Informace odboru životního prostředí KrÚ JMK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Stavební zákon po novele s účinností od
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
Otázka č.16 ZÁSADY PLATNÉ V KATASTRU NEMOVITOSTÍ V ČR
Vedení správního řízení
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Nástroje územního plánování
Přezkum koordinovaného závazného stanoviska vydaného dle § 4 odst
Povodně 2010 Realizace převodu státních pozemků ze správy PF ČR do vlastnictví obcí nebo fyzických osob postižených povodněmi roku 2010, za účelem výstavby.
Legislativní překážky urychlení výstavby dopravní infrastruktury v ČR, podněty a řešení Mgr. Miroslav Osladil, advokát Střední Morava – křižovatka.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Ochrana zemědělského půdního fondu při stavbě fotovoltaických elektráren Ing. Ivana Skalická.
Proces pořizování územně plánovací dokumentace
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Program Iniciativy Společenství INTERREG IIIA Česká republika – Svobodný stát Bavorsko 2004 – 2006 ŽÁDOST O PODPORU Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor.
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Výkon státní správy na úseku evidence obyvatel (činnost ohlašovny) zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Správní řád -vybrané instituty
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
Kanalizace – kdy bude??? Povolovací, přípravný a realizační proces kanalizace Martin Exner, starosta obce Nová Ves Nová Ves
NOVELA ZÁKONA Č. 334/1992 SB., O OCHRANĚ ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Veřejnoprávní smlouvy
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
náměstek Ministerstva životního prostředí
Stanoviska DO při projednávání Návrhu ÚPD
Povolení kácení dřevin rostoucích mimo les
dobu platnosti rozhodnutí, má-li být delší, než stanoví zákon.
Novela zákona o místních poplatcích
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Posuzování vlivů na ŽP Jana Dudová.
Pozemkové úpravy v okrese Opava role SPÚ
Umisťování staveb.
Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje
ZÚR JMK zásady pro aplikaci Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Umisťování staveb.
Stavební právo.
Porada ochrany přírody – Brno,
Setkání se starosty obcí Karlovarského kraje Téma: Novela stavebního zákona v oblasti územního plánování s účinností od VÝBĚR.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
ROČNÍ SEMINÁŘ PRO VODOPRÁVNÍ ÚŘADY SKALSKÝ DVŮR
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
Územní systém ekologické stability (ÚSES) krajina v územním plánování Informace z metodické porady MŽP s krajskými úřady porada KrÚ JMK s ÚÚP JMK
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Transkript prezentace:

Informace odboru životního prostředí KrÚ JMK Porady stavebních úřadů – březen 2017

Informace KrÚ JMK - OŽP Informace z oblasti ochrany ZPF Navazující řízení (ve smyslu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí – EIA) Ochrana netopýrů a rorýsa obecného při rekonstrukcích fasád a střech Problematika stavebních odpadů

Metodická doporučení na úseku ochrany ZPF Forma souhlasu k odnětí zemědělské půdy ze ZPF po novele zákona č. 184/2016 Sb. Přenosnost závazných stanovisek Nezastavěná část zastavěného stavebního pozemku

Ad 1) Forma souhlasu k odnětí zemědělské půdy ze ZPF po novele zákona č. 184/2016 Sb. Osvěta ochrany ZPF na poradách stavebních úřadů pořádaných OÚPSŘ KrÚ JMK (15., 17. a 18. 3. 2016) Upozorněno na nežádoucí situace, aby v případě vydání souhlasu k odnětí formou závazného stanoviska nebyl v navazujícím řízení podle zvláštního právního předpisu vydán akt, který nemá charakter rozhodnutí! Orgán ochrany ZPF by se tak dostal do patové situace, kdy: nemůže stanovit přesně datum nabytí právní moci (i když by se dalo analogicky použít datum nabytí právních účinků územního souhlasu či souhlasu s provedením ohlášeného záměru), bude znesnadněna i samotná kontrola plnění podmínek souhlasu k odnětí půdy ze ZPF, neboť nedošlo ke „zkonzumování“ resp. „zezávaznění“ závazného stanoviska navazujícím rozhodnutím dle zvláštního právního předpisu.

Závěr z porad stavebních úřadů v rámci JMK: Stavební úřad je povinen uvalit žádost o územní souhlas (doloženou ZS dotčeného správního orgánu ) do režimu územního rozhodnutí. Závěr zanesen i do zápisu z porady pracovníků ochrany ZPF ORP, konané dne 23. 6. 2016 na KrÚ JMK.

