Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Co je dopravní model? Zjednodušená reprezentace části reálného světa Název akce, místo, datum Co je dopravní model? Zjednodušená reprezentace části reálného světa Dopravní chování obyvatel (začátky a cíle cest) popsané pomocí matematických funkcí Vstupy jsou začátky a cíle cest, výstupy pak intenzity vozidel na dopravní síti Čtyřstupňový dopravní model V současné době nejrozšířenější typ Makro-úroveň 4 základní kroky Plány udržitelné městské mobility
Využití dopravních modelů Název akce, místo, datum Využití dopravních modelů Predikce budoucího stavu v závislosti na dynamice v čase a prostoru Posouzení projektů a hledání nejvhodnějšího řešení problémů v dopravě Pomocný nástroj pro podporu rozhodování Poskytuje vstupy pro posouzení investic do dopravy Dopravní model ≠ sčítání dopravy Plány udržitelné městské mobility
Jaká data vstupují do dopravního modelu? Název akce, místo, datum Jaká data vstupují do dopravního modelu? Tvorba dopravního modelu by měla následovat až po průzkumu dopravního chování Plány udržitelné městské mobility
Jak funguje čtyřstupňový dopravní model Název akce, místo, datum Jak funguje čtyřstupňový dopravní model Sleduje vztahy (cesty) mezi malými územními jednotkami - např. ZSJ, SO Cesty jsou různé pro jednotlivé segmenty populace Účely cest jsou odlišné Tyto vztahy přiděluje na dopravní síť - dopravní intenzity Plány udržitelné městské mobility
Jak funguje čtyřstupňový dopravní model Název akce, místo, datum Jak funguje čtyřstupňový dopravní model Odpovídá na čtyři otázky: Vykonám cestu? Kam budu cestovat? Čím budu cestovat? Kudy pojedu? Plány udržitelné městské mobility
Jak funguje čtyřstupňový dopravní model Název akce, místo, datum Jak funguje čtyřstupňový dopravní model Odpovídá na čtyři otázky: Vykonám cestu? Kam budu cestovat? Čím budu cestovat? Kudy pojedu? (Jak daleko? A raději do velkého supermarketu nebo do večerky za rohem?) Plány udržitelné městské mobility
Jak funguje čtyřstupňový dopravní model Název akce, místo, datum Jak funguje čtyřstupňový dopravní model Odpovídá na čtyři otázky: Vykonám cestu? Kam budu cestovat? Čím budu cestovat? Kudy pojedu? (multimodální dopravní model: posuzuje více než jeden mód dopravy) Plány udržitelné městské mobility
Jak funguje čtyřstupňový dopravní model Název akce, místo, datum Jak funguje čtyřstupňový dopravní model Odpovídá na čtyři otázky: Vykonám cestu? Kam budu cestovat? Čím budu cestovat? Kudy pojedu? Plány udržitelné městské mobility
Model současného stavu Název akce, místo, datum Model současného stavu Intenzity na komunikacích IAD VHD LND TND Počty cestujících ve vozidlech veřejné dopravy Přepravní vazby v území Plány udržitelné městské mobility
Predikce Změny v dopravní síti Změny ve využití území Název akce, místo, datum Predikce Změny v dopravní síti Změny ve využití území Změny v demografii Změny v dopravním chování + globální změny (vývoj HDP, politická rozhodnutí, cena dopravy) Plány udržitelné městské mobility
Typické výhledové scénáře Název akce, místo, datum Typické výhledové scénáře Nulový scénář – pouze rozvoj území bez ostatních vlivů Podpora udržitelné dopravy Podpora automobilové dopravy Plány udržitelné městské mobility
Limity dopravních modelů Název akce, místo, datum Limity dopravních modelů V čem se liší dopravní chování obyvatel v modelu a ve skutečném světě? Většina modelů předpokládá, že se lidé chovají podle vzorce (v rámci jednoho segmentu populace je dopravní chování stejné) Detail sítě a zonální struktury Cesty na krátkou vzdálenost Kombinované cesty (auto + veřejná doprava) Neznalost alternativ Predikce Trendy v dopravě a spotřebním chování (online nákupy, carsharing, vlastnictví automobilu,…) Legislativa (počet pracovních hodin, důchodový věk,…) Ekonomické faktory Plány udržitelné městské mobility
Jak je dopravní model přesný? Název akce, místo, datum Jak je dopravní model přesný? Dopravní model je tvořen velkým množstvím parametrů a každý tento parametr v sobě nese určitý stupeň nejistoty a nepřesnosti Vždy záleží na kvalitě vstupních dat Využití hlavně na makro- úrovni, tzn. některé faktory velmi zjednodušuje nebo přímo zanedbává Plány udržitelné městské mobility
Časová náročnost zpracování Název akce, místo, datum Časová náročnost zpracování Záleží na účelu dopravního modelu Pro potřeby SUMP minimálně rok (v případě, že je hotový průzkum dopravního chování) Dopravní model by měl být průběžně aktualizován a zpřesňován Co potřebuje vědět zpracovatel od zadavatele? Účel dopravního modelu Co by chtěl zadavatel posuzovat Co požadovat od zpracovatele? Celý dopravní model ve formátu, ve kterém byl vytvořen Podrobnou zprávu o zpracování – metodika, vstupní data Výstupy ve formátu *.shp Plány udržitelné městské mobility
Děkuji vám za pozornost. Jitka Ondráčková jitka.ondrackova@cdv.cz Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Líšeňská 33a, 636 00 Brno www.cdv.cz