Odpojování od soustavy zásobování tepelnou energií 1 Za použití metodické pomůcky Krajského úřadu Moravskoslezského kraje. Světlana Kravčenková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Kutná Hora 26. května 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ing. Milan Balcer oddělení obnovitelných zdrojů energie Energetická legislativa Novela vyhlášky č. 194/2007 Sb.
Ochrana urbanistických a architektonických hodnot zástavby poznatky veřejného ochránce práv Kancelář veřejného ochránce práv JUDr. Marek Hanák, JUDr. Jana.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Voda jak ji neznáme Povolení k nakládání s vodami k Ing. Jana Zmeškalová.
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015 Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu prosinec 2014.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
ZAPOJENÍ SPOLEČENSTEV DO TVORBY NOREM VÝTAHOVÝ PRŮMYSL ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Návrh věcného záměru zákona o stavebních úřadech - co by bylo, kdyby… Ing. Jiří Štochel, VITA software s.r.o. 1.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Příprava novely stavebního zákona
Územní plánování aneb jak na to Porada pro ÚÚP na KÚ LK dne
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy a osvědčení dopravce
Pojem přeměna obchodní společnosti
Mgr. Michal Matouš Katedra správní vědy a správního práva, PrF MU
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Zákon č. 22/ 1997 sb. o technických požadavcích na výrobky
Zpráva o uplatňování ÚP
Obecné zásady při aplikaci ZÚR JMK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Stavební uzávěra základní informace
Občanské soudní řízení I.
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Novela zákona ZPF č. 41/2015 Sb. – účinnost od 1. dubna 2015
Porada vedoucích Úřadů územního plánovaní
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Roční seminář pro vodoprávní úřady
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Seminář s krajskými úřady
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Obecné výklady o důkazech
Zpráva o uplatňování územního plánu
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Pozemkové úpravy.
Správa sociálního zabezpečení
Zákon o vodovodech a kanalizacích č. 274/2001 Sb
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Energetický management
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Poznatky z kontrolní činnosti - rok 2018
DOMOVNÍ ROZVODY * přípojky nn *
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Územní plán s prvky regulačního plánu
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
Transkript prezentace:

Odpojování od soustavy zásobování tepelnou energií 1 Za použití metodické pomůcky Krajského úřadu Moravskoslezského kraje. Světlana Kravčenková

1. Právní předpisy 2. Stavební řízení 3. Podklady rozhodnutí 4. Příklad Obsah 2

 Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (ENERGETICKÝ ZÁKON), ve znění pozdějších předpisů (EZ).  Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (STAVEBNÍ ZÁKON), ve znění pozdějších předpisů (SZ).  Zákon č. 201/2012 Sb., o OCHRANĚ OVZDUŠÍ (ZOO).  Zákon č. 406/2000 Sb., o HOSPODAŘENÍ ENERGIÍ (ZHE). 3 Právní předpisy

§ 77 odst. 5 – změna způsobu dodávky nebo změna způsobu vytápění může být provedena pouze na základě stavebního řízení (změna dokončené stavby - § 2 odst. 5 SZ) se souhlasem orgánů ochrany životního prostředí a v souladu s územní energetickou koncepcí. Veškeré vyvolané jednorázové náklady na provedení těchto změn a rovněž takové náklady spojené s odpojením od rozvodného tepelného zařízení včetně odstranění tepelné přípojky nebo předávací stanice uhradí ten, kdo změnu nebo odpojení od rozvodného tepelného zařízení požaduje. § 77 odst. 7 - na odběrném tepelném zařízení nebo jeho částech, kterými prochází neměřená dodávka tepelné energie, je zakázáno provádět jakékoliv úpravy bez souhlasu držitele licence na výrobu tepelné energie nebo rozvod tepelné energie. Rozvodné tepelné zařízení (RTZ) - zařízení pro dopravu tepelné energie tvořené tepelnými sítěmi a předávacími stanicemi (§ 2 odst. 2 písm. c) bod 11. EZ). Odběrné tepelné zařízení (OTZ) - zařízení připojené na zdroj či rozvod tepelné energie určené pro vnitřní rozvod a spotřebu tepelné energie v objektu nebo jeho části, případně v souboru objektů odběratele (§ 2 odst. 2 písm. c) bod 8. EZ); není součástí RTZ (§ 2 odst. 2 písm. c) bod 11. EZ). 4 Energetický zákon

