MOTIVACE X MANIPULACE KLIENTŮ Mgr. Michaela Veselá.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
MAM Milan Pučálka. Styl řídící práce Forma vztahu manažera k spolupracovníkům bývá označována jako styl řídící práce: Ten se liší v závislosti na: – Okamžité.
ASERTIVITA Alena Krákorová. Asertivita základy asertivního chování základní asertivní způsoby jednání asertivita DESATERO asertivita a obtížný klient.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Od počítače za mříže 2016 Uvědomte si, že vulgarismy na Internet nepatří. Jde především o prezentaci vaší osoby.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Poziční analýza školy Mgr. Miloslav Hubatka.
Návraty žen do práce očima zaměstnavatelů
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
Projekt odboru personálního Ministerstva vnitra Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV: nástroj ke zvýšení efektivity práce MV ČR.
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Psychologie v obchodní činnosti firmy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Řízení kolektivu. Řízení kolektivu Aby podřízení pracovali dobře, musí být splněny tyto podmínky: schopnosti podřízených pracovní podmínky motivace.
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
EMPATIE - JAK SE MAMINKA CÍTÍ… CO BY SE STALO KDYBY…
Vůdcovství – leadership část 2.
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Základní informace o poskytovateli
UČENÍ.
Didaktika sportovních činností
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Gymnasium Jižní Město Praha
Organizační struktura
Úloha vůdců, úloha vůdcovství
Název: VY_32_INOVACE_VVP_9A_12F Škola:
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Obecné výklady o důkazech
ZDRAVÍ JAKO HODNOTA.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Synergie manažerského týmu
Sociologické aspekty ochrany spotřebitele
ETIKA Jana HOROVÁ.
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Školní poradenské pracoviště
Psychologie test.
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Hledáme klíč k právům dětí
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Opička Gogo Jak jsme využitím projektové metody podněcovaly představivost dětí, rozvíjely jejich pohybové a manipulační dovednosti, asociativní myšlení,
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Centra kolegiální podpory
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
NNO a dobrovolnictví „Pomáháme těm co pomáhají… “ Jiří Tošner
Vztah k životnímu prostředí
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Když vás potká vyhoření
Věda a etika.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

MOTIVACE X MANIPULACE KLIENTŮ Mgr. Michaela Veselá

„Jen nevzdělanec zneužívá momentální slabosti druhého.“ (D. Bonhoeffer, Etika)

Obecná etika – výchozí otázka Etika se neptá, jak se lidé chovají, nýbrž jak se chovat mají; neptá se, zda se nějaký způsob jednání pokládá za správný, nýbrž, zda správný je.

Motivace X manipulace MANIPULACE  Snaha o působení na myšlení druhé osoby či více osob.  Manipulátor nenápadně přesvědčuje druhého člověka o své myšlence či názoru, a přimět ho tak k jednání v zájmu manipulujícího.  Využívá k tomu svých znalostí o slabostech a potřebách druhých lidí a často i svého charismatu. MOTIVACE  Usměrňován naše chování a jednání pro dosažení určitého cíle.  Vyjadřuje souhrn všech skutečností, které podporují nebo tlumí jedince, aby něco konal nebo nekonal.  Motivy jsou pohnutky, psychologické příčiny akcí a reakcí, činností a jednání člověka zaměřené na uspokojování určitých potřeb.

Rozdíly mezi motivací a manipulací  Postavení stran  Pocity a emoce  Jednání a chování  Důsledky  Konečná odpovědnost X

Manipulace je nežádoucí jev s destruktivními následky:  Jedná se zpravidla o zištný úmysl, který je dosahován na úkor druhého člověka.  Ničí vztahy mezi lidmi. X Manipulace může mít i pozitivní dopad:  Pokud používáme jako působení na ostatní s využitím autority a zkušeností.  Může zachránit život člověka – psycholog, záchranář (většinou jde o vyjednávání či uklidňování)  Mezilidská diplomacie – řešení situací nekonfliktní cestou, pomoc při řešení problémů, atd. Záchrana života se jeví jako jediná polehčující okolnost pro použití manipulativních technik vůči okolí.

