Shoda přísudku s podmětem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ve větách vyhledej několikanásobný podmět a barevně ho označ:
Advertisements

SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Shoda přísudku s podmětem 1
Psaní i/y v koncovkách sloves
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Shoda přísudku s podmětem
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_596_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.08 Anotace: Prezentace je zaměřena na shodu podmětu s přísudkem. Žáci si procvičí učivo na několika cvičeních. Vzdělávací oblast:
Shoda přísudku s podmětem
Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_18
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Pravopis i, y.
Shoda přísudku s podmětem
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.6.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek ve vzdělávání na základní škole OP VK Podmět.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_10
Anotace:pravidla o shodě Autor: Mgr.Nina Pilná Jazyk: český Očekávaný výstup: žák si procvičí pravidla o shodě Speciální vzdělávací potřeby: ano Klíčová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_472_4TR_CJ Autor: Mgr. Iveta Grocholová.
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE (PODMĚT A PŘÍSUDEK)
Shoda přísudku s podmětem
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu ženského
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_547_SHODA_PŘÍSUDKU_S_POD MĚTEM Téma: OPAKOVÁNÍ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_554_ZÁKLADNÍ_SKLADEBNÍ_DVO JICE_OPAKOVÁNÍ Téma:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_030_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu mužského neživotného Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka.
72.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod mužský
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu středního Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_16 Téma: Pravopis – shoda přísudku s podmětem Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Shoda podmětu s přísudkem Název sady: Český jazyk 4. ročník.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Shoda přísudku s podmětemNajdi podmět a podtrhni ho Jakého je rodu.
Shoda přísudku s podmětem. Přísudek se shoduje s podmětem. Mluvnická shoda je důležitá pro pravopis, zvláště je-li přísudek v minulém čase, např. Včely.
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_32_INOVACE_0306_základní VČ Téma: Základní skladební dvojice Číslo.
Co je to několikanásobný podmět?. Několikanásobný podmět je vyjádřen několika souřadnými výrazy. Jednotlivé členy několikanásobného podmětu oddělujeme.
Jméno autoraMgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvořeníkvěten 2013 Ročník4. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Shoda přísudku s podmětem Autor Chňoupková.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová i i y y DRUHY PODMĚTU.
© Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES.04 Shoda podmětu s přísudkem.
S HODA PODMĚTU A PŘÍSUDKU Bc. K. Matějková. P ODMĚT A PŘÍSUDEK podmět podstatné jméno v 1. pádě příklad: maminka, ovoce, stroj přísudek sloveso součástí.
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět Slon, slonice a slůně se vydali k napajedlu.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Co je to několikanásobný podmět?
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Anotace: prezentace slouží k procvičování příčestí minulého
Název prezentace (DUMu)
PODMĚT.
Shoda přísudku s podmětem
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Shoda podmětu s přísudkem
VY_32_INOVACE_01_Český jazyk_8.ročník 11_Skladebné dvojice
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Jazyk a jazyková komunikace Shoda přísudku a podmětu Mgr
VY_32_Inovace_6.3.2 shoda přísudku s několikanásobným podmětem
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Ingvortová Číslo
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_Čj(sp)8_17
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 048
Žáci si zopakují problematiku shody přísudku s podmětem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Shoda přísudku s podmětem

Přísudek se shoduje s podmětem Přísudek se shoduje s podmětem. Mluvnická shoda je důležitá pro pravopis, zvláště je-li přísudek v minulém čase, např. Včely létaly. Chlapci zpívali. Stroje pracovaly. Mláďata běhala.

Pravidla pro psaní i/y v minulém čase

Je-li podmět v množném čísle rodu mužského životného, píšeme v koncovce –i. Krocani pocházeli z Ameriky. (ti krocani pocházeli) Lovci vyšli do polí. (ti lovci vyšli)

2. Je-li podmět v množném čísle rodu mužského neživotného, píšeme v příčestí minulém –y, např. Příbory byly srovnány. (ty příbory byly) Trolejbusy jezdily včas. (ty trolejbusy jezdily)

3. Je-li podmět rodu ženského, píšeme v příčestí minulém –y, např. Louky se zelenaly. (ty louky) Přehrady držely vodu. (ty přehrady)

4. Je-li podmět v množném čísle rodu středního, píšeme v příčestí minulém –a, např. Světla zhasla. (ta světla) Okna vedla na jih. (ta okna)

5. Je-li ve větě podmět VŠEOBECNÝ (blíže neurčení lidé), píšeme v příčestí minulém –i, např. O povodních hlásili ve zprávách (kdo, co? oni – lidé všeobecně) Psali o tom na internetu. (kdo, co? oni – lidé všeobecně)

6. Je-li podmětem dny i dni, píšeme v příčestí minulém –y, např. Dni ubíhaly. Dny ubíhaly. Je-li podmětem slovo „dnové“, píšeme v přísudku, např. –i. Dnové ubíhali.

7. Podstatné jméno středního rodu DÍTĚ je v množném čísle rodu ženského – DĚTI (vz. kost), př. Děti běžely na zahradu. (ty děti) Děti si hrály v pokoji. (ty děti)

8. Je-li podmětem slovo „koně“, „rodiče“, „lidičky“, píšeme v přísudku –i, Např. Koně klusali. ALE Dřevěné koně se houpaly. Rodiče přišli do školy. Lidičky se seběhli na náměstí.

ÚKOLY

Včelky poletoval__ z květu na květ. Motýli také nezahálel__. 1. Doplň koncovky v přísudku (nejdříve si uvědom základní skladební dvojici): Včelky poletoval__ z květu na květ. Motýli také nezahálel__. Na louce rozkvétal__ květy. Vrány bloudil__ krajem sem a tam. Schovával__ se do korun stromů. Často zůstal__ na vysoké borovici. Děti je pozoroval__ v tichosti. Mlsné zobáčky se činil__. Pole ztichl__. Mluvil__ o tom na semináři.

ŘEŠENÍ úkolu č. 1: Včelky poletovaly z květu na květ. (včelky poletovaly) Motýli také nezaháleli. (motýli nezaháleli) Na louce rozkvétaly květy. (květy rozkvétaly) Vrány bloudily krajem sem a tam. (vrány bloudily) Schovávaly se do korun stromů. (vrány se schovávaly) Často zůstaly na vysoké borovici. (vrány zůstaly) Děti je pozorovaly v tichosti. (děti pozorovaly) Mlsné zobáčky se činily. (zobáčky se činily) Pole ztichla. Mluvili o tom na semináři. (oni – všeobecně mluvili)

2. Barevně označ dvojice, které k sobě patří, poté doplň –i/-y do koncovky: opice kdákal__ ledy skákal__ kvočny mňoukal__ koťata zpíval__ ptáci léčil__ lékaři odbil__ hodiny tál__

Řešení úkolu č. 2: opice kdákaly ledy skákaly kvočny mňoukala koťata zpívali ptáci léčili lékaři odbily hodiny tály

Použitý materiál: Text: Chýlová Helena, Český jazyk 5 – učebnice pro 5. ročník. Brno: Nová škola, 2011. Obrázky: www.office.com (klipart)