Soustava veřejných rozpočtů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zavedení vnitřního kontrolního systému v příspěvkových organizacích zřizovaných krajem Vysočina Pravidla kraje Vysočina.
Advertisements

Možnosti a limity kontroly obcí
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje Schvalování účetních závěrek Zlín, 3. října 2013 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu.
Správní právo Pojem správního práva.
Veřejná moc a veřejná správa
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Nástroje územního plánování
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Řízení rizik ve veřejné správě legislativní rámec
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Daňová teorie a politika
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Interní audit a finanční kontrola ve veřejné správě
 zastupitelstvo,  rada,  hejtman  ředitel krajského úřadu.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Organizace Státní správy
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Kontrola veřejné správy
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Hodnocení a kontrola veřejné správy
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Rozpočty územních samosprávných celků
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 19. března 2014.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Kontrola veřejné správy I.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Územní samospráva Kraje
Porada tajemníků obcí s rozšířenou působností Benešov, Brno Aktuální informace k legislativním návrhům zákonů o ÚSC a dalším.
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Státní správa.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Rozpočtový proces a jeho kontrola
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi Kurz právního minima Jihlava 26. – Ing. Libuše Nivnická.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Územní samospráva Obce
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Převod kompetencí krajům (decentralizace a dekoncentrace) Ing. Světlana Kubíková Vrchní ředitelka sekce veřejné správy, Ministerstvo vnitra Praha, 24.
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Hospodaření s majetkem státu Základy finančního práva Olga Sovová.
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Vodohospodářské aktuality
Odměňování členů zastupitelstev ÚSC
Kvalita v sociálních službách jako proces
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
6 KONTROLA. Zásady vztahů orgánů Jihomoravského kraje k řízení příspěvkových organizací.
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Systém kontroly ÚSC Šumperk
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Ekonomické aspekty veřejné správy
Obecná část rozpočtového práva III
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Obecná část rozpočtového práva III
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Soustava veřejných rozpočtů 10 Ing. Yvona Legierská 2.11.2017

1. Soustava veřejných rozpočtů a její právní úprava a ekonomický význam 2. Rozpočtový proces 3. Územní rozpočty 4. Hospodaření neziskových organizací 5. Fondovní hospodaření 6. Rozpočty vybraných odvětví veřejného sektoru: zdravotnictví, školství 7. Rozpočty vybraných odvětví veřejného sektoru: sociální zabezpečení, životní prostředí 8. Rozpočty vybraných odvětví veřejného sektoru: obrana, bezpečnost, justice; rozpočet ČNB 9. Rozpočtový deficit, vývoj veřejného dluhu v ČR 10. Kontrola a audit v oblasti rozpočtového hospodaření 11. Společné financování z veřejných zdrojů a soukromých zdrojů 12. Management v oblasti veřejných rozpočtů 2.11.2017

10. Kontrola a audit v oblasti rozpočtového hospodaření Obsah Základní pojmy Historie kontroly Zákon o finanční kontrole Vnitřní kontrolní systém Externí audit 2.11.2017

1. Základní pojmy Kontrola –> z angl. control (ověřovat, kontrolovat, regulovat) –> z lat. contrarotulus (pult, registr – středověk. praxe kontrola účetnictví pomocí zdvojeného rejstříku) Cíl kontroly – sledovat určitou činnost, popisovat ji, hodnotit a analyzovat Kontrola je součástí právního řádu každého státu a vyskytuje se v různých oblastech. Kontrola – parlamentní, soudní, státní, ÚSC, správní, účetní, rozpočtová, finanční,veřejností, ombudsmanem, externí, interní aj. 2.11.2017

1. Základní pojmy Finanční kontrola (FK) subsystém kontroly, jehož úkolem je provádět kontrolu finančního řízení a nakládání s fin. prostředky, ve všech oblastech finanční činnosti, při nakládání se soukromými i veřejnými prostředky. 2.11.2017

