Mezinárodní management VI. FŮZE A AKVIZICE. Jestliže bychom stav ekonomiky měřili podle aktivity na poli fúzí a akvizic, recese je v mnoha oborech v Česku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZDROJE FINANCOVÁNÍ MAJETKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu
Advertisements

PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Průmyslová revoluce 11 Důsledky a změny. Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc13 Označení materiáludkc13_prum_rev_dusledky_zmeny.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
MIKROEKONOMIKA TYPOLOGIE PODNIKŮ II. Podniky podle sektorů a hospodářských odvětví.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Obchod, trh Základy hospodaření.
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Pojem přeměna obchodní společnosti
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Digitální učební materiál
Procesní management v oddělení logistiky
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Státní organizace.
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Úvod do tržní hodnoty a hromadného oceňování
Inovace a regionální rozvoj
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Výrobní faktory v organizaci
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
RIZIKO.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Vykazování postupu nebo stavu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál
Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení
Zdroje financování majetku - PASIVA
Eva Tomášková Základní ekonomické pojmy Ekonomické souvislosti právní úpravy obchodních společností 2. přednáška.
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Synergie manažerského týmu
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
RIZIKO.
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Teritoriální setkání - Finsko
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Role ČEB při realizaci exportní strategie
Organizace práce na prodejně
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Seminář o stavebním spoření
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
Současné aktivity v oblasti České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj a Světové podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj.
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Mezinárodní management VI. FŮZE A AKVIZICE

Jestliže bychom stav ekonomiky měřili podle aktivity na poli fúzí a akvizic, recese je v mnoha oborech v Česku za námi. Stavebnictví a developeři si ale budou ještě rok procházet slzavým údolím, myslí si investor a partner fondu VICF Michael Rostock-Poplar "Dříve to bylo hlavně o restrukturalizaci, nyní opět začíná doba, kdy se firmy dají snadno a dobře prodat," Podle něj se opět začíná dařit automobilkám, telekomunikačním firmám nebo společnostem zaměřujícím se na inženýring.

Klíčové téma je opravdu v tom, že firmy založené na začátku 90. let minulého století v 90 procentech řídí stále jejich zakladatelé. A ti to dělají primárně pro to, aby saturovali své životní potřeby. Máte vilu, máte Audi A8, máte naspořeno, pak už si říkáte, že třetí vilu, třetí audi už nepotřebujete. A v ten moment na to začnou kašlat a berou to už více jako lifestylovou firmu, což je dlouhodobě z profesionálního hlediska špatně. Ruku v ruce s lifestylovou firmou pak jde to, že výkonný ředitel k tomu dělá ještě obchod, vývoj nebo obchod dělá zároveň marketing. Ale ti lidé si neuvědomují, že samotné oddělení obchodu a marketingu může zdvojnásobit obrat, jen když bude dobrý marketing. A to už vůbec nemluvím o tom, že 95 procent firem v Česku nemá jasně definovanou strategickou vizi. Zdroj: byznys. iHNed.cz Recese v Česku končí a pro nás začíná zábava, říká investor Rostock-Poplar byznys. iHNed.czRecese v Česku končí a pro nás začíná zábava, říká investor Rostock-Poplar

Teorie vzniku fúzí Vzniká v kontextu změn externího prostředí. Důvody jsou spojené s tlakem mezinárodní soutěže, finančních inovací, liberální antitrustové politiky a dalších faktorů. To vede k „boomu“ sdružování podniků z pohledu převzetí, akvizic a manažerských odkupů.

Historie fúzí a akvizic První akviziční vlna (1897 – 1904) započala v USA vrchol v letech 1898 – Hlavními faktory první vlny byl vznik celostátního trhu a rozvoj masové produkce. Z hlediska akviziční typologie převažovaly horizontální akvizice. Negativním důsledkem spojování se stalo potlačení konkurence. Konec první vlny byl způsoben krachem akciového trhu v roce 1904 a částečným kolapsem bankovního systému v roce1907.

Historie fúzí a akvizic Druhá akviziční vlna (1916 – 1929) v době prosperity amerického hospodářství způsobeného prostřednictvím Bohatství získaného dodávkami zbraní spojencům za první světové války. Legislativní tlak proti monopolům Důraz kladen na vertikální akvizice. Tuto vlnu ukončila krize v roce 1929.

Historie fúzí a akvizic Třetí akviziční vlna (1965 – 1969) charakterizovaná stabilitou americké ekonomiky. Charakter konglomerátní formy. Zvetšení se velikosti cílových firem Transakce v hodnotě nad 100 milionu amerických dolaru. Financování fúzí a akvizic přechází od formy bankovního úvěru na akciový trh.