Zákon č. 184/2016 Sb. , kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb Zákon č. 184/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů…... (v účinnosti od 28. 6. 2016)

Podstatná úprava formy souhlasu k odnětí zemědělské půdy ze ZPF USTANOVENÍ SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ § 21 (1) Souhlas s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu podle § 9 je rozhodnutím vydaným ve správním řízení, nevyžaduje-li záměr povolení podle jiného právního předpisu. předpisu, jehož závaznou součástí by se jinak souhlas stal, nebo nemá-li toto povolení formu rozhodnutí. Účastníkem řízení je pouze žadatel a vlastník dotčené zemědělské půdy, není-li žadatelem. (3) Stanoviska vydávaná podle tohoto zákona jako podklad pro rozhodnutí nebo jiné úkony podle stavebního zákona jsou závazným stanoviskem podle správního řádu a nejsou samostatným rozhodnutím ve správním řízení.

§ 11 (3) Při rozhodování o odvodech orgán ochrany zemědělského půdního fondu vychází z právního stavu ke dni nabytí právní účinnosti moci prvního povolovacího aktu rozhodnutí vydaného ve věci podle zvláštních právních předpisů, popřípadě rozhodnutí o souhlasu ( § 21 ). (4) Povinný k platbě odvodů je povinen orgánu ochrany zemědělského půdního fondu příslušnému k rozhodnutí o odvodech a orgánu ochrany zemědělského půdního fondu, který vydal souhlas s odnětím doručit kopii pravomocného rozhodnutí, pro které je souhlas s odnětím podkladem, nebo rozhodnutí o souhlasu ( § 21 ), a to do 6 měsíců 1 roku ode dne nabytí právní moci, jeho platnosti, a b) písemně oznámit zahájení realizace záměru, popřípadě zahájení další etapy záměru, a to nejpozději 15 dnů před jejím zahájením.

Ust. § 21 (odst. 1 a 3) zákona je v rozporu s ust. § 10 odst Ust. § 21 (odst. 1 a 3) zákona je v rozporu s ust. § 10 odst. 1 zákona: „Souhlas k odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu vydaný podle § 9 odst. 8 pro záměr vyžadující povolení podle zvláštních právních předpisů je závaznou součástí rozhodnutí, která budou ve věci vydána podle zvláštních předpisů. Žadatel je povinen plnit podmínky v něm stanovené ode dne, kdy tato rozhodnutí nabyla právní moci, popřípadě ve lhůtách v nich určených. Platnost vydaného souhlasu je totožná s platností těchto rozhodnutí a prodlužuje se současně s prodloužením jejich platnosti podle zvláštních předpisů.“ Ust. § 21 (odst. 1 a 3) zákona je v rozporu s ust. § 10 odst. 4 zákona: „jedná-li se o trvalé odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu, je podkladem pro zápis změny druhu pozemku v katastru nemovitostí rozhodnutí podle zvláštních právních předpisů, popř. pravomocné rozhodnutí o souhlasu (§21).“ Dle aktualizovaného Návodu pro správu KN (v platnosti od 1. 4. 2016), přílohy č. 3 viz: http://www.cuzk.cz/Predpisy/Resortni-predpisy-a-opatreni/Navody-CUZK.aspx lze změnu druhu a způsobu využití pozemku realizovat i na základě územního souhlasu. Ust. § 10 odst. 4 zákona tak lze považovat za pozůstatek předchozího znění zákona, který zákonodárce při další novele zákona opomněl upravit.

Metodické doporučení orgánu ochrany ZPF Pokud v žádosti o souhlas s odnětím půdy ze ZPF žadatel uvede, že: navazujícím řízením bude územní souhlas, bude doporučeno udělovat souhlas k odnětí formou rozhodnutí navazujícím řízením bude územní řízení, bude doporučeno udělovat souhlas k odnětí formou závazného stanoviska Ad1) stavební úřad je povinen v územním souhlasu uvést doložené rozhodnutí o odnětí zemědělské půdy ze ZPF Ad2) stavební úřad je povinen zapracovat („zezávaznit“) závazné stanovisko v celém jeho rozsahu do územního rozhodnutí

V případě, že souhlas k odnětí zemědělské půdy ze ZPF již byl vydán a následně dojde ke změně řízení vedeného dle stavebního zákona: z územního souhlasu na územní rozhodnutí, doložené rozhodnutí o udělení souhlasu k odnětí stavební úřad uvede v územním rozhodnutí z územního rozhodnutí na územní souhlas, doložené závazné stanovisko - souhlas k odnětí stavební úřad uvede v územním souhlasu

Ad 2 Přenosnost závazných stanovisek kauza k. ú. Slatina (MMB, OVLHZ udělil formou ZS souhlas k odnětí zemědělské půdy ze ZPF pro výstavbu 14 RD ve prospěch developera x stavební úřad použil ZS pro 14 územních souhlasů vydaných ve prospěch 14-ti fyzických osob) » » » patová situace pro orgán ochrany ZPF (vymáhání podmínek ZS, komu předepsat odvod za odnětí zemědělské půdy ze ZPF).