1. Základní pojmy Z hlediska FP je zkoumána funkce FK, která má veřejnomocenský chrarakter. Finanční kontrola týká se kontroly hospodaření s finančními prostředky a majetkem při zajišťování úkolů ve veřejné správě, postupy vykonávané podle zvláštních právních předpisů zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, zákon č. 219/2000 Sb., o majetku ČR a jejím vystupování v právních vztazích, zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze zákon č. 128/2000 Sb., o obcích zákon č. 129/2000 Sb., o krajích aj. 2.11.2017

1. Základní pojmy Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě (úč. 1.1.2002) věcně identická materie jako u předchozích zákonů, nový pojem finanční kontrola ve veřejné správě, umožňuje kontrolu hospodaření s rozpočtovými prostředky a s prostředky poskytovanými ze zahraničí, jež jsou vynakládány za účasti státního rozpočtu. 2.11.2017

2. Historie kontroly Historie kontroly prováděné státními orgány v českých zemích: 1919 - Nejvyšší účetní kontrolní úřad, 1951 - Ministerstvo státní kontroly, 1960 – 1967 – Ústřední komise státní kontroly a statistiky, 1971 - 1989 - Výbor lidové kontroly ČSSR (republikový a federální), Po roce 1991 - zákon č. 405/1991 Sb., o kontrole v ČSFR, zákon č. 418/1991 Sb., o štátnej kontrole a zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole (zaměření státní kontroly - hospodaření s finančními prostředky ČR a plnění povinností vyplývajících z obecně závazných právních předpisů nebo uložených na základě těchto předpisů). Nová zákonná úprava již neupravovala kontroly vykonávané v rámci vztahu nadřízenosti a podřízenosti. Scházelo i zřízení vnitřních kontrolních útvarů v ústředních a jiných správních úřadech a vymezení jejich funkce při zajišťování finanční kontroly, výměna kontrolních informací a sjednocení kontrolní dokumentace v návaznosti na čl. 84 Evropské dohody zakládající přidružení mezi Českou republikou a ES. 2.11.2017

2. Historie kontroly Zrušením Ministerstva státní kontroly zákonem č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, a vypuštěním všeobecného dozoru z působnosti nově zřízených státních zastupitelství zákonem č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ztratil stát řadu nástrojů k ovlivňování kontrolních mechanismů ve veřejné správě. NKÚ vykonává především kontrolu: hospodaření se státním majetkem, kontrolu plnění státního rozpočtu a kontrolu hospodaření s prostředky poskytnutými ze zahraničí a s prostředky za něž stát převzal záruky. NKÚ jako nezávislý orgán nemůže ukládat povinnosti k zajištění nápravy zjištěných nedostatků. 2.11.2017

2. Historie kontroly Vláda České republiky řešila tuto nepříznivou situaci v letech 1998-1999 přijetím usnesení k posílení kontrolních systémů zejména u ústředních správních úřadů. Součástí těchto opatření byl mj. i návrh zákona o kontrole ve veřejné správě, který byl předložen vládou Poslanecké sněmovně dne 11. 2. 2000 - návrh zákona byl zamítnut. Z důvodu reformy veřejné správy bylo potřeba upravit právní rámec pro zapojení kontrolních mechanismů orgánů veřejné samosprávy do kontrolního systému veřejné správy, který by byl srovnatelný s kontrolními systémy států ES. V rozhodné době chyběla jednotná koncepce útvarů kontroly ve správních úřadech, jednotné metodické řízení na úseku finanční kontroly na všech jejich stupních. 2.11.2017

2. Historie kontroly MF, NKÚ a další resorty proto zahájily v roce 2000 práce na vypracování nového zákona, který zohlední teoretická východiska správního práva o úloze státu při zajišťování úkolů veřejné správy. Předmětem právní úpravy se staly otázky transformace systému finanční kontroly ve veřejné správě ve vztahu k implementaci evropských standardů, základních cílů a obecných zásad vnitřního řízení a kontroly v orgánech veřejné správy a postavení kontrolních orgánů mezinárodních organizací při kontrole hospodaření s prostředky poskytovanými v rámci zahraniční pomoci. Legislativní rada vlády v této souvislosti doporučila mj.: - přepracovat předložený návrh zákona o kontrole ve veřejné správě na zákon o finanční kontrole ve veřejné správě, - doplnit v připravovaném návrhu kompetenčního zákona působnost ústředních správních úřadů ke zřizování vnitřního systému řízení a kontroly a odpovědnosti za něj a řešit obdobně kompetence územní samosprávy v zákonech o krajském a obecním zřízení. 2.11.2017