Historie fúzí a akvizic Čtvrtá akviziční vlna (1981 – 1990) charakterizovaná formou nepřátelských převzetí a zvýšeného používání dluhu při financování akvizic (leveraged transactions). Ve čtvrté vlně dochází k rozbíjení konglomerátu, které vznikly ve vlně předešlé. Problematika tvorby adekvátní hodnoty pro akcionáře. Hrozba nepřátelského převzetí = stimul ke zlepšení práce manažeru firem.

M&A v 80. a 90. letech Charakteristickým znakem LBO (leveraged buy-outs) - stažení akcií přebírané firmy z veřejných akciových trhu financované vysoce úročenými obligacemi spekulativní povahy s vysokou mírou rizika. Fenomén LBO spočíval v inovaci v organizaci společností, vedoucí ke zvýšenému výkonu. LBO transakce: –z manažeru spolumajitele firmy –podíl dluhu vyžadoval od managementu disciplínu v řízení s maximálním nasazení. –Spoluinvestoři - akcionáři důkladně monitorovali hospodaření

Fúze a akvizice Akvizice - dochází k tomu, že se jednotlivé firmy spojují do formy jednoho podniku. Nakupující firma zůstává a přebírá veškerá aktiva a pasiva převzaté cílové firmy, která přestává existovat. Někdy se stává cílová firma dodatečnou nebo částí dodatečné mateřské společnosti (GM při akvizici EDS).

Fúze a akvizice Jiným druhem akvizice je pojem konsolidace, kde se jedná o spojení dvou nebo více firem do formy úplně nové společnosti. Nepřímá forma akvizice je charakterizována odkupem daného podniku vlastním managementem. Někdy je používán pojem „převzetí firmy (Takeover)”. Tento pojem je velmi mlhavý a týká se především nepřátelských převzetí podniku (Hostile Takeover).

Akvizice Akviziční firma (Akvizitor) je nakupující firma, která získává převzatou cílovou firmu, nebo-li akvizičního kandidáta. Cílová firma (Target firm) je cílová firma (akviziční kandidát), který vplyne do nakupující akviziční firmy a přestává existovat.

Příklad Příkladem může být společnost Coca-Cola, která na začátku 80. let stála před hlubokou krizí. Její nový CEO R. Goizueta provedl velmi mnoho akvizicí (odhad kolem 200), zejména v oblasti průmyslu nápojů. Výsledkem byl obrovsky růst tržní hodnoty za jeho vedení společnosti Coca-Cola. V době jeho nástupu byla tržní hodnota firmy ve výši 4,3 mld USD a vzrostla na na 147 mld. USD v roce 1997

Akvizice Výhody akvizicí lze spatřovat ve vytváření daňových štítů, obsazení trhů, získání levné pracovní síly a v neposlední řadě akviziční firma očekává určitá zvláštní aktiva. Mezi tato aktiva patří dobrá vzdělanost, vysoká odbornost dělníků, podnikatelská kultura a vstřícné zacházení ze strany vlády a úřadů. Všechny uvedené výhody akvizicí lze koncentrovat do poslání akvizice, kterou je zvýšení hodnoty mateřské společnosti.

Akvizice Horizontální akvizice se týká firem, které podnikají ve stejném oboru podnikání a navzájem si mohou konkurovat. Principem takového spojení je dosažení úspor z rozsahu ve výrobě a distribuci produktů a možnost zvýšení tržní síly ve velmi koncentrovaném průmyslu.

Akvizice Vertikální akvizice se týká spojení firem v průmyslu se silnými dodavatelsko odběratelskými vztahy. Akviziční firma je často dodavatel nebo zákazník cílové firmy. Vertikální akvizice je obvyklým způsobem převzetí firmy, v případech, kdy je trh pro středně pokročilé výrobky nedokonalý, protože má nedostatek zdrojů vůči kritickým nákupním dodávkám nebo pokud ztrácí kontrolu nad výrobou specifických výrobků.

Akvizice Koncentrické akvizice (soustředěné akvizice) je takové spojení akviziční a cílové firmy, které jsou příbuzné základní technologií, výrobními procesy nebo trhy. Akviziční firma získáním cílové firmy dosáhne rozšíření podnikatelských aktivit, tržních účastí nebo technologií Konglomerátní akvizice se týká spojení firem které nemají k sobě žádný bezprostřední vztah (zdrojový,technologický, nebo tržní)

Nepřátelská převzetí Investor převezme firmu proti vůli jejího managementu (správní rady) Na rozdíl od přátelských převzetí, která jsou motivována vidinou synergických efektu realizovatelných spojením dvou firem, nepřátelská převzetí jsou vyvolána neefektivním řízením potenciálního akvizičního cíle ze strany jeho manažeru. „Market for corporate control“ je součástí trhu práce s manažery, kde manažerské týmy soupeří o právo řídit nakládání se zdroji (Jensen).

