ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 1 – Lomené výrazy – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTORIng. Gabriela Bendová Karpytová TÉMATICKÝ CELEKAlgebraické výrazy ROČNÍK1. ročník, maturitní odbor DATUM TVORBYLeden 2013
Anotace: Tento materiál slouží k opakování základních znalostí v oblasti lomených výrazů a prohloubení daných znalostí. Prezentaci je možno využít jako pomůcku při výkladu daného tématu s konkrétními příklady. Metodické pokyny: Pro využití tohoto materiálu v hodině je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení.
Lomené výrazy Lomený výraz je zlomek, v jehož čitateli nebo jmenovateli jsou výrazy obsahující proměnné S lomenými výrazy pracujeme obdobně jako se zlomky → jmenovatel lomeného výrazu nesmí být roven nule → určujeme podmínky, za kterých má lomený výraz smysl
Vzorový příklad 1 Rozšiřování lomených výrazů
Vzorový příklad 1 Rozšiřování lomených výrazů – řešení
Vzorový příklad 2 Krácení lomených výrazů
Vzorový příklad 3 Součet a rozdíl lomených výrazů
Vzorový příklad 3 Součet a rozdíl lomených výrazů – řešení
Vzorový příklad 4 Násobení a dělení lomených výrazů
Vzorový příklad 4 Násobení a dělení lomených výrazů – řešení
Složený lomený výraz =podíl dvou lomených výrazů zapsaný pomocí zlomkové čáry (hlavní zlomková čára) =např.:
Vzorový příklad 5 Složený lomený výraz
Vzorový příklad 5 Složený lomený výraz – řešení
Literatura CALDA, Emil. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1999, 213 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN Vlastní archiv autora