Společensky odpovědného podnikání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Obecně prospěšná společnost pro Český ráj působí v Českém ráji od roku 2003, a to na území zahrnující centrální část Českého ráje a od roku 2006 působí.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Sociálně odpovědné zadávání veřejných zakázek Sdružení příjemců evropských dotací, z.s.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
KONCEPT A MOŽNOSTI PODPORY SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ Svatava Škantová MPSV 7. října 2015, Praha.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
1 Seminář - Koordinace řízení českých a rakouských zásahových složek při řešení mimořádných událostí - metodiky, taktické postupy, legislativa – České.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Evropský sociální fond 1 Jiří Švarc Evropská Komise Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a rovné příležitosti Oddělení pro Českou republiku,
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Podpora zaměstnanosti: Sociální firma ONZA a.s. Jirkov Libor Duchoň (radní města Jirkov, předseda představenstva) Miroslav Koranda (Člověk v tísni) Gabriela.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Situace na trhu práce v JmK a veřejná služba
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství
Digitální učební materiál
Místní rozpočtové jednotky
Zákon o sociálním podnikání
Josef Středula, předseda ČMKOS
Členská schůze MAS Nepomuk,
Regionální seminář „sociální podnikání“ v Pardubicích
Společenská odpovědnost ve školství
31 Základní typy zdravotnických systémů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Inovační potenciál České republiky
Zákon o sociálním podnikání
Základní informace o poskytovateli
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Pozemkové úpravy.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
ministr práce a sociálních věcí
Komora sociálních podniků
Aktivní politika zaměstnanosti Společensky účelné pracovní místo
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Život bez střeva , Praha.
- ČESKY SEVER Sociální podnik a OPZ •.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Transkript prezentace:

Společensky odpovědného podnikání Základní principy Společensky odpovědného podnikání a sociálního začleňování Brno, Jihomoravský kraj, červen - 2017 Ing. Milan Venclík předseda představenstva

Co je sociální podnikání Jedná se o podnikatelskou činnost, se všemi atributy podnikání s rozsáhlým sociálním rozměrem!!! Tzn: Dosažení zisku, finanční plány, marketinkové plány, kapitálové financování, trestně právní odpovědnost – insolvence. Umění práce s cílovými skupinami!!! Nutnost dlouhodobé samostatné udržitelnosti!!!!

Co není sociální podnikání Sociální služby Závislost na standardních dotačních titulech Filantropie Nezisková činnost Dobrovolná činnost

Základní principy sociálního podnikání Základní atributy sociálního podnikání: Zaměstnávání definovaných společensky znevýhodněných skupin. (30 – 100 %) Reinvestování 51% zisku do rozvoje společnosti (lidské zdroje, rozvoje sociálního marketingu, strojního zařízení atd.) Místní (lokální charakter) sociálního podnikání Enviromentální rozvoj lokality v širším měřítku Zainteresovanost primárně lokálního kapitálu a místních lidských zdrojů Zainteresovanost významných stakeholderů a veřejné správy, kterým záleží na rozvoji lokality.

Základní strategické materiály „Strategie Evropa 2020“ a na ní navazující strategie „Národní program reforem České republiky“ „Strategie politiky zaměstnanosti do roku 2020“ resortu Ministerstva práce a sociálních věcí „Strategie rozvoje lidských zdrojů JMK 2016 – 2025“ Programové prohlášení vlády ČR Věcný rámec zákona o sociálním podnikání schválený vládou ČR v květnu 2017 a další….

Základní strategické materiály Aktivity KSP v „SRLZ JMK 2016 – 2026“ a „Krátkodobého realizačního plánu strategie SRLZ 2016 – 2017“ : 1.2.1.2 Dlouhodobá spolupráce speciálních a praktických škol JMK s potenciálními zaměstnavateli 1.3.1.5 Vytvoření inkubátorů sociálních podniků 1.5.1.3 Zasíťování základní stakeholderů v oblasti sociálního podnikání a společenské odpovědnosti 1.5.2.2 Informační podpora sociálního podnikání 2.3.2.2 Společenská odpovědnost 2.4.1.2 Rozvoj podmínek pro sociální podnikání