Ad 3) Nezastavěná část zastavěného stavebního pozemku Dle ust. § 9 odst. 2 písm. B) bodu 3 zákona o ochraně ZPF „není třeba souhlasu k odnětí zemědělské půdy ze ZPF pro umístění záměrů na nezastavěné části zastavěného stavebního pozemku“. Praxe nasvědčuje tomu, že stavební úřady nevymezují stavební pozemek v rámci řízení dle stavebního zákona, byť jim to přímo ukládá. Dle doporučení MŽP má orgán ochrany ZPF podpůrně využívat definici zastavěného stavebního pozemku dle ust. § 2 odst. 1 písm. c) stavebního zákona: „Zastavěným stavebním pozemkem se rozumí pozemek evidovaný v KN jako stavební parcela a další pozemkové parcely zpravidla pod společným oplocením, tvořící souvislý celek s obytnými a hospodářskými budovami.“ » » » V praxi pro posouzení nezastavěné části zastavěného stavebního pozemku de facto nepoužitelné. Na základě posouzení se rozhoduje o tom, zda je třeba souhlas k odnětí, příp. zda budou předepsány odvody za odnětí zemědělské půdy ze ZPF!!!

Navazující řízení ve smyslu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí

EIA, zjišťovací řízení, ověřovací stanovisko, zezávazňovací stanovisko, coherence stamp, verifikační stanovisko, platnost stanoviska, navazující řízení, dotčená veřejnost … Kdo se v tom má vyznat???

Novela ZOPV účinná od 01.04.2015 - z. č. 39/2015 Sb. Navazující řízení - § 3 písm. g) ZOPV navazujícím řízením je takové řízení, ve kterém se vydává rozhodnutí podle zvláštních právních předpisů1a, které povoluje umístění nebo provedení záměru posuzovaného podle tohoto zákona posuzováním v užším slova smyslu ZOPV je pouze tzv. „velká EIA“ ukončená stanoviskem/závazným stanoviskem navazující řízení se týká tedy pouze záměru, kde bylo posouzení ukončeno vydáním stanoviska / závazného stanoviska EIA zjišťovací řízení bez stanovení dalšího posuzování ani sdělení k podlimitnímu záměru nespouští mechanismy tzv. navazujícího řízení

Novela ZOPV účinná od 01.04.2015 - z. č. 39/2015 Sb. Stanovisko EIA - nově forma závazného stanoviska Nadále platí: Stanovisko je podkladem pro vydání rozhodnutí podle zvláštních právních předpisů. Stanovisko předkládá oznamovatel v žádosti jako jeden z podkladů pro navazující řízení podle těchto předpisů. Platnost stanoviska je 5 let ode dne jeho vydání. Platnost stanoviska může být na žádost oznamovatele prodloužena o 5 let, a to i opakovaně, pokud oznamovatel písemně prokáže, že nedošlo k podstatným změnám realizace záměru, podmínek v dotčeném území, k novým znalostem souvisejícím s věcným obsahem dokumentace a vývoji nových technologií využitelných v záměru. Tato lhůta se přerušuje, pokud bylo zahájeno navazující řízení podle zvláštních právních předpisů.

Přechodná ustanovení z. č. 39/2015 Sb. Stanoviska vydaná podle z. č. 100/2001 Sb. do 31.3.2015 – uplatní se přechodné ustanovení čl. II z. č. 39/2015 Sb. – vydává se závazné stanovisko k ověření souladu obsahu stanoviska (tzv. „zezávazňovací stanovisko“). Nelze-li jej vydat, musí být nové posouzení.