Klasifikace manipulací Základní dělení podle obcházené mohutnosti:  Přímé (nátlakové) – manipulátor obchází vůli manipulovaného. Ten si zřetelně uvědomuje, že musí udělat něco, co nechce. Typické pro jednání z pozice moci či autority – rodič vůči dítěti, učitel vůči žákovi, policista vůči občanovi, monopol vůči zákazníkovi.  Nepřímé (taktizující) – manipulátor obchází vědomí manipulovaného. Ten si není vědom, že se momentálně děje něco, co je pro něj nevýhodné. Typické pro jednání z pozice podřízené – dítě obchází zákaz rodiče, žák opisuje při zkoušce, občan hraje blbečka při dopravní kontrole, uživatel porušuje licenční podmínky počítačového monopolu.

Obrana proti manipulaci  Rozpoznat manipulaci a hrozící nebezpečí.  Jsou naši klienti schopni rozpoznat manipulaci?  Pěstovat si vlastní sebevědomí. Nemyslet si, že manipulátor je dokonalejší.  Mají naši klienti přiměřené sebevědomí?  Mít jasnou představu o svých právech.  Znají naši klienti svá práva?  Umět odmítnout manipulátorovu žádost, nemít vůči němu zábrany a závazky.  Umí naši klienti vyjádřit odmítnutí? Dokážeme jejich vůli vnímat?  Naučit se postupům, jak konkrétní manipulační techniky zneškodnit.  Jaké mají naši klienti šance nás porazit, když je manipulujeme?  Být přesvědčen o své pravdě.  Jsou si naši klienti vážně sebou tak jistí?

Motivace Nebýt manipulativní znamená dát prostor: 1) Osobním cílům klienta  přináší osobní nasazení klienta (individuální plány)  zabraňují manipulaci klienta 2) Svobodné vůli klienta  posiluje autonomii klienta  podněcuje naší iniciativu, osobní nasazení pro klienta

Síla rozhodnutí  ZKUŠENOST = hlavní nástroj pracovníka pro volbu mezi motivací a manipulací.  Jen zkušenost nás může naučit, která hlediska je třeba v daném rozhodnutí brát na zřetel a která nikoli.  KONÁNÍ = realizace zvoleného rozhodnutí  Vyžadující aktivitu a nasazení pracovníka i ve chvíli, kdy pochybuje o svém rozhodnutí.  ODPOVĚDNOST = schopnost pracovníka unést tíhu rozhodnutí při práci s klientem.  Odpovědnost může být samotným motivem pracovníka konat/nekonat, stejně jako může být i důsledkem daného rozhodnutí. ZKUŠENOST KONÁNÍ ODPOVĚDNOST

Profesionalita sociální práce 1) Sledování kvality života klientů sociálních služeb 1) Autonomie klienta – aby mohl rozhodovat sám o sobě 2) Individualizace péče – respekt ke zvykům klienta, jeho návykům, jeho schopnostem – pohybovým, smyslovým, mentálním, abychom brali na vědomí jeho věk 2) Schopnost spolupráce na péči 1) Zapojení klienta do plánování služby, i samotného poskytování a vyhodnocování 2) Týmová spolupráce – ochota zapojovat různé aktéry do péče o klienta

Etické principy sociální práce  Respektování jedinečnosti každého klienta  Volné a svobodné vyjadřování pocitů klienta  Akceptace klienta – takového, jaký je  Respektování práva klienta svobodně se rozhodovat a volit mezi alternativami  Nemoralizování  Empatický přístup Podporujme prosociální komunikaci v našich organizacích.

Děkuji za pozornost. „Zodpovědný člověk jedná ve svobodě vlastního „já“. On sám se musí rozhlížet, usuzovat, rozvažovat, rozhodovat a jednat. Sám musí zkoumat motivy, příznivé okolnosti, cenu a smysl svého jednání.“ (D. Bonhoeffer, Etika)