Nepřátelská převzetí Trh převzetí sloužící jako instituce poslední záchrany tak hraje podstatnou úlohu při: organizační změně motivaci efektivního využívání svěřených zdrojů; ochraně investoru v případě selhání vnitřní kontroly na úrovni stávajících orgánu firmy.

Nepřátelská převzetí Management přebíraných společností se nepřátelským převzetím brání: opatřením na úrovni stanov firmy, finanční techniky obrany a strukturální změny firmy umožnění současným akcionářům získat dodatečné akcie za výhodných podmínek tzv. otrávené pilulky (poison pills) Účelem obranných opatření je odradit nájezdníka hrozbou vysokých nákladu akvizice

Případ Sazka Nejvíce mě překvapilo vyhazování peněz za mzdové náklady - to nebyly mzdy, ale dary, které vůbec neodpovídaly práci v monopolní organizaci, která nemusí vyvíjet takovou odbornou péči jako ostatní společnosti na volném trhu (samotný Hušák si za poslední 4 roky vydělal téměř 275 milionů Kč). A pak to byla řada nesmyslných projektů, které se tam kupily v době, kdy měla Sazka splácet dluh, ale namísto toho utratila zhruba miliardu za nevydařené akce typu nové hry Starport či nevydařenou akvizici Ukrajinské národní loterie. Zdroj.: ika_

Management Akvizice Management firmy určuje, zda-li vytyčených cílu dosáhnout vlastní aktivitou nebo koupí jiného podniku. Akvizice umožňují rychle dosažení stanoveného cíle (oblast produkce, trhu apod.). Převzetí lze definovat jako významnou změnu vlastnické struktury firmy zasahující do jejího dalšího řízení a směrování vyvolanou zásahem jiné společnosti. Akvizici lze rozvést do pojetí Fúze – kupující firma si uchovává své jméno a právní subjektivitu a nabývá aktiva a pasíva kupované společnosti. Konsolidace - vzniká nový právní subjekt, kdy kupující i akviziční cíl, končí jako právní subjekty a transformují se ve zcela novou společnost. Nákup akcií (nákup akcií s hlasovacím právem) Nákup majetku.

Synergie v oblasti fúzí a akvizic Synergie M&A - nárůst ekonomické hodnoty vytvořený fúzí dvou nebo více firem Synergie - „hnací motor“ akvizic. Zdroje synergie akvizice směřují do oblasti zvýšení výnosu sloučené firmy a snížení jejích nákladu. Synergie = VAB – (VA + VB), kde VAB = hodnota spojené firmy VA, VB = hodnoty samostatných firem před spojením

Akvizice Obecný algoritmus kroků akvizičního procesu používaný v USA: identifikace akviziční strategie nastínění kriterií akvizice alternativnímu nastínění přiblížení akvizice výběr nastíněných přístupů k akvizici analýza interních rozvojových alternativ cílové firmy provedení akvizice - stanovením firemního cíle a firemní strategie cílové firmy plánování post-akvizičního integračního procesu [1][1] Gaughan, A. P. (1996), Mergers, Acqusitions nad Corporate Restructuring, John Wiley & sons, Inc. New York.

Akviziční proces „the Deal Flow“, stádia : formulace, lokalizace, prošetření, vyjednávání, integrace a motivace. Zdroj: Galpin, Timothy 2007

Před akviziční proces Akviziční proces - akvizitor, resp. společnost, která má zájem na sloučení s jinou společností - Letter of Intent. V rámci zahájení procesu je nutno zodpovědět otázky spojené s : plánovaním, oceněním financováním akvizice Klíčová oblast pred-akviziční fáze = DUE DILIGENCE a vyjednávání akviziční dohody – obě stádia se prolínají.

Due diligence (anglicky náležitá pečlivost nebo náležitá opatrnost) je právní institut vyjadřující míru aktivity, kterou lze důvodně očekávat za daných okolností Due Diligence analýza podniku, zejména v oblasti práva, daní, financí, s cílem zobrazení předností, nedostatků podniku a rizik spojených s aktivitami v oblasti spolupráce či převzetí. Due Diligence - významný nástroj pro stanovení kupní ceny a formulování smluvních garancí. Zpracovává obvykle tým právníků, auditorů a dalších expertů k důslednému (právní garance) prověření veškerých relevantních oblastí daného podniku.