Přechodná ustanovení z. č. 39/2015 Sb. Účel závazného stanoviska k ověření souladu: ověřit, zda proces posouzení proběhl v souladu se směrnicí (včetně účasti veřejnosti), ověřit, že stanovisko má všechny požadované náležitosti, u stanovisek vydaných před 28.4.2004 se požaduje i stanovisko orgánu ochrany přírody (Natura), zezávaznit podmínky případně je rozčlenit podle jednotlivých navazujících řízení (nepřevezmou se podmínky odkazující k plnění obecně platných zákonných povinností). Účelem není revize výsledku procesu posuzování! Toto stanovisko se vydává pouze jednou, vydává se na základě oznámení o zahájení navazujícího řízení (spíše výjimečně) nebo na žádost oznamovatele (v tom případě nemusí mít bezprostřední vazbu na navazující řízení), to je rozdíl oproti dalšímu novému institutu tzv. coherence stamp. Toto stanovisko nelze vydat k neplatnému stanovisku EIA (tj. kterému vypršela lhůta platnosti). Vydání stanoviska k ověření souladu nemá vliv na dobu platnosti stanoviska EIA.

Závazné stanovisko k ověření změn záměru Tzv. coherence stamp (někdy též verifikační stanovisko) upraveno v § 9a odst. 4 a 5 ZOPV V průběhu projednávání stavby může být vydáno několikrát. Má vždy vazbu na konkrétní navazující řízení, příslušný úřad vydává výhradně na základě oznámení o zahájení navazujícího řízení (sporná situace - zákonitě prodlužuje lhůty u navazujícího řízení, navazující řízení je zahajováno, aniž by byly doloženy všechny podklady). Příslušný úřad nemusí v některých případech konat. Pro stavební řízení a řízení o změně stavby před dokončením se vydává vždy.

Co tedy žadatel předkládá k navazujícímu řízení K zahájení navazujícího řízení závazné stanovisko EIA vydané po 1.4.2015 nebo stanovisko EIA vydané před 1.4.2015 doplněné závazným stanoviskem k ověření souladu (pokud ho získal předem tzv. na žádost)   Po zahájení navazujícího řízení (v návaznosti na oznámení o zahájení navazujícího řízení) závazné stanovisko k ověření souladu závazné stanovisko k ověření změn záměru (coherence stamp) pro konkrétní navazující řízení (Pozn. první závazné stanovisko k ověření změn záměru může být vydáno společně se stanoviskem k ověření souladu)

Navazující řízení Příslušnost stavebního úřadu - § 13 odst. 8 stavebního zákona – k vedení navazujícího řízení je příslušný stavební úřad ORP! Dále upraveno v § 9b, 9c, 9d, 9e ZOPV Informace na úřední desce po dobu 30 dnů Upozornění, že je projednáván záměr posouzený podle ZOPV Nahlížení do dokumentace pro navazující řízení Informace, kde se lze seznámit s dokumenty pořízenými podle ZOPV (odkaz na IS EIA www.cenia.cz/eia, nejlépe s kódem záměru) Informace o podmínkách zapojení veřejnosti Navazující řízení je vždy řízením s velkým počtem účastníků podle SŘ Zpřístupňování vyjádření a závazných stanovisek v průběhu řízení Správní orgán při rozhodování vychází mj. z dokumentů pořízených podle ZOPV (dokumentace, posudek, vyjádření, výsledek veřejného projednání) Příslušný úřad EIA je dotčeným orgánem státní správy

Navazující řízení Účast veřejnosti / dotčené veřejnosti Veřejnost uplatňuje připomínky ve lhůtě do 30 dnů od zveřejnění informací na úřední desce Správní orgán musí připomínky vypořádat Pokud se ve lhůtě přihlásí, stanou se účastníky obec dotčená záměrem a dotčená veřejnost podle § 3 písm. i) bodu 2 Odvolání – může podat dotčená veřejnost, i když nebyla účastníkem Možnost žaloby Náležitosti podporující podpisové listiny Splnění podmínky 3 let existence u dotčené veřejnosti musí vždy kontrolovat úřad, který vede navazující řízení, neboť tři roky se váží ke dni oznámení o zahájení navazujícího řízení

Shrnutí Navazující řízení se týká pouze záměrů s vydaným závazným stanoviskem EIA Rozlišovat závazné stanovisko k ověření souladu od závazného stanoviska k ověření změn záměru Postupy navazujícího řízení a účast veřejnosti/dotčené veřejnosti (nutno rozlišovat) Odkaz na IS EIA www.cenia.cz/eia Další informační zdroje: http://www1.cenia.cz/www/node/5 (zde zveřejněno schéma povolovacího procesu – viz písemný podklad)

Děkuji za pozornost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor životního prostředí Ing. Jiří Hájek tel.: 541 652 621 e-mail: hajek.jiri@kr-jihomoravsky.cz Kontaktní osoba za ochranu ZPF: Ing. Petr Krejzek, Ph.D., tel. 541 652 638, krejzek.petr@kr-jihomoravsky.cz