POPTáVkA po VÝROBNÍCH Faktorech

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Marketing obchodu. Obsah 1. Specifika ceny v obchodní firmě 2. Metody tvorby ceny 3. Rozhodování o ceně, cenová strategie 4. Další možnosti práce s cenou.
Advertisements

Nová doba a ekonomika £ Jaký ekonomický systém je typický pro středověk? £ Proč už nyní nestačí? £ V čem se doba změnila? £ Nová doba si žádá nová řešení,
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Obsah  vymezení nákladů  náklady v krátkém období  vztah mezních, průměrných a celkových nákladů  náklady v dlouhém období  vztah mezi náklady.
FINANČNÍ GRAMOTNOST CENA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Inflace. Inflace je projevem ekonomické nerovnováhy, která se projevuje vzestupem cen v ekonomice (růstem celkové cenové hladiny). Opakem inflace je deflace,
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Téma č. 2: Rovnovážný výstup hospodářství Petr Musil Základy ekonomie II.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : květen.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
MĚŘENÍ VÝKONU EKONOMIKY
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Teorie chování spotřebitele
Účetní systémy 1 3. přednáška.
Analýza nákladů 1 TNH 1 (S-4)
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
Analýza chování firmy Produkční analýza Náklady a příjmy firmy
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Základní formy prodeje
Model důchod-výdaje.
Model agregátní poptávky a nabídky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Rozhodování spotřebitele
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Seminář 1. Předmět ekonomie
Ekonomika– národní hospodářství
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
HDP, HNP, ekonomický cyklus Národní hospodářství
Makroekonomie E 7 - otázky.
INFLACE.
Investiční výdaje.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Teorie reálných hospodářských cyklů (RBC)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
2. Tržní poptávka a elasticita
Kalkulace nákladů pro více výrobků
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Základy firemních financí
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Hranice výrobních možností
Výdaje a rovnovážný produkt (model 45°)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Trh kapitálu (model mezičasové volby)
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
INVESTICE.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

POPTáVkA po VÝROBNÍCH Faktorech Ekonomie rozlišuje tři obecné výrobní faktory: Půda Kapitál Práce

NÁJEMNÍ ceny VF Předpokládáme, že si výrobce výrobní faktory najímá. Když je vlastní, tak platí implicitní nájem. Stačí se tedy zabývat nájemními trh vf.

produkční Funkce Popisuje souvislost mezi výrobními faktory a produkcí Y=F(X1, X2,…, XN). VF jsou fixní nebo variabilní, podle toho jak jejich množství je spojeno s hodnotou produkce (příklad ordinace nebo nemocnice). Zákon klesajících výnosů. Popisuje průběh přírůstků produkce s růstem jednoho variabilního faktoru, ostatní jsou fixní). Dáno poklesem vybavenosti variabilního faktoru fixními faktory.

produkční Funkce Celkový produkt (TP), průměrný produkt (AP), mezní produkt (MP) Možnost substituce mezi výrobními faktory (izokvanta – příklad dvou výrobních faktorů). Hranice produkčních možností – příklad pro dva produkty.

Poptávka pro výrobních faktorech Nájem výrobního faktoru se vyplatí, když je hodnota mezního produkty vyšší než nájemní cena výrobního faktoru. P x MP > W

Volba výrobní technologie MP(1)/P(1) = MP(2)/P(2)=…=MP(N)/P(N) Pokud se změní cena výrobního faktoru, změní se technologie výroby. Technický pokrok mění mezní produkty, objevuje nové výrobní faktory… Lze předpokládat, že technický pokrok reaguje na cenové signály. Např. cena ropy může ovlivňovat investice do vývoje elektromobilů.

Nabídka práce Člověk se rozhoduje mezi volným časem a ostatními statky, které si může koupit za mzdu. Vyšší mzda vede k vyšší nabídce času na úkor volného času. Nákup volného času se snižuje, lidé více pracují a volný čas nahrazují jinými statky– substituční efekt. U vyšších mezd začíná působit důchodový efekt. Člověk si může dovolit více volného času i více ostatních statků. Substituční a důchodový efekt působí proti sobě. S růstem mzdy množství nabízené práce nejprve roste, ale pak začne klesat.

Nominální a reálná mzda Od očekávaného zvýšení mzdy (nominálního) je třeba odečíst růst cen, abychom zjistili reálný růst mzdy. Růste cen měříme pomocí spotřebního koše a cenami spotřebních statků v něm obsažených.