Due diligence Zakladatelské dokumenty Historie a současný právní stav společnosti Podnikatelská činnost Podnikatelský plán Finanční a účetní informace Hmotný investiční majetek (HIM) Nehmotný investiční majetek (NHIM) Peníze, banka a cenné papíry Závazky Právní náležitosti Zaměstnanci Management Daně Životní prostředí

Post akviziční integrace Post-akviziční management je determinovaný třemi skutečnostmi: povahou změny, kterou akvizitor plánuje zavést v převzaté společnosti, formou integrace a kontroly převzaté společnosti procesem, kterým je daná změna zavedena

Post akviziční integrace Child, Faulkner a Pitkethly uvádí dimenze typologie post-akvizičních integrácí: 1)potřeba strategické vzájemné závislosti (strategic interdependence) v zájmu zajištění hodnoty v souvislosti s organizační integrací 2)potřeba organizační samostatnosti (organizational autonomy). Strategická vzájemná závislost „vzájemné doplňování“; přenos schopností a vědomostí mezi sebou navzájem, příkladem je transfer manažerských praktik akvizitora. KULTURNÍ SHODA mezi společnostmi hlavní faktor pri zvážení rozsahu autonomie převzaté společnosti.

Post akviziční integrace Mezi faktory rozhodující ze 75 % o typu integrace mezi akvizitorem a získanou společností patří: 1)potřeby strategické (strategic task needs) sdílení a výměna schopností, zkušeností a zdrojů kľíčových pro tvorbu hodnoty; 2)potřeby organizační (organizational task needs). Z ostatních 25 % v rozhodování o typu integrace jsou odpovědné faktory kulturní a politické.

Stupeň integrace Zdroj: Child, Faulkner a Pitkethly 2001

Stupeň integrace MALÝ STUPEŇ INTEGRACE – stupeň 1-2: mateřská společnost kontroluje výkon převzaté společnosti po finanční stránce, hlavní funkce převzaté společnosti jsou zachované a reporting se realizuje přes CEO. Mohou být provedeny změny v top-managementu a omezení v obchodování s kapitálem. Převzatá společnost dále funguje na trhu jako před provedením akvizice.

Stupeň integrace STŘEDNÍ STUPEŇ INTEGRACE – stupeň 3-5; Mateřská společnost převezme a centrálně řídí určité podnikové oblasti strategického managementu: finance, HR, nákup, vývoj produktů, IT systémy, řízení značky; operativní řízení je ponecháno na dceřiné společnosti. Reporting probíhá skrze CEO a částečně podle jednotlivých podnikových funkcí. Podle míry reputace převzaté společnosti, udržuje její vlastní identitu. K centralizaci funkcí dochází v případě, že poskytují výhodu celku.

Stupeň integrace VYSOKÝ STUPEŇ INTEGRACE – STUPEŇ 6-7 Je charakterizovaný úplnou absorpcí funkcí převzaté společnosti do mateřské organizace. Reporting se realizuje prostřednictvím jednotlivých funkcí. Pouze silné značky jsou zachované, po uplynutí doby transformace mohou být změněné.

Stupeň integrace Země akvizitoraMíra integrace převzatých společností USAvysoká, stupeň 4,8; kontrola – sofistikované systémy reportingu Japonsko střední až vysoká, 3,1; kontrola – přítomnost manažera z mateřské společnosti, osobní kontakt Německo pravděpodobně střední, odlišuje se podle konkrétního akvizitora, 3,0 Franciepravděpodobně vysoká 3,7 UKnízka až střední

Kroky akvizičního procesu shrnutí Business plán a akviziční plán (cíle a zdroje, jednotlivé kroky, harmonogram akvizice a definuje odpovědnost osob. Identifikace a prověřování akvizičních kandidátu Vyjednávání Post-akviziční proces: integrace převzaté firmy Vyhodnocení akvizice

Literatura GALPIN, Timothy J.; HERNDON, Mark. The Complete Guide To Mergers And Acquisitions: Process Tools To Support M&A Integration At Every Level. 2nd ed., San Francisco: John Wiley & Sons, 2007 GAUGHAN, P. A. Mergers, Acquisitions And Corporate Restructuring. 3. vyd. New York: John Wiley & Sons, CHILD, John; FAULKNER, David; PITKETHLY, Robert. The Management of International Acquisitions [online]. New York : Oxford University Press Inc., 2001, reprinted 2003 JENSEN, M. C. The Efficiency Of Takeovers. The Corporate Board KUSÁK, M. Fůze a akvizice jako nástroj růstu a restrukturalizace podniku, VŠE Praha KAŠTILOVÁ, P.: Fůze a Akvizice z pohledu mezinárodního managementu, diplomová práce ESF MU 2011 PIROŽEK, P.: Možnosti managementu při akvizici firmy, VUT Brno, 2000 PICOT, G.: Handbook of International Mergers and Acquisitions, Palgrave Macmilian, 2002 ROCK, M. L., ROCK, R. H., SIKORA, M. The Mergers & Acquisitions Handbook. 2. vyd. McGraw- Hill, 1994.