2. Historie kontroly V oblasti finanční kontroly byl dovršen proces přijetí zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů, který nabyl účinnosti dne 1.1.2002: vymezil uspořádání a rozsah finanční kontroly vykonávané mezi orgány veřejné správy, mezi orgány veřejné správy a žadateli nebo příjemci veřejné finanční podpory a uvnitř orgánů veřejné správy, stanoví předmět, hlavní cíle a zásady finanční kontroly. soustřeďuje se na zdůraznění účelu, ten spočívá ve vymezení právního rámce pro založení systému finanční kontroly ve veřejné správě. 2.11.2017

3. Zákon o FK FK je def. jako součást systému řízení zabezpečujícího hospodaření s veřejnými prostředky a tvoří ji tyto subsystémy: veřejnosprávní kontrola (předběžná, průběžná, následná), FK vykonávaná podle mez. smluv, vnitřní kontrolní systém v orgánech veřejné správy (interní audit) http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-320 2.11.2017

3. Zákon o FK kontrolu hospodaření s prostředky státního rozpočtu provádí MF, FS ČR, správci kapitol, KÚ, Cíl: prověřování dodržování právních předpisů, zajištění ochrany veř. prostředků, zajištění informovanosti ved. představitelů o kontrolních zjištěních. 2.11.2017

3. Zákon o FK Předmět kontroly: pohyby veřejných prostředků realizovaných orgány veřejné správy a poskytované fin. podpory soukromým osobám MF zastřešuje nejvyšší úroveň finančního řízení a kontroly ve veřejné správě, s celkovou zodpovědností za VF 2.11.2017

3. Zákon o FK Druhy kontrol: FK prováděná útvary MF u správců kapitol, kontroly dotací prováděné FÚ, kontroly FÚ podle daňového řádu, přezkoumávání hospodaření ÚSC a DSO, systém auditů v rámci sdílené správy prostředků poskytovaných z fondů EU. 2.11.2017

4. Vnitřní kontrolní systém řídící kontrola, vnitřní (interní) audit. Za nastavení VKS je zodpovědný každý vedoucí zaměstnanec, který je povinen: nastavit systém řídící kontroly, stanovit zodpovědnost ze provádění jednotlivých fází kontroly, definovat oběh dokladů, nastavit nezávislost a funkčnost vnitřního auditu, schválit plán činnosti vnitřního auditu, schvalovat zprávy z kontrola a přijímat opatření k odstranění nedostatků, zajistit informovanost zaměstnanců o vnitřním kontrolním systému, předkládat MF roční zprávy o realizovaných finančních kontrolách. 2.11.2017

4. Vnitřní kontrolní systém Řídící kontrola: FK zajišťovaná ved. zaměstnanci, musí zajistit oddělení odpovědnosti a pravomocí musí definovat roli příkazce operace, správce rozpočtu, hlavního účetního. 2.11.2017

4. Vnitřní kontrolní systém Interní audit: Nezávislé a objektivní posouzení funkčnosti a přiměřenosti systémů řízení, identifikací slabých stránek a rizik a formulaci doporučení ke zkvalitnění systémů, Interní audit se nesmí podílet na rozhodování, Centrální harmonizací systému finančního řízení a kontroly a IA je pověřeno MF. 2.11.2017

5. Externí audit Realizuje NKÚ. Rekonstrukce státu – podpora zavedení kontrolní pravomoci NKÚ ve vztahu k samosprávě, tedy i rozšíření pravomoci orgánů NKÚ ve vztahu k nakládání s finančními prostředky státu. 2.11.2017