Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastEkonomika a účetnictví – Obchod DUMVY_32_INOVACE_EKU_327.
Advertisements

HRUBÝ DOMÁCÍ PRODUKT – 1. ukazatel úrovně ekonomiky
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Demografie je věda, která se zabývá:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Světové hospodářství.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Ekonomická gramotnost Dělba práce „Tam, kde dělá každý vše, bída klepe na chýše.“
Makroekonomie a hospodářství
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A12 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořenílistopad.
Členění NH Ukazatelé hodnocení NH
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
HDP= hrubý domácí produkt
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový Informační systém Ročník / obor.
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_NÁRODNÍ.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_83 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Cena hotelových služeb.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Distribuční cesty.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové strategie Ročník / obor studia:III..
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Obecná ekonomie 2.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti:Zánik a zrušení podniku Ročník / obor studia:II. –
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_10 TEMA:
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Public Relations v.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Ekonomika– národní hospodářství
Hospodářství (ekonomika)
Ing. Veronika Dostálková MBA
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Ekonomika– národní hospodářství
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Rozhodování jako manažerská funkce
Živnostenský zákon a rejstřík II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Hospodářská politika státu
Založení a vznik podniku II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Management a řízení hotelu
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Postavení CR v hospodářství
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Demografie je věda, která se zabývá:
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Sféry obyvatelstva – hospodářská činnost
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. – III. r./Kuchař - číšník Vypracoval:Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do – SŠHGS) Ověřeno : I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM Klíčová slova: Sektory NH, HDP, HNP Anotace: Výkladová prezentace pro podporu výkladu učitele na téma národní hospodářství.

Národní hospodářství a jeho hodnocení

Národní hospodářství Národním hospodářstvím rozumíme veškerou hospodářskou činnost na určitém státním území, která je prováděna podnikatelskými subjekty a občany.

SEKTORY NH PRIMÁRNÍ KVARTÁLNÍ TERCIÁLNÍ SEKUNDÁRN Í těžba nerostných surovin lesnictví rybolov zemědělství stavebnictví rozvod energií zpracovatelský průmysl služby veřejného charakteru věda strojírensk ý průmysl oděvní průmysl chemický průmysl výzkum

Struktura NH Národní hospodářství je možno členit podle různých hledisek, například podle účelu hospodaření rozlišujeme: –ziskové organizace - smyslem existence je trvalé dosahování zisku –neziskové organizace - hlavním cílem není tvorba zisku (poskytují např. sociální služby).

Úroveň NH je míra, která vyjadřuje, jak je národní hospodářství schopno uspokojovat potřeby společnosti. politický a ekonomický systém národní bohatství obyvatelstvo přírodní bohatství

Činitelé ovlivňující úroveň NH Přírodní bohatství množství a kvalita zemědělské půdy zásoby nerostů množství a kvalita vodních zdrojů množství a kvalita lesů Politický a ekonomický systém společnosti např.: –parlamentní demokracie –ekonomika založená na soukromé iniciativě jednotlivců a konkurenci jednotlivých ekonomických subjektů

Činitelé ovlivňující úroveň NH Národní bohatství jsou to všechny hmotné statky, které vytvořily minulé generace a další generace je mohou používat např. : –školy –nemocnice –hrady –obytné domy –rozvody energie –dopravní a spojové cesty

Činitelé ovlivňující úroveň NH Obyvatelstvo počet obyvatel –čím více, tím více jich může pracovat struktura obyvatel –předškolní, školní, produktivní věk, důchodci vzdělanost obyvatel –čím vzdělanější, tím více nového vymyslí  zvyšují životní úroveň

Hodnocení NH Výkonnost NH můžeme charakterizovat několika základními makroekonomickými ukazateli: –HDP –HNP –Tempo růstu –Míra nezaměstnanosti –Míra inflace –Obchodní bilance – přehled všech vývozů a dovozů za určité období EX větší IM = aktivní IM větší EX = pasivní Platební bilance – přehled všech ekonomických transakcí, které byly uskutečněné za dané období mezi tuzemskem a cizinou.

Nejdůležitější ukazatele Je peněžní hodnota statků a služeb, vytvořená za dané období /zpravidla za 1 rok/ výrobními faktory na území určitého státu, při výpočtu je velký problém stanovit meziprodukt, což jsou vzájemné dodávky statků a služeb mezi podniky, které jsou v daném roce a státě použity k další výrobě, meziprodukt roste s růstem specializace a klesá s růstem koncentrace. do HDP se započítávají pouze finální /konečné/ produkty. HDP

Nejdůležitější ukazatele je peněžní vyjádření statků a služeb, vytvořených za dané období výrobními faktory, které jsou ve vlastnictví určitého státu. HNP

Použitá literatura PETR KLÍNSKÝ, Otto Münch. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy. 4. vyd. Praha: EDUKO. ISBN KOČÍ, Jana a Lenka ŠAMŠOVÁ. Základy ekonomiky: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 143 s. ISBN Ekonomie on-line [online]. Dostupné z: