Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK"— Transkript prezentace:

1 ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM1- Kombinatorická pravidla –výklad, příklady. NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTOR PaedDr.Alena Chalupová TÉMATICKÝ CELEK Kombinatorika. ROČNÍK 2.-nástavbové studium, 4.-HŠ DATUM TVORBY Listopad 2013 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice

2 Anotace: Prezentace seznámí žáky s pojmy kombinatorické pravidlo součtu a součinu obsahuje ukázkově řešené příklady k procvičení daného učiva Metodické pokyny: výukový materiál

3 Kombinatorická pravidla.
Kombinatorika Kombinatorická pravidla.

4 Kombinatorické pravidlo součtu.
Jsou-li A1; A2; A3;…;An konečné množiny, které mají po řadě p1; p2; p3;…; pn prvků a jsou-li každé 2 disjunktní (tzn. jejich průnik je prázdný), potom počet prvků množiny A1A2  A3 .… An je p1+p2+p3+…+pn . .

5 Příklad 1-zadání: Určete počet všech dvojciferných čísel.

6 Příklad 1-řešení: A1…množina všech dvojciferných čísel s různými číslicemi p1=81 A2…množina všech dvojciferných čísel se stejnými číslicemi p2=9 A1A2= počet prvků A1 A2= p1+p2=81+9=90 (počet všech dvojciferných čísel)

7 Příklad 2-zadání: Je daná čtvercová síť 3x3. Určete počet všech čtverců, jejichž všechny strany leží na přímkách této sítě.

8 Příklad 2-řešení: A…množinu všech čtverců tvoří: A1…všechny čtverce s délkou 1…p1=9 A2…všechny čtverce s délkou 2…p2=4 A3…všechny čtverce s délkou 3…p3=1 A1 A2 A3= p1+p2+p3=9+4+1=14

9 Kombinatorické pravidlo součinu.
Počet všech uspořádaných k-tic, jejichž 1.člen lze vybrat n1 způsoby a každý další člen lze po výběru všech předchá- zejících vybrat postupně n2, n3,…,nk způsoby, je roven součinu n1.n2.n3. …nk .

10 Příklad 3-zadání: Určete počet všech přirozených trojciferných čísel, v jejichž zápisu se každá číslice a) vyskytuje nejvýše jednou b) může opakovat

11 Příklad 3-řešení a): počet všech číslic…..10 tvoříme trojciferná čísla, číslice se neopakují a) na 1. místě nesmí být 0 n1= 9 možností na 2. místě nesmí být číslice použitá na 1.místě n2= 9 možností na 3. místě nesmí být číslice použitá už na 1. a 2.místě n3= 8 možností počet všech trojciferných čísel s různými číslicemi je tedy 9.9.8=648

12 Příklad 3-řešení b): počet všech číslic…..10 tvoříme trojciferná čísla, číslice se opakují: b) na 1. místě nesmí být 0 n1= 9 možností na 2. místě smí být libovolná číslice n2= 10 možností na 3. místě smí být libovolná číslice n3= 10 možností počet všech trojciferných čísel je = 900

13 Příklad 4-zadání: a) Kolika způsoby lze na šachovnici 8x8 vybrat 2 různobarevná pole ? b)Kolika způsoby lze na šachovnici 8x8 vybrat 2 různobarevná pole tak, aby neležela v témže sloupci ani v téže řadě?

14 Příklad 4-řešení a): Na šachovnici 8x8 je 32 bílých a 32 černých polí. Ke každému bílému poli lze vybrat 32 různých černých polí a naopak počet všech černobílých dvojic je = 1024

15 Příklad 4-řešení b): Na šachovnici 8x8 je 32 bílých a 32 černých polí. S každým bílým polem je v témže sloupci a v téže řadě 8 černých polí, které nemohu vybrat do dvojice počet různobarevných dvojic polí je 32 . (32-8)= = 768

16 Použitá literatura: Vlastní archiv autora
CALDA, Emil. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1998, 251 s. ISBN JIRÁSEK, František. Sbírka úloh z matematiky: pro SOŠ a studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 479 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN

17 Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK"

Podobné prezentace


Reklamy Google