Z žádosti a jejich příloh musí být zřejmé jaký je stávající způsob vytápění a jaký se navrhuje. Účastníci řízení – vlastník RTZ dle § 109 odst. 1 písm. b) nebo e) SZ, držitel licence na rozvod tepelné energie dle § 109 odst. 1 písm. d) věty druhé nebo písm. f) SZ (věcné břemeno). Oznámení o zahájení stavebního řízení – řádné poučení o způsobu uplatnění případných námitek (§ 114 SZ). Vyhodnocení námitek v souvislosti s přímým dotčením vlastnického práva či práva věcného břemene, k jiným stavební úřad nepřihlíží. Lze připustit námitky týkající se závazných stanovisek (např. ekonomická přijatelnost) – posouzení dotčeným orgánem. 5 Stavební zákon – stavební řízení §108 až 115 SZ

Podklady rozhodnutí Projektová dokumentace ____________ ____________ ________ ________ ________________ ________________________ ____________ odstranění přípojky nebo PS ROZSAH ODPOJOVANÉHO ZAŘÍZENÍ DLE MÍSTNÍCH PODMÍNEK ŘEŠÍ PROJEKT ODPOJENÍ ! - Vyjadřuje se vlastník (provozovatel) 6

§ 16 odst. 7 - Právnická a fyzická osoba je povinna, je-li to pro ni technicky možné a ekonomicky přijatelné, u nových staveb nebo při změnách stávajících staveb využít pro vytápění teplo ze soustavy zásobování tepelnou energií nebo zdroje, který není stacionárním zdrojem. Závazné stanovisko orgánu ochrany ovzduší. Obecní úřad obce s rozšířenou působností vydává podle § 11 odst. 3 závazné stanovisko k územnímu a stavebnímu řízení a k řízení o vydání kolaudačního souhlasu z hlediska ochrany ovzduší u stacionárních zdrojů neuvedených v příloze č. 2 k tomuto zákonu. 7 Zákon o ochraně ovzduší

K se české stavebnictví řídí novelizovaným zákonem (č. 406/2000 Sb. o hospodaření s energií). Nová právní úprava, v souladu s druhou evropskou směrnicí o energetické náročnosti budov, legislativně ukotvuje již existující trend, kterým je zvyšování energetických standardů budov. Upravuje a doplňuje některé povinnosti zpracování PRŮKAZŮ energetické náročnosti budov. Současně jsou novelizovány související vyhlášky o energetické náročnosti budov, zejm. vyhláška 78/2013 Sb. a to vyhláškou 230/2015 Sb. Na rozdíl od předchozího znění vyhlášky zavádí nový pojem a to, že se tento předpis vztahuje i na jiné než větší změny dokončených budov. § 7 Posouzení technické, ekonomické a ekologické proveditelnosti alternativních systémů dodávek energie Odst. (2) EKONOMICKOU proveditelností se rozumí dosažení prosté doby návratnosti investice do alternativního systému dodávek energie kratší než doba jeho životnosti. Odst. (3) EKOLOGICKOU proveditelností se rozumí instalace nebo připojení alternativního systému dodávky energie BEZ ZVÝŠENÍ množství neobnovitelné primární energie oproti stávajícímu nebo navrhovanému stavu. Odst. (4) Posouzení technické, ekonomické a ekologické proveditelnosti alternativních systémů dodávek energie je součástí protokolu průkazu, jehož vzor je uveden v příloze č. 4 k této vyhlášce. 8 Zákon o hospodaření energií

PRŮKAZ „energetické náročnosti budovy“ Neobnovitelná primární energie (vliv provozu budovy na životní prostředí) EKOLOGICKÁ PROVEDITELNOST (posuzuje stávající a nový stav → bez zvýšení množství neobnovitelné primární energie ! ) STEJNÁ budova → RŮZNÉ systémy dodávek energie (CZT, TČ, PLYN) RŮZNÝ vliv na životní prostředí (spotřeba neobnovitelné primární energie) 9 Příklad CZT

10 Příklad CZT Porovnání NPE pro jednotlivé systémy zásobování teplem CZT ZPTČ

 Námitka: Porušení § 77 odst. 5 EZ  Podle § 77 odst. 5 EZ může být změna způsobu dodávky nebo změna způsobu vytápění provedena pouze na základě stavebního řízení se souhlasem orgánů ochrany životního prostředí a v souladu s územní energetickou koncepcí. Územní energetická koncepce Moravskoslezského kraje v bodě uvádí, že nové stavby nebo změny dokončených staveb musí v dokumentaci přikládané k žádosti o.stavební povolení prokázat splnění požadavků hospodárné spotřeby energie na vytápění, vyjádřené přípustnými hodnotami tepelné charakteristiky budovy, tepelného odporu konstrukce, tepelné stability místností, šíření vzduchu a vlhkostí konstrukcí. Dále je v.energetické koncepci jasně stanovena přednost dodávky tepla ze systému CZT (SZTE), které je vyráběno ekologicky přijatelnou formou a exhalace jsou rozptylovány z vysokého komínu do okolí, před ostatními formami dodávky tepla s tím, že konkrétní lokalita je označena jako lokalita s přednostním využitím CZT. 11 Názorný příklad

