Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek"— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu DUM 11 - Vzájemná poloha přímek v rovině - výklad název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Autor PaedDr.Alena Chalupová Tématický celek Analytická geometrie Ročník 2.-nástavbové studium, 4.-HŠ Datum tvorby Říjen 2012 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice

2 Metodické pokyny: výukový materiál
Anotace: Prezentace charakterizuje všechny možnosti vzájemné polohy přímek v rovině poskytuje návod, jak vzájemnou poloh přímek v rovině řešit a co v různých situacích určovat obsahuje ukázkově řešené příklady k procvičení daného učiva Metodické pokyny: výukový materiál

3 Vzájemná poloha přímek v rovině - výklad
Analytická geometrie Vzájemná poloha přímek v rovině - výklad

4 Vzájemnou polohu útvarů charak- terizuje počet společných bodů:
Přímky p,q v rovině mohou být: a) rovnoběžné a totožné pq=p (přímky mají všechny body společné) b) rovnoběžné a různé pq= (přímky nemají žádný společný bod) c) různoběžné pq=P (přímky mají jeden společný průsečík P)

5 Poznámka: Při ověřování vzájemné polohy záleží vždy na tom, jakými rovnicemi jsou přímky zadány. Vždy zkoumáme buď směrové vektory nebo normálové vektory obou přímek (nikdy jeden směrový a jeden normálový!!)

6 Přímky rovnoběžné a totožné:
a) Obě přímky zadány obecnou rovnicí: p: a1x+b1y+c1=0 np=(a1,b1) q: a2x+b2y+c2=0 nq=(a2,b2) np= k.nq  c1= k.c2 b) Obě přímky zadány parametricky: p: bod A a up=(u1,u2) up = k. vq q:bod B a vq=(v1,v2)  Aq (Bp)

7 c) Každá je zadaná jinak
ze směrového vektoru určíme vektor normálový a zjišťujeme lineární závislost (rovnoběžnost) 2 normálových vektorů nebo naopak z normálového vektoru určíme směrový vektor a zjišťujeme lineární závislost (rovnoběžnost) 2 směrových vektorů

8 Přímky rovnoběžné a různé:
a) Obě přímky zadány obecnou rovnicí: p: a1x+b1y+c1=0 np=(a1,b1) q: a2x+b2y+c2=0 nq=(a2,b2) np= k.nq  c1 k.c2 b) Obě přímky zadány parametricky: p: bod A a up=(u1,u2) up = k. vq q:bod B a vq=(v1,v2)  Aq (Bp)

9 Jsou-li přímky rovnoběžné a různé určíme jejich vzdálenost:
Nejlépe tak, že použijeme přímku, která je zadaná obecnou rovnicí (pokud není, tak si ji na ni převedeme) určíme libovolný bod M na druhé přímce určíme vzdálenost bodu M od přímky pomocí vzorce

10 Přímky různoběžné: a) Obě přímky zadány obecnou rovnicí: p: a1x+b1y+c1=0 np=(a1,b1) q: a2x+b2y+c2=0 nq=(a2,b2) np k.nq b) Obě přímky zadány parametricky: p: bod A a up=(u1,u2) up  k. vq q:bod B a vq=(v1,v2)

11 Jsou-li přímky různoběžné-určíme:
jejich průsečík –řešíme soustavu rovnic jejich odchylku (úhel, který svírají) – užitím vzorce

12 Příklad 1-zadání: p: 2x-3y+5=0 q: x-y-1=0
Určete vzájemnou polohu přímek p a q: p: 2x-3y+5=0 q: x-y-1=0

13 Příklad 1-řešení: p: 2x-3y+5=0 np=(2,-3) q: x-y-1=0 nq=(1,-1) np k.nq p, q jsou různoběžné Řešíme soustavu rovnic: 2x -3y+5=0 -2x+2y+2=0 sečteme -y+7=0 y=7 x-7-1=0 x=8 průsečík P=8,7

14 Příklad 1-řešení: Odchylka přímek p a q: np=(2,-3) nq=(1,-1)

15 Příklad 2-zadání: Určete vzájemnou polohu přímek p a q: p: x=4+2t y=-6-3t, tR q: 6x+4y+7=0

16 Příklad 2-řešení: p: x=4+2t A =4, -6 y=-6-3t, tR up =(2,-3) np =(3,2) q: 6x+4y+7=0 nq=(6,4) nq = 2.nq p,q jsou rovnoběžky ? Aq : (-6)+7=0 70 Aq přímky p,q nejsou totožné

17 Příklad 2-řešení: Přímky p, q jsou rovnoběžné, ale různé. Jejich vzdálenost je rovna vzdálenosti bodu A =4, -6; Ap od přímky q: 6x+4y+7=0 :

18 Použitá literatura: Vlastní archiv autora
CALDA, Emil. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1999, 208 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN JIRÁSEK, František. Sbírka úloh z matematiky: pro SOŠ a studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 479 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN

19 Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek"

Podobné prezentace


Reklamy Google