Spolupráce a síťování Memorandum o spolupráci: JMK Hodonín Kyjov HK ANNO Odborná spolupráce: MU, SVŠE Znojmo, ÚP, MPSV, MP, MMR a další…

Kdo jsou cílové skupiny Znevýhodněné skupiny pracovníků na otevřeném trhu práce se principiálně děli na: Dnes: Zdravotně hendikepovaní skupiny S duševními poruchami, tělesnými poruchami a dalšími poruchami Sociálně znevýhodněné skupiny Mladí lidé, starší osoby, osoby s nízkou kvalifikací a osoby ohrožené sociálním vyloučením. V blízké budoucnosti: Průmyslová revoluce 4.0

Zdravotně postižené děti v předškolním věku V ČR se ve školním roce 2014/2015 vzdělávalo 10 312 zdravotně postižených dětí. Z toho: Moravskoslezký kraj 1 814 Jihomoravský kraj 1 301 Praha 1 050 . Karlovarský kraj 229

Zdravotně postižené děti v zš v roce 2014 V ČR se vzdělávalo 75 848 zdravotně postižených dětí. Z toho: Moravskoslezký kraj 10 521 Středočeský kraj 8 817 Praha 8 391 Ústecký kraj 8 373 Jihomoravský kraj 6 206 Královehradecký kraj 5 910 . Jihočeský kraj 2 518

počet zp v čr Typ postižení Počty ZP Tělesné 500 167 Zrakové 102 192 Sluchové 86 476 Mentální 104 574 Duševní 145 517 Jiné 54 327 Celkem 1 077 673

srovnání počtu nezaměstnaných !

Zdravotně postižení duševními chorobami ! Národní ústav duševního zdraví (NÚDZ): v roce 2001 bylo nových žadatelů o invalidní důchod kvůli některé z duševních nemocí 13 135, o deset let později jich bylo už 27 765 duševní onemocnění se podílejí na celkovém počtu nově přiznaných invalidních důchodů zhruba dvaceti procenty a představují nejrychleji rostoucí příčinu pro udělení invalidního důchodu v ČR Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ). počet všech vyplácených invalidních důchodů v roce 2013 byl 433 414. ve skupině ‚Duševní poruchy a poruchy chování’ to bylo 90 333 - což činilo 21 procent z celkového počtu vyplácených invalidních důchodů,

Zdravotně postižení duševními chorobami !

Zdravotně postižení duševními chorobami !

počet zaměstnavatelů a pojištěnců v JMK !

Počet zaměstnavatelů a pojištěnců znojmo !

Přínos pro společnost Umožňuje lidem, kteří chtějí pracovat a nejsou uplatnitelní na otevřeném trhu práce zapojit se do pracovního procesu. Pracovníci mají sociální anebo zdravotní hendikepy, které omezují jejich výkonnost v rozmezí 10-90% ve srovnání s nehendikepovaným pracovníkem. Je celospolečensky nutné a prospěšné začlenit je do společenské dělby práce a života společnosti. Na otevřeném trhu, nekonkurence schopné - Proto je absolutně nutná podpora z veřejných zdrojů!!!

Základní problém Sociální podnikání je automaticky spojováno s neziskovým sektorem. Sociální podnikání patří do ziskového sektoru - ziskový sektor!!!!!! Neziskový sektor (sociální služba) slouží klientovi!!! Klient je donátor. Ziskový sektor (zaměstnanec) dle svých možnosti pracuje pro zaměstnavatele. Za odměnu! Zaměstnavatel je donátor!!!! Sociální služba připravuje klienta na přechod na chráněný trh práce do sociálního podniku! Psychologicky a mentálně neslučitelné role.

Neexistence legislativy v ČR Neexistující legislativa (je připravována, měla být schválena v roce 2017, tento týden vláda schválila zákonný rámec) Již několik let jsou čerpány prostředky z ESF!? Zvýhodňován neziskový sektor?!, ve výběrových komisích nejsou odborníci z praxe, kteří znají finanční a ekonomicko -marketingové fungování sociálního podniku Každá výzva modifikované podmínky dle potřeb zájmových skupin!! Nedostatečná komunikace s odborníky z praxe, nastavují úředníci bez jakýchkoliv praktických zkušeností (nebo úředníci, kteří přešli na neziskovou stranu) Neefektivní využívání veřejných zdrojů!!!

