Centrum pro regionální rozvoj ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Advertisements

Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
1 ZPŮSOBILÉ VÝDAJE ZPŮSOBILÉ VÝDAJE Olomouc Zlín Uherské Hradiště Velké Losiny.
Finanční řízení Ing. Lenka Nováková Seminář pro žadatele výzvy Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témat a mezipředmětových.
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Seminář 4. – hotel Podlesí DAŇOVÝ SYSTÉM ČR Ing. Irena Kemény Inovativní pedagogické metody v odborném vzdělávání CZ.1.07/1.3.12/
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 23. listopadu 2015.
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
[ 1 ] RNDr. Pavla Coufalová Symposium Strategie servisní podpory zdravotnických pracovišť, Praha, © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická.
Žadatel je povinen při výběru dodavatele projektu postupovat dle závazných podmínek v kapitole 9. Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace před podpisem.
PRACOVNÍ PRÁVO III. Pracovní doba. Mzda.. Definice pracovní doby. Je to stanovená doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat práci pro zaměstnavatele.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Implementace Fondu mikroprojektů v období Ostrava,
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Otrokovice
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Interreg V-A Česká republika – PolskoSpolečný sekretariát, Hálkova 2, Olomouc Kontrola přijatelnosti Nejčastější chyby.
Seminář pro žadatele Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Finanční část (Obecné informace) 3. výzva listopadu 2011 Ústí nad Labem.
VYÚČTOVÁNÍ KULTURNÍCH AKCÍ A PROJEKTŮ PODPOROVANÝCH MO STŘEKOV Platné od
Kulatý stůl se koná za podpory programu Evropské unie Hercule III ( ). Tento program je realizován Evropskou komisí. Byl vytvořen na podporu aktivit.
24. října 2008Ing. Helena Viktorie Barbořáková I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Rozpočet.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Romana Bendová Globální granty kraje Vysočina jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
Způsobilost výdajů Seminář pro projektové partnery, ze 4
Seminář pro žadatele IROP výzev Prostějov venkov o.p.s.
Propagace zemědělských produktů spolufinancovaná EU v novém režimu Mgr
Pojem přeměna obchodní společnosti
Místní rozpočtové jednotky
Úřad práce České republiky
Státní organizace.
Téma 5 Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Příjmy z kapitálového majetku
Jednoduché účetnictví
Seminář pro příjemce OPVK
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Téma 2 Odměňování Mzdy a platy v odměňování zaměstnanců.
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Občanské soudní řízení I.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY V ŽÁDOSTECH O GP
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Seminář SoMoPro III. - Právní část Mgr. Klára Benišová/1258
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
■■ ■■ Zlínský kraj Program RP18-18 na úpravu lyžařských běžeckých tras ve Zlínském kraji Katarína KOŇAŘÍKOVÁ Odbor strategického rozvoje kraje.
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Kontrola a hodnocení předložených žádostí o NFP
Návrh na daňové zvýhodnění u zaměstnavatelů – plátců mzdy, kteří provádí výkon rozhodnutí nebo exekuci srážkami ze mzdy formou možnosti uplatnění odčitatelné.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Cyklus malého projektu
Daňové přiznání k dani z příjmů fo
Návrh na daňové zvýhodnění u zaměstnavatelů – plátců mzdy, kteří provádí výkon rozhodnutí nebo exekuci srážkami ze mzdy formou možnosti uplatnění odčitatelné.
Sociální a dostupné byty
Výzva č. 5 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Transkript prezentace:

Centrum pro regionální rozvoj ČR (Ne) Způsobilé výdaje pro období 2007-2013 pro programy přeshraniční spolupráce Vinohradská 46, 120 21 Praha 2 | tel.: +420 221 580 201 | fax: +420 221 580 284 | e-mail: crr@crr.cz | www.crr.cz

Obecná východiska Nařízení Rady (ES) č.1083/2006 o obecných ustanoveních o ERDF, ESF a FS Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č.1080/2006 o Evropském fondu pro regionální rozvoj Nařízení Komise (ES)č.1828/2006, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení 1083/2006 Metodická příručka způsobilých výdajů pro programy spolufinancované ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti na programové období 2007-2013 (MMR, odbor evropských fondů, platnost od 1. 1. 2007)

Metodická příručka pro 2007 – 2013 Kapitoly (celkem 6) 2. o Pravidlech způsobilosti výdajů 3. o Výkladu k pravidlům 4. o Dokladování a účetním zpracování dokladů 5. o Relevantních právních předpisech 114 stran kapitola 2 - Pravidla způsobilosti výdajů je závazná jak pro příjemce pomoci, tak pro poskytovatele pomoci, je to výklad nařízení EU s ohledem na závaznou českou legislativu finální verze  www.strukturalni-fondy.cz