 Odpověď:  …Kromě požadavků uvedených v ust. § 111 stavebního zákona musí návrh změny způsobu vytápění stavby splňovat požadavky dané zákonem č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „energetický zákon“), dále zákonem č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší (dále jen „zákon o ochraně ovzduší“), a také zákonem č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o hospodaření energií“)….  ….Pokud jde o územní energetickou koncepci, ta dle ust. § 4 odst. 1 zákona o.hospodaření energií obsahuje cíle a principy řešení energetického hospodářství a vytváří podmínky pro hospodárné nakládání s energií v.souladu s potřebami hospodářského a společenského rozvoje, včetně ochrany životního prostředí a šetrného nakládání s přírodními zdroji energie. Územní energetická koncepce je neopomenutelným podkladem pro územně plánovací dokumentaci. Zákon o hospodaření energií však nezmocňuje správní orgány k tomu, aby mohly ukládat povinnost využívat konkrétní způsob výroby tepla. Územní energetická koncepce tedy nemůže formulovat povinnosti, jež nemají zákonné zmocnění. Územní energetická koncepce Moravskoslezského kraje sice preferuje vytápění prostřednictvím soustavy zásobování tepelnou energií, ale na základě výše uvedeného se jedná pouze o doporučené upřednostnění způsobu vytápění, přičemž nelze vyloučit právo odběratele na volbu způsobu vytápění, samozřejmě za splnění zákonných podmínek….. 12 Názorný příklad

 Námitka: Porušení § 16 odst. 7 ZOO  Podle § 16 odst. 7 ZOO je právnická a fyzická osoba povinna, je-li to pro ni technicky možné a ekonomicky přijatelné, u nových staveb nebo při změnách stávajících staveb, využít pro vytápění teplo ze soustavy zásobování tepelnou energií nebo zdroje, který není stacionárním zdrojem.  (2) V souladu s ustálenou judikaturou Nejvyššího správního soudu (např. rozhodnutí ze dne 19. dubna 2013, sp. zn. 7 As 71/2012 nebo rozhodnutí ze dne 29. března 2007, sp. zn. 1 As 16/2006) je posouzení, zda zamýšlené odpojení od centrálního zdroje tepla je či není technicky možné a ekonomicky přijatelné, na stavebním úřadu. Ten musí technickou možnost a ekonomickou přijatelnost sám posoudit a řádně odůvodnit. V tomto směru je nepřípustné, aby své povinnosti neplnil a odkazoval pouze na stanoviska dotčených orgánů, a to navzdory tomu, že přesný výklad pojmu ekonomická přijatelnost není nikde v zákoně specifikován. 13 Názorný příklad

 Odpověď: Porušení § 16 odst. 7 ZOO  Odvolací orgán k tomu uvádí, že ekonomickou přijatelnost změny způsobu vytápění je nutné posuzovat z hlediska práv stavebníka, neboť vůči jeho osobě zákon o ochraně ovzduší v ust. § 16 odst. 7 stanoví benevolenci přechodu na jiný zdroj vytápění. Energetický zákon neukládá ekonomické posouzení přijatelnosti zásobování teplem ze soustavy zásobování tepelnou energií nebo ze stacionárního zdroje provozovateli SZTE, a proto mu nemůže zakládat procesní právo účastníka řízení uplatňovat námitky proti tomu, jakým způsobem prokazuje ekonomicky přijatelnější řešení zásobování teplem stavebník. Dále k tomu odvolací orgán uvádí, že účastenství odvolatele ve stavebním řízení je dáno jeho právem odpovídajícím věcnému břemeni k nemovitosti, jíž se stavební úpravy týkají. Smyslem jeho účastenství tak má být ochrana jeho věcných práv, a proto může v.řízení uplatňovat pouze takové námitky, které jsou založeny dotčením jeho vlastnických práv… 14 Názorný příklad

15 Názorný příklad-PEN

16 Odpojování od CZT a ceny tepla

17 Odpojování od CZT a ceny tepla

18 Děkuji za pozornost.