Důsledky Viz. vyhodnocení výzvy 30 experty MU Prezentace Ing. Mirka Wildmannová,Ph.D, MBA MU: Skoro 50 % úspěšných žadatelů by bez výzvy nepodnikalo v dané oblasti Skoro 50 % úspěšných žadatelů nevěří v udržitelnost projektu Přesto byly projekty schváleny „odborníky“-neefektivní využívání veřejných prostředků!

Veřejná podpora cílových skupin v ČR Kontinuální finanční podpora zaměstnanců s OZP Ostatní skupiny bez kontinuální podpory-pouze nahodilá projektová podpora Bez legislativní podpory ve veřejných soutěžích (od roku 2016) Zadavatelé soutěží mohou modifikovat podmínky soutěže se zohledněním sociálních dopadů – málo využíváno-zadavatelé mají strach Podnik nemůže mít dlouhodobou udržitelnost!!!

Podmínky nutné pro fungování soc. podniku Jasně definovaná legislativa Aktivní podpora veřejné správy v oblasti marketingu, podpory vzdělávání, vytváření inovačního sociálního prostředí, podpora vzniku a rozvoje sociálního podnikání (podpora inkubátorů soc. podniků atd.) . Stabilní legislativní a ekonomické prostředí (soc. podnik není flexibilní. Změna minimální mzdy, výše odvodů, zdanění může být likvidační bez příslušných intervencí veřejné správy) Dlouhodobé definování znevýhodněných skupin. Nutná spolupráce s lékaři a psychology aby došlo k rozškálování dle pracovního potenciálu jednotlivých pracovníků a to třeba dle hendikepu anebo diagnózy.

Podmínky nutné pro fungování soc. podniku Dlouhodobé nastavení financování jednotlivých cílových skupin z veřejných zdrojů! Vytvoření podmínek pro úvěrování sociálních podniků.(Nevytvářejí velké zisky - banky nechtějí financovat). Vytvoření Finančního fondu pro podporu sociálního podnikání-na bázi úvěrování anebo finančních programů pro banky, dostupné pro každý sociální podnik, splňující požadované kritéria a plnící svou společenskou funkci. Je třeba zásadně rozlišit podniky, které vytvoří anebo zapracují do svého výrobního programu místa pro znevýhodněné pracovníky v rámci společenské odpovědnosti (mají plně tržní charakter) a sociální podniky, které musí vytvářet a přizpůsobovat výrobní program možnostem zaměstnanců.(mají sociálně – tržní charakter – potřebují veřejné finance)

Podmínky nutné pro fungování soc. podniku Podpora veřejné správy v oblasti zadávání výběrových řízení v některých vhodných oblastech pouze pro sociální podniky. Primárně ne dotace ale práci!!! Pro sociální podniky se hodí některé typy technologicky nenáročných prací: úklidy, drobné údržbářské práce, zahradní práce, zemědělské práce atd.), které nejsou striktně omezeny časem zhotovení a kvalitou. Tyto práce by měli být legislativou ve veřejném prostoru převážně směrovány na sociální podniky.

Podmínky nutné pro fungování soc. podniků Vytvoření databáze sociálních podniků. (Dnes nikdo neví, kolik sociálních podniků vlastně skutečně existuje) Vytvoření kontrolních mechanizmů, do kterých bude kromě státní správy zapojena i sociální podnikatelská samospráva! Transparentní komunikační prostředí. Rovnocenné postavení sociální podnikatelské samosprávy při jednáních rozhodujících orgánů na všech úrovních EU, ČR, Regionů a municipalit, týkající se sociálního podnikání.

Jsme připraveni svými zkušenostmi v současnosti i budoucnosti v případě zájmu pomoci nastavit funkční legislativu!!! sídlo: Jarní 50, 614 00 Brno, CZ tel: +420 515 919 510 e-mail: info@komora-sociálních-podniku.cz Ing. Milan Venclík, MBA, místopředseda představenstva Ing. Marek Juha, místopředseda představenstva Ing. Mirka Wildmannová, Ph.D., MBA, člen představenstva www.komora-socialnich-podniku.cz

Děkuji za pozornost! Milan Venclík venclik.milan@seznam.cz