Způsobilé výdaje pro Cíl 3 – CBC – Kontrolní systém Nařízení 1080/2006, čl. 16 – Kontrolní systém  každý členský stát určí kontrolory odpovědné za ověřování legality a řádnosti výdajů vykázaných každým příjemcem MMR stanovilo jako Kontrolora CRR ČR pro české partnery Tyto pravidla kontroly (ověřování způsobilosti výdajů) jsou pro příjemce pomoci závazná

Obecné zásady Kontroly Hodnocení žádosti o projekt  zda plánované výdaje projektu jsou způsobilé k financování ze SF a zda jsou přiměřené a stanoveny v souladu s principy hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti. Kontrola uskutečněných výdajů  na základě předložení Prohlášení o uskutečněných výdajích a související dokumentace  může dojít k přehodnocení způsobilosti oproti schválené žádosti o projekt Na výdaje uvedené v žádosti o projekt a naplánované Monitorovacím výborem nevzniká automaticky nárok  rozhodující je posouzení kontrolorů při ověřování legality a řádnosti uskutečněných výdajů.

Úpravy pro Cíl 3 - CBC definice časového vymezení výdajů zpřesnění výkladu k způsobilým výdajům rozšíření nezpůsobilých výdajů platí nezpůsobilé výdaje z Metodické příručky další nezpůsobilé výdaje stanovené MMR, tzv. zpřísnění upravené v PPŽ, PPP a platné pro české partnery

Časové vymezení způsobilosti výdajů Vznik od 1.1.2007 do 31.12. 2015 dle MPZV Vznik od data registrace projektu do konce realizace projektu (ne déle než 31. květen 2015 - konec realizace programu ČR - Bavorsko) – tzv. výdaje na realizaci výdaje vzniklé před registrací projektu max. 5% celkových ZV tzv. přípravné výdaje  výdaje spojené s přípravou žádosti o spolufinancování včetně povinných příloh, nelze uplatnit žádné výdaje na vybavení, majetek nebo zásoby úhrada do předložení Prohlášení o uskutečněných výdajích

Obecné principy ověřování způsobilosti výdaje musí být v souladu s evropskou a českou legislativou a s operačním programem včetně navazujících dokumentů výdaje musí být přiměřené (musí odpovídat cenám v místě a čase obvyklém), nezbytné a být vynaloženy v souladu s principy hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti výdaje musí být identifikovatelné a prokazatelné a musí být doložitelné přijatými účetními doklady4 výdaje musí být zaplaceny a zaplacení doloženo před jeho proplacením z Fondů EU (s výjimkou odpisů, režijních nákladů a věcných příspěvků). 4 výdaje musí být definitivní a zachycené v účetnictví partnera analyticky na projekt s výiimkou přípravných výdajů

Nezpůsobilé výdaje –výklad MPZV (1) výdaje bez přímého vztahu k projektu výdaje nesplňující principy hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti výdaje nevyhovující pravidlům časové způsobilosti výdaje s celkovým či převažujícím dopadem mimo cílový region5 ta část pořizovací ceny pozemku, která je vyšší než 10% celkových způsobilých výdajů na projekt, nepovolil-li Řídící/Národní orgán procentuální sazbu vyšší pro operace týkající se ochrany životního prostředí ta část pořizovací ceny (u pozemků, staveb, použitého zařízení), která je vyšší než cena zjištěná znaleckým posudkem 5 Cílovým regionem se v případě programů přeshraniční spolupráce Cíle 3 rozumí podporované území Programu (viz kapitola 3.2. Příručky)

Nezpůsobilé výdaje – výklad MPZV (2) Výdaje na nákup pozemku, staveb, majetku, použitého zařízení, na které byla poskytnuta dotace z EU v období posledních 5 let před registrací projektu režijní (nepřímé) náklady, které se týkají všeobecného provozu organizace bez příčinné vazby na projekt výdaje odpovídající svým vymezením kategorii mimořádných nákladů (např. oprava nákladů min. účet. období, vyúčtování nároku zaměstnanců na odstupné při reorganizaci, odškodnění při pracovních úrazech, výdaje, kterými nájemce podle smlouvy uvádí po skončení nájmu najatou věc do předešlého stavu, atd.), mzdové náklady zaměstnanců, kteří se na realizaci projektu nepodílí u zaměstnanců, kteří se na realizaci projektu podílí, alikvotní část osobních nákladů, která neodpovídá pracovnímu vytížení zaměstnance na daném projektu

