sféru může, pokud......... odkud je tato oblast financována?)

přicházejí odtud signály státu, že zde není něco v pořádku posiluje vědomí, sounáležitost a odpovědnost občanů nelze ji redukovat jen na společnost občanů (proč?) není to protiklad státu

V rámci OS vznikají nevládní neziskové organizace: Církve a náboženské společnosti (registrace na ministerstvu kultury) Veřejnoprávní korporace: Hospodářská komora ČR profesní komory: Agrární, Lékařská, Stomatologická, Architektů, Advokátní,...dbají na odbornou a morální úroveň profesí Rada hospodářské a sociální dohody = tripartita; tvoří ji: vláda + odbory + podnikatelé Nadace - sdružení majetku, poskytují finanční prostředky pro realizaci veřejně prospěšných aktivit Obecně prospěšné společnosti

demokracie

Původ slova z antického Řecka demos (lid) + kratos (vláda) = vláda lidu 6.-4. stol. PNL Princip podřízení menšiny většině a uznání rovnosti a politických práv občanů Tvorba vůle lidu se realizuje všeobecnými volbami Základní formy demokracie jsou přímá a zastupitelská Základem demokracie je člověk jako občan V širším smyslu zahrnuje postoje a názory člověka a občana ke světu, k ostatním lidem, ke společnosti

Princip podřízení menšiny většině a uznání rovnosti a politických práv občanů Tvorba vůle lidu se realizuje všeobecnými volbami Základem demokracie je člověk jako občan V širším smyslu zahrnuje postoje a názory člověka a občana ke světu, k ostatním lidem, ke společnosti

Cílem je hledání ideální forma demokracie Nesmí být ohrožena pravicovými ani levicovými totalitními režimy

Reálná demokracie – základní principy Státní moc nepochází od panovníka ale od všech lidí Svobodné volby založené na všeobecném, přímém, tajném a rovném hlasovacím právu Stát slouží lidem, nikoliv lidu státu Dodržování všech základních lidských práv a svobod Politická rovnost, rovnost před zákonem Právní stát, tzn. Vztah mezi občanem a státem je vymezen pomocí práva Dělba státní moci

Nezávislost soudní moci Vláda většiny, tzn. politická rozhodnutí vycházejí z vůle většiny Práva menšin Decentralizovaná státní správa Ekonomický systém založený na svobodném podnikání Právo na soukromé vlastnictví Aby se dalo hovořit o demokracii, musí být tyto principy víceméně splněny a dodržovány

Základní otázky demokracie Proč demokracie? Jde o jediný politický systém, který je založen na principu suverenity lidu; státní moc se odvíjí od lidu; vláda všeho lidu Kdo je „lid“? Lidem se myslí všichni dospělí občané neboli všichni, kdo mají rovné volební právo; důležitý je věk a občanství Proč vláda většiny? Ideální demokratický sytém by byl asi takový, ve kterém se všichni lidé souhlasili s daným politickým rozhodnutím. To je však pro různost názorů ve společnosti složené z plurality skupin a jednotlivců nemožné.

Co se myslí většinou (lidu) Co se myslí většinou (lidu)? Více než polovina, jestliže se rozhoduje mezi dvěma alternativami. – tzv. absolutní většina Jak zabráníme „tyranii většiny“? Vládne – li v demokracii většina, neznamená to, že bude vládnout spravedlivě, že nebude utiskovat menšinu. Řešení pomocí tzv. omezené vlády. Vládní rozhodnutí se může pohybovat jen v mezích, ve kterých je k tomu vláda zmocněna. Výkonná moc je vázaná zákonem, tj. může být uplatňována jen v mezích stanovených zákonem. O tom, zda vláda nebo parlament překročil své pravomoci, rozhoduje Ústavní soud. Omezená vláda tedy předpokládá dělbu státní moci.

Způsoby demokratické kontroly Přímá demokracie – volby a referenda (korigování rozhodnutím většiny občanů) - nutná politická vzdělanost voličů - nutný také zájem se politického života účastnit

2) Nepřímá demokracie – zájmové skupiny – snaží se získat vliv na úrovni státních orgánů - problém zmanipulovatelnosti demagogy - např. Křesťanská mládež, Duha, Romská iniciativa

Formy demokracie Zastupitelská demokracie – politická rozhodnutí přijímají v zájmu lidu jeho na určité období zvolené zástupci jako doplněk je přímá demokracie (referenda) Většinová demokracie – klade důraz na většinová rozhodnutí lidu - snaha omezit vliv zájmových a nátlakových skupin

Konsensuální (pluralitní) demokracie - politická rozhodnutí jsou výsledkem střetu různých politických sil vzešlých většinou z dvoukolového politického systému Konsociační demokracie – vláda v zemích s rozdrobenou politickou kulturou (např. díky náboženským, národnostním konfliktům)

Nereální demokracie – vychází z demokratických pravidel, ale není naplněna v realitě Fiktivní demokracie – polit. systém, který sám sebe vidí jako demokratický, ale reálně není

Způsoby demokratické kontroly Formální způsob – prostřednictvím voleb a referenda + vláda je korigována rozhodnutím všech - zneužitelný způsob demagogy, ne všichn stejně vzděláni Neformální způsob – kontrola prováděna prostřednictvím organizovaných skupin

Občan a právo v demokratickém státě Primát jednotlivce přes státem Nezadatelná, nezcizitelná, nepromlčitelná a nezrušitelná základní lidská práva a svobody Rovnost lidí v důstojnosti i právech Pravidelné volby založené na principech hlasování Demokratické zákony by měly být obecné a jednoznačné