Nezpůsobilé výdaje – výklad MPZV (3) ostatní výdaje na zaměstnance, ke kterým nejsou zaměstnavatelé povinni dle zvláštních právních předpisů (příspěvky na penzijní připojištění, dary apod.)6 výdaje na právní spory správní a místní poplatky, které nemají přímou vazbu na projekt, resp. jejichž nezpůsobilost byla stanovena řídícím orgánem sankční poplatky, pokuty a penále, případně další sankční výdaje, ať už sjednané ve smlouvách nebo vznikající z jiných příčin úroky z úvěrů a půjček DPH nebo její část, pokud existuje zákonný nárok na její odpočet přímé daně, daň z nemovitostí, daň z převodu nemovitostí, daň dědická a darovací, silniční daň clo 6 U organizací, které mají ze zákona stanoven povinný odvod do FKSP, je tento výdaj způsobilý

ŘO/NO rozšířil výčet nezpůsobilých výdajů – pro Cíl 3 CBC (1) leasing poplatky za otevření a správu bankovního účtu, pokud není založen pro účely realizace projektu věcné příspěvky nad 10% celkových způsobilých výdajů projektu po odečtení příjmů, přičemž nesmí neplacená dobrovolná práce převýšit 5% celkových způsobilých výdajů projektu po odečtení příjmů. Ocenění neplacené práce dobrovolníků se stanoví dle informačního systému o průměrném výdělku7, přičemž max.cena nepřesáhne 150Kč/hod. Ocenění ostatních věcných příspěvků je dle MPZV (tj. znaleckým posudkem ne starším jak 6 měsíců od registrace). odměny členům statutárních orgánů vyplývající z titulu jejich funkce, tzn. z titulu výkonu činnosti statutárního orgánu paušální režijní (nepřímé) výdaje8 7 Regionální statistika ceny práce viz. http://portal.mpsv.cz/sz/stat/vydelky. Informační systém je členěn dle jednotlivých krajů, přičemž zvolení příslušného kraje se řídí místem výkonu práce daného dobrovolníka. Pracuje-li dobrovolník na území více krajů, je zvolen ten kraj, v němž práce dobrovolníka převažuje. Při sestavování ocenění práce dobrovolníka je nutno vždy vycházet z hodnoty mediánu pro hodinovou mzdu dané podskupiny zaměstnání. 8 kromě výdajů na nájem, nákup vody, paliv, energie, internet, úklid a údržbu, telefonní poplatky, poštovní materiál, které lze vhodnou metodou za použití rozvrhové základny prokazatelně přiřadit pro projekt

ŘO/NO rozšířil výčet nezpůsobilých výdajů – pro Cíl 3 CBC (2) odpis pohledávek výdaje na audit projektu, pokud ve smlouvě/rozhodnutí není přímo stanovena povinnost takový audit provést výdaje na reprezentaci mimo (a) Technické pomoci a (b) výdajů na občerstvení, pohoštění uskutečněných partnerem, pokud jsou vynakládány v souladu s cíli projektu (např. občerstvení při školení a seminářích) nákup a odpisy osobních vozů 9 dary převyšující hodnotu 500 Kč/kus dary do 500 Kč/kus, pokud nemají žádný význam z hlediska naplnění cíle projektu a rovněž pokud nejsou označeny v souladu s pravidly propagace EU 9 Odpisy osobních vozů uplatňované Správcem Fondu mikroprojektů/Fondu malých projektů/Dispozičního fondu jsou způsobilým výdajem.

ŘO/NO rozšířil výčet nezpůsobilých výdajů – pro Cíl 3 CBC (3) ceny v soutěžích převyšující hodnotu 500 Kč/kus ceny v soutěžích do 500 Kč/kus, pokud nemají souvislost s daným projektem a pokud nejsou označeny souladu s pravidly propagace EU dodávky, které nevytvářejí ve vztahu k naplnění cílů projektu žádnou přidanou hodnotu – jedná se o případ, kdy dodavatel pouze zprostředkuje koupi zboží či služby, kterou mohl žadatel pořídit za stejných podmínek, ale za nižší cenu přímo od výrobce či poskytovatele služby aktivity mimo podporované území, pokud nejsou přesně specifikovány v žádosti a schváleny Monitorovacím výborem mzdy(platy) nad rámec obvyklé výše mezd/platů u vedoucího příjemce/partnera projektu v případě, že je uplatňován podíl z vyplácených mezd10 10 Obvyklá výše mezd se posuzuje u partnera, který podává příslušné Prohlášení o uskutečněných výdajích.