Právo na soudní ochranu Každý člověk má právo na soudní ochranu, jestliže byla porušena jeho práva Každý má právo odepřít výpověď, nikdo nesmí být nucen vypovídat proti sobě nebo osobě blízké Nikdo nesmí být zadržen bez písemného obvinění O vině a trestu může rozhodovat jedině soud Každý má právo na právní pomoc v řízení před soudy Zákaz retroaktivity (nesmí být přijat zákon se zpětnou vazbu) Všichni účastníci v řízeni jsou si rovni Nikdo nesmí být za stejný čin trestán dvakrát Policie nesmí vniknout do soukromého obydlí bez rozhodnutí soudu

Stoupenci demokracie Perikles T. G. Masaryk (svoboda je cílem a podstatou demokracie)

Kritika demokracie Vládne určitá uzavřená skupina lidí Vláda většiny, která může své názory a vize vnutit menšině Volební proces (nedostanou se odborníci, ale lidé, která navrhne stranická byrokracie)

Kritika demokracie: teorie elit Teorie elit vzniká na přelomu 19. a 20. stol. (i když první zmínky už u Platóna) Za zakladatele je považován Vilfredo Pareto Vytvoření sociálního kuželu, na jehož vrcholu stojí elita Elita jsou ti, kdo nejen v politice obsazují vrcholné pozice

Kritikové demokracie Platón – vláda všech = vláda i nevzdělanců a lehce ovlivnitelných jedinců Alexis de Tocqueville (když boháči vládnou sami, je osud chudých vždycky ohrožen; a když vydávají zákony chudí, je osud bohatých ve velkém nebezpečí)

Totalita, typy diktatur politický systém, jehož vládnoucí skupiny neuznávají žádné meze své pravomoci a snaží se regulovat všechny aspekty veřejného a soukromého života. Základními znaky totalitarismu jsou autokratická vláda a prosazování politické ideologie v oblasti veřejného i osobního života. Zpravidla je provázena a podmíněna státním nevolnictvím, zákazem cest do zahraničí, uzavřením hranic. Totalitarismus je nedemokratickou formou vlády, typicky nastolovanou masivní ideologickou propagandou a neskrývaným terorem a brutalitou. Od autokracie se odlišuje tím, že usiluje o „totální“, naprostou moc, a to zpolitizováním veškeré společenské i individuální existence. Totalita je obecně charakterizována propojením autoritativní vlády a politické ideologie.

Totalitní stát zcela ovládá a řídí ekonomiku, potlačuje svobodu slova a kritiku režimu. Totalitní režim zasahuje do všech stránek veřejného i soukromého života, přesněji smazává rozdíl mezi soukromým a veřejným životem a neuznává svobodného jedince ani žádnou hranici své moci

Rysy totality státem vynucovaná ideologie, jediná strana ovládající státní aparát, policejní kontrola a sledování občanů včetně používání mimosoudní represe a zastrašování, centrální řízení ekonomiky, uzavření hranic, monopol na prostředky masové komunikace.

Typy diktatur Fašismus Komunismus Nacismus Státní kapitalismus Politologové: Hannah Arendtová, Karl Popper

Lidská práva Práva fyzických osob První významný dokument – Magna charta libertatum (1215) – omezení pravomocí krále Jana Novověk – reformační hnutí – požadavek na svobodný výklad Písma, vyznání a svědomí Později právo na odpor proti panovníkovi Osvícenství – nezcizitelnost přirozených práv

J. Locke – právo na život, zdraví a majetek (stát slouží k jeho ochraně, nikoli se vznikem státu) Pol. 18. stol. – Deklarace nezávislosti USA (1776) a ve Francii Deklarace práv člověka a občana (1789) Tyto dokumenty se staly základem všech moderních listin lidských práv

R. 1791 byla americká Deklarace doplněna o 10 dodatků tzv R. 1791 byla americká Deklarace doplněna o 10 dodatků tzv. Listina práv (Bill of Rights) – Kongres nesmí uzákonit žádné náboženství, nesmí omezovat svobodu projevu, tisku, shromažďování a petiční 20. stol. – dvě světové války ukázaly potřebu chránit lidská práva 1948 – Všeobecná deklarace lidských práv a svobod – pouze deklarační charakter (dobrá vůle každého státu, zda bude dodržovat)

1968 – Mezinárodní konference o lidských právech v Teheránu (zrušen deklarativní prvek) – zdrželo se 8 států (ČSR, SSSR, PLR, Jugoslávie aj.) Tyto státy měli zásadu, ztotožnil – li se jedinec se státem, měl právo na práci, na odpočinek po práci, zabezpečení ve stáří, právo na bezplatné vzdělávání Socialistický stát měl totiž v rukou celou ekonomiku a společnost

1966 Mezinárodní pakt o občanských a politických právech a Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech – normativní závaznost pro členy OSN Pro státy V Evropy až po KBSE v Helsinkách r. 1975

Evropská úmluva o lidských právech Participace i nezávislých organizací – Charta 77, Výbor na obranu nespravedlivě stíhaných (str. 310) Nyní – Amnesty International, Human Rights Watch

Nedůležitější dohody o lidských právech 1945 – Charta OSN 1946 – Komise OSN pro lidská práva 1948 – Všeobecná deklarace lidských práv 1956 – Úmluva zakazující otroctví 1984 – Úmluva proti mučení 1989 – Úmluva o právech dítěte 1998 – stálý Tribunál pro válečné zločiny

Listina základních práv a svobod Součást Ústavy ČR 5 hlav Hlava první – obecná ustanovení Hlava druhá – lidská práva a základní svobody Hlava třetí – práva národnostních a etnických menšin Hlava čtvrtá – hospodářská, sociální a kulturní práva Hlava pátá – práva na soudní a jinou právní ochranu

Státní občanství Viz. Str. 81, učebnice