ŘO/NO rozšířil výčet nezpůsobilých výdajů – pro Cíl 3 CBC (4) mzdy(platy) nad rámec mezd(platů) obvyklých v regionu11 pro jednotlivé profese v případě, že jsou práce prováděny na základě DPP nebo DPČ výdaje na publikace, pokud obsahují bezplatnou inzerci výdaje za nákup majetku, vybavení apod. pokud nejsou použity zcela pro účely projektu (lze nárokovat pouze alikvotní část odpovídající využití pro účely projektu nebo formou odpisů) 11 Regionální statistika ceny práce viz http://portal.mpsv.cz/sz/stat/vydelky. Informační systém je členěn dle jednotlivých krajů, přičemž zvolení příslušného kraje se řídí místem výkonu práce. Probíhá-li výkon práce na území více krajů, je zvolen ten kraj, v němž práce dobrovolníka převažuje. Při sestavování výše mzdy (platu) je nutno vždy vycházet z hodnoty mediánu pro hodinovou mzdu dané podskupiny zaměstnání.

ŘO/NO rozšířil výčet nezpůsobilých výdajů – pro Cíl 3 CBC (5) výdaje na veškeré kulturní a umělecké činnosti s výjimkou zájmové umělecké činnosti, spolupráce místních nepodnikatelských subjektů v oblasti kultury a umění jako je např. pořádání přeshraničních výstav, spolupráce divadel a muzeí apod., výdaje hrazené v hotovosti nad 500 EUR (přepočtené z jiné měny kurzem na Prohlášení o uskutečněných výdajích)

Nezpůsobilými výdaji jsou také: Výdaje, které partner není schopen příslušnému kontrolorovi doložit ať již z pohledu jeho nezbytnosti v rámci projektu či oprávněnosti jeho výše Výdaje, které nebyly u partnera vedeny v účetnictví analyticky pro projekt12 a na dokladech nebylo jednoznačně uvedeno, ke kterému projektu se vztahují Výdaje na aktivity projektu, které nesplnily pravidla publicity stanovené v Rozhodnutí / Smlouvě Výdaje uskutečněné při realizaci projektu, kdy partner nedokázal vyvrátit porušení střetu zájmů Výdaje, které byly vynaloženy v jiném období než je uvedeno na Prohlášení o uskutečněných výdajích a splňovaly podmínky pro způsobilost 12 Platí nejpozději od data registrace projektu

Doplňující informace (1) Střet zájmů Příjemce se zavazuje přijmout veškerá nezbytná preventivní opatření, aby zabránil střetu zájmu (zejména v souvislosti se zadáváním veřejných zakázek) a porušení těchto zásad, a je povinen neprodleně informovat poskytovatele dotace o jakékoli situaci, představující střet zájmů, nebo takové, která pravděpodobně může ke střetu zájmů vést. Střet zájmů nastává tehdy, pokud dojde k ohrožení nezávislého a objektivního výkonu funkcí, a to z důvodů týkajících se rodiny, citového života, politické a státní příslušnosti, ekonomických zájmů či jakéhokoli jiného zájmu sdíleného s jinou osobou.

Doplňující informace (2) DPH Daň z přidané hodnoty může být způsobilým výdajem pouze za předpokladu, že způsobilým výdajem je rovněž plnění, ke kterému se daň vztahuje. Pokud je dané plnění způsobilým výdajem pouze z části, je způsobilým výdajem rovněž pouze alikvotní část DPH vztahující se k tomuto plnění - více viz. kap. 3.2.6.2 „DPH“ MPZV. V případě, kdy je partner plátcem DPH a DPH u způsobilého výdaje podléhá krácení nároku na odpočet koeficientem dle § 76 zákona č.235/2004 Sb., o DPH (tzv. krácená plnění), je způsobilým výdajem pouze alikvotní část DPH, na kterou si prokazatelně nemůže partner nárokovat ve svém daňovém přiznání odpočet, a je upravená tzv. vypořádacím koeficientem odpočtu.  

Centrum pro regionální rozvoj ČR Děkuji za pozornost ing.Eva Hrstková ing. Dušan Vítek Vinohradská 46, 120 21 Praha 2 | tel.: +420 221 580 201 | fax: +420 221 580 284 | e-mail: crr@crr.cz